Historical districts being redesigned using several intervention methods are served as
belvedere spaces to consumption of tourists and visitors. In this process,
public resources are spent on the arrangement of city centers to turn them into
tourist attractions instead of urban services and urban service areas.
Consequently, this leads to an increase in the cost of urban land and real estate which becomes the basis for the displacement
process of community dwellers. For this reason, this study aims both at discovering
the historical district dwellers’ perceptions of such tourism oriented
interventions and the factors
affecting their perceptions. Therefore a
questionnaire was held at Sofular District in Amasya which owns all
characteristics of Ottoman civil architecture. Principal components analysis
(PCA) was used to understand the perceptions of dwellers on tourism oriented
interventions and One-Way Anova analysis was used to understand how these
perceptions differ according to various characteristics of participators.
Research indicates that dwellers are
anxious about the tourism oriented interventions and tourism development in the
area as they think that district identity would be spoiled, life styles,
neighborhood relations and consumption patterns would differ, and fear of
displacement (process of gentrification) due to an increase of rent and real
estate values in the district. Three factors as determinants of historical site
dwellers’ reactions and attitudes towards tourism were concluded from the principal component analysis. Those factors
were respectively named “social environment”, “economic environment” and
“cultural environment”. It was found out
“social environment” is the most determining factor which affects historical
site dwellers’ reactions and attitudes towards tourism.
Tarihi konut alanları çeşitli müdahale biçimleriyle seyirlik
mekânlar olarak turistlerin ve ziyaretçilerin tüketimine sunulmaktadır. Bu
süreçte kamu kaynakları kentlilerin gereksinimi olan kentsel hizmetlerin ve
donatı alanlarının sağlanması yerine kent merkezinin turizm için bir çekim
alanı olarak düzenlenmesi gibi uygulamalara seferber edilmeye başlanmıştır. Bu
durum kentsel arazi ve gayrimenkul fiyatlarının artışına zemin hazırlayarak
yerin sakinlerinin yerinden edilme süreçleri ile karşı karşıya kalmasına neden
olmaktadır. Bu nedenle bu çalışma yerel yönetimler tarafından turizm pazarına
sunulması düşünülen tarihi mahallelerin sakinlerinin turizm odaklı
müdahalelerin etkilerini algılayışlarını ve bunu etkileyen faktörleri
belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla Amasya ilinin merkezinde Osmanlı sivil
mimarisinin tüm özelliklerini taşıyan Sofular Mahallesi
sakinleri ile anket çalışması yapılmıştır. Mahalle sakinlerinin turizm odaklı
müdahaleleri nasıl algıladıklarını ortaya koymak amacıyla elde edilen verilere
temel bileşenler analizi ve mahallelinin turizm algısında etkili olan
faktörlerin katılımcının hangi özelliklerine göre farklılaştığını ortaya koymak
içinde One-Way Anova analizini kullanmıştır. Elde edilen bulgular mahalle
sakinlerinin mahalle kimliğinin ve özgünlüğünün bozulacağı; mahallelinin yaşam
tarzlarının, komşuluk ilişkilerinin ve tüketim davranışlarının değişeceği;
mahallede kiraların ve gayrimenkul fiyatlarının birdenbire artmasıyla
mahallelinin dezavantajlı duruma düşerek yerinden edilme (soylulaştırma süreci)
ile karşı karşıya kalacakları endişesiyle turizm odaklı müdahaleler ile turizm
gelişmesini endişe ile karşıladıklarını ortaya koymaktadır. TBA analizine göre
mahalle sakinlerinin turizme verdiği desteği belirleyen üç faktör tespit
edilmiştir. Bunlar sosyal çevre,
ekonomik çevre ve kültürel çevre faktörleridir. Turizme karşı davranış ve
tutumları etkileyen en önemli faktörün sosyal çevre faktörü olduğu tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 5, 2018 |
Submission Date | December 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |