Türkiye, Asya ve Avrupa kıtalarını birbirine bağlayan bir köprü konumundadır. Bu coğrafi konumundan dolayı sahip olduğu doğal zenginlikler Türkiye'yi arıcılık için avantajlı konuma getirmektedir. Bu çalışmada, doğal yapısı ve zengin nektar kaynakları ile arıcılık faaliyeti açısından önemli bir potansiyele sahip olan Kastamonu İli Azdavay İlçesi’ndeki arıcılık işletmelerinin pazarlama yapısı incelenmiştir. Yörede arıcılığın gelişmesi için, pazarda üreticilerin güç kazanmaları, bal üretimi ve kalitesinde bir standardizasyonun oluşturulabilmesi konuları önem taşımaktadır. Yörenin ormanlık yapısı, temiz florası ve endemik bitki çeşitliliğine özgü balının daha uzak noktalara ulaştırılabilmesi üreticilerin pazarlama gücüne bağlıdır. Örgütlenme yöre üreticilerinin pazarda güç kazanması açısından fayda sağlayacaktır. Azdavay ilçesinde, arıcılıkta deneyim süresi ortalama 19 yıldır. Arıcıların, yaklaşık %39'unun pazar ve alıcı bulmada sıkıntı çektikleri belirlenirken, üreticilerin %82.72’lik bir kısmının ballarını sattıkları belirlenmiştir. Yöredeki arıcıların sorunları arasında, uygulama yönteminde yaşanan sıkıntılar ve arıcıların örgütlü bir yapıdan uzak olmaları öne çıkmaktadır.
Turkey is a bridge connecting the Asian and European continents. This natural wealth owned because of its geographical location brings an advantageous position for beekeeping Turkey. This study aims to investigate the marketing structure of beekeeping enterprises in Azdavay district of Kastamonu province which has an important potential in natural flora and rich nectar resources and beekeeping activity. It is important that the beekeepers gain strength in the market and a standardization in honey production and quality can be established for the development of beekeeping in the province. It depends on the marketing power of the producers that the forested structure, clean floristry and endemic plant variety specific honey can be delivered to the more distant points.The cooperation will benefit local beekeepers in terms of strength in the market. The experience of beekeeper is 19 years in Azdavay district of Kastamonu province in this research. It was determined that about 39% of the beekepers had difficulties in finding the market and the buyer, it was determined that 82.72% of the beekeepers sold their products. The main problems of the beekeepers are the difficulties that arise in the method of implementation and the inability of the beekeepers to organize.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |