Arabic tourism has
recently rised both in the world and in Turkey. Most cities of Turkey get its
share from rising Arabic tourism and popularity of Turkey's in the Arabic
world. But Kastamonu does not get enough one's piece of the pie. This negative
situation of Kastamonu, which is a very important city especially in terms of
culture and faith tourism, should be investigated. For this reason, it is
important to carry out SWOT analysis and to present the strengths, weaknesses,
opportunities and threats. In this context, the aim of this study is to
investigate the potential of Arab tourists in Turkey in terms of Kastamonu. In
the study, the data obtained from the Ministry of Culture and Tourism, the
Turkish Travel Agencies Association and the Turkish Statistical Institute.
According to the results obtained, the powerful aspects of Kastamonu constitute
a potential in terms of history, culture, natural beauties and faith tourism.
But the weaknesses come into prominence as the inadequacy of the shopping areas
and social life.
Turizmde Arap pazarı
son dönemde Dünya’da ve Türkiye’de yükselişe geçmiştir. Türkiye’de birçok il
yükselen Arap turizminden ve Türkiye’nin Arap dünyasındaki popülaritesinden
payını almaktadır. Fakat Kastamonu’nun bu pastadan payını yeterince almadığı
görülmektedir. Özellikle kültür ve inanç turizmi açısından oldukça önemli bir
şehir olan Kastamonu’nun Arap turist potansiyelinden yeterince faydalanamaması
üzerinde durulması gereken bir husustur. Bu nedenle SWOT analizi yapılarak
güçlü ve zayıf yönler ile fırsat ve tehditlerin ortaya konulması önem arz
etmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, Türkiye’deki Arap turist potansiyelinin
Kastamonu açısından bir değerlendirmesini yapmaktır. Çalışmada, Kültür ve
Turizm Bakanlığı, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği ve Türkiye İstatistik
Kurumu’ndan elde edilen veriler grafikler aracılığıyla Kastamonu ve Trabzon
açısından karşılaştırılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre Kastamonu’nun güçlü
yönlerini tarihi, kültürü, doğal güzellikleri ve inanç turizmi açısından
potansiyeli oluşturmaktadır. Zayıf yönleri ise sosyal hayatın ve alış veriş
alanlarının yetersizliği olarak ön plana çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 5, 2018 |
Submission Date | December 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |