Önemli alternatif enerji kaynaklarından biri de içten
yanmalı motorlar için yakıt olabilecek bitkisel yağ kullanımıdır. Bu çalışmada
ham bitkisel yağ bir dizel motorunda yakıt olarak kullanılmıştır. Soya yağı
burada S15 olarak adlandırılan %15S-%85 D2 (dizel yakıt), S35 olarak
adlandırılan %35S -%65 D2 ve S65 olarak adlandırılan %65 S-%35 D2 oranlarında
hacimsel olarak karıştırılmıştır. Bu karışım yakıtlar ve normal dizel yakıtı, 4
zamanlı, tek silindirli ve hava soğutmalı bir dizel motorunda kullanılmıştır.
Daha sonra yukarıda bahsedilen deney yakıtları piston başı yüzeyi ve emme ve
egzoz supaplarının yüzeyleri ZrO2 seramik malzeme ile kaplanmış motorda test edilmişlerdir. Performans
testlerinde motor momenti, motor gücü ve fren özgül yakıt tüketimi değerleri
tüm test yakıtları için kaplamalı ve kaplamasız motorlarda bulunmuştur. Emisyon
testlerinde, test karışım yakıtlarının kullanımında CO,CO2, HC ve NOx
emisyonlarının sonuçları bulunmuş ve normal dizel yakıtı değerleri ile karşılaştırılmıştır.
Performans testi sonuçları motor performansının bitkisel yağ kullanımı ile bir
miktar düştüğünü göstermiştir. Ancak motorun kaplanmasıyla beraber bitkisel yağ
kullanımı ile kaplamalı motorda performans parametreleri, belki de silindir
duvarlarında olan ısı transferinin azalması sayesinde, artışlar göstermiştir.
Emisyon test sonuçları, kaplamasız motorda ve kaplamalı motorda bitkisel yağ
kullanımı ile CO ve HC emisyonlarının azaldığını göstermiştir. Ancak hem
bitkisel yağ kullanımı hem de motorun kaplanması işlemleri nedeniyle NOx
emisyonu değerleri artışlar göstermiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-Non-Commercial-Non-Derivable 4.0 International License.