Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Design Skill Workshops from the Perspective of School Administrators

Yıl 2023, , 1033 - 1060, 30.08.2023
https://doi.org/10.37217/tebd.1252078

Öz

The Ministry of National Education published a document named “2023 Vision” to announce the education policies during the period of Ziya Selçuk, Minister of National Education. In this document, Design Skill Workshops (DSW) are included under the titles of “Content and Application” and “Basic Education”. The subject of the research is the opinions and studies of school administrators at primary school levels about DSW, which is included in the 2023 Vision. The aim of the research is to determine the opinions and suggestions of school administrators working at primary school levels about DSW. In this study, the case study approach, one of the qualitative research methods, was adopted. A semi-structured interview form was used as a data collection tool. Data collected from school administrators were analysed by content analysis technique. According to the results of the research, most of the primary school administrators found the establishment of DSWs beneficial while one manager mentioned the difficulties in implementation. Some observed that school administrators experienced financial and physical difficulties in the installation and equipment of DSWs, and they expected support from Ministry officials to solve these problems. It was stated that DSWs were compatible with current curricula, but it was determined that DSWs were not actively used because of the intense curriculum. At this point, it was suggested by school administrators to update the curricula and teach DSWs within the course hours. It was observed that the teachers did not have the competence to use DSW actively, and thus, teachers were asked to give in-service seminars and courses to solve this problem.

Kaynakça

  • Akıllı, C., Yıldız, M., Ateş, A. & Ateş, N. (2020). Tasarım Beceri Atölyelerinin işlevselliği ile ilgili yönetici görüşleri. O. Zahal (Ed.), Eğitim bilimlerinde teori ve araştırmalar içinde (s. 29-46). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Alkan, İ. (2021). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları, fen öğrenmeye yönelik motivasyonları, mantıksal düşünme becerileri ve fen bilimleri yetenekleri arasındaki ilişki. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51(1), 395-407.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
  • Aydemir, H. & Karalı, Y. (2019). 2023 eğitim vizyonundaki temel eğitim hedeflerinin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. 2019 EJER Congress’te sunulmuş bildiri, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Baltacı, A. & Coşkun, M. K. (2019). Teacher perceptions regarding the 2023 Educational Vision. HAYEF: Journal of Education, 16(2), 130-155.
  • Çetinkaya, H. (2023). Yapılandırmacı öğrenme-öğretme teorisi ile ilgili deneysel çalışmaların bir analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 7(1), 102-113.
  • Demirtaş, A. (1988). Temel eğitimimizin temel sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(3), 51-63.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.), The Sage handbook of qualitative research içinde (s. 1-19). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Doğan, S. (2019). 2023 eğitim vizyonu belgesine ilişkin okul yöneticileri ve öğretmen görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(2), 571-592.
  • Düşkün, Y., Arık, M. B. & Aydagül, B. (2018). Vizyon belgesi neler getiriyor ve nasıl güçlendirilebilir? https://www.egitimreformugirisimi.org/vizyon-belgesi-nelergetiriyor-ve-nasil- guclendirilebilir/ sayfasından erişilmiştir.
  • Eskici, M. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin öz yeterlik algıları ile tutumları. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Güleş, E. & Kılınç, H. H. (2020). Sınıf öğretmenlerinin tasarım beceri atölyelerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-Education, 15(6), 4227-4245.
  • Gülhan, F. (2021). Okul paydaşlarının tasarım beceri atölyelerine yönelik beklentilerine dayalı görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 7(15), 235-260.
  • Gündoğan, A. & Can, B. (2020). Sınıf öğretmenlerinin tasarım-beceri atölyeleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies - Education, 15(2), 851-876.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Akademik.
  • Kıngır, S., Taş, Y., Gök, G. & Vural, S. S. (2013). Relationships among constructivist learning environment perceptions, motivational beliefs, self-regulation and science achievement. Research in Science & Technological Education, 31(3), 205-226.
  • Koca, C. (2017). Spor bilimlerinde nitel araştırma yaklaşımı. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 30- 48.
  • Köç, A. & Ünal, O. (2019). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin 2023 eğitim vizyonuna yönelik görüşlerinin incelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 1(2), 65-79.
  • Kurt, A. A. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2022). Matematik seferberliği başladı. https://www.meb.gov.tr/matematik-seferberligi-basladi/haber/26241/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Örs, Ç., Erdoğan, H. & Kipici, K. (2013). Eğitim yöneticileri bakış açısıyla 12 yıllık kesintili zorunlu eğitim sistemi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 131-154.
  • Öz, S. & Ekmekci, G. (2021). Tasarım beceri atölyeleri: Kuruluş nedenleri ve zorlukları. Munzur Zirvesi 3. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Tunceli, Türkiye.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk, Z. (2019). Tasarım beceri atölyelerine yönelik uygulamalar-Almanya örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 141-158.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Terzi, Ç. (2011). Türk Eğitim Sistemi’nde okulların örgüt ve yönetim yapısı ile yapılandırmacı eğitim yaklaşımı arasındaki ilişkinin çözümlenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 75-82.
  • Topal, M. (2021). 2023 eğitim vizyonu belgesiyle 11. Kalkınma Planı'nda eğitimle ilgili hedeflerin karşılaştırılarak değerlendirilmesi. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 156-195.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Okul Yöneticilerinin Gözünden Tasarım Beceri Atölyeleri

Yıl 2023, , 1033 - 1060, 30.08.2023
https://doi.org/10.37217/tebd.1252078

Öz

Millî Eğitim Bakanlığı eğitim politikaları çerçevesinde çağın ihtiyaçlarına uygun programlar hazırlamak amacıyla 2018 yılında “2023 Vizyonu” isimli bir belge yayınlanmıştır. Bu belgenin “İçerik ve Uygulama”, “Temel Eğitim” başlıkları altında Tasarım Beceri Atölyeleri’ne (TBA) yer verilmiştir. Araştırmanın konusu, 2023 Vizyonunda yer verilen TBA konusunda ilkokul kademelerindeki okul yöneticilerinin yaptığı çalışmaların ve neler düşündüklerinin araştırılmasıdır. Araştırmanın amacı ilkokul kademelerinde görev yapan okul yöneticilerinin TBA’lar hakkında görüş ve önerilerini tespit etmektir. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yaklaşımı benimsenmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Okul yöneticilerinden elde edilen veriler, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre ilkokul yöneticilerinin geneli TBA’ların kurulmasını faydalı bulmuş; bir yönetici uygulamadaki sıkıntıları dile getirmiştir. Okul yöneticilerin genellikle TBA’ların kurulumu ve donanımı noktasında, finansal ve fiziksel sıkıntılar yaşadığı, bu sorunların çözümü için Bakanlık yetkililerinden destek beklediği görülmüştür. TBA’ların güncel eğitim müfredatlarıyla uyumlu olduğu belirtilmiş fakat eğitim müfredatlarının yoğun olmasından dolayı TBA’ların aktif kullanılmadığı tespit edilmiştir. Bu noktada eğitim müfredatlarının güncellenmesi, TBA’ların ders saati olarak okutulması okul yöneticileri tarafından önerilmiştir. Yöneticiler öğretmenlerin TBA’ları aktif kullanacak yeterliliğe sahip olmadıklarını belirtmiş, bu sorunun çözümü için öğretmenlere hizmet içi seminerler ve kursların verilmesini önermiştir.

Kaynakça

  • Akıllı, C., Yıldız, M., Ateş, A. & Ateş, N. (2020). Tasarım Beceri Atölyelerinin işlevselliği ile ilgili yönetici görüşleri. O. Zahal (Ed.), Eğitim bilimlerinde teori ve araştırmalar içinde (s. 29-46). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Alkan, İ. (2021). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları, fen öğrenmeye yönelik motivasyonları, mantıksal düşünme becerileri ve fen bilimleri yetenekleri arasındaki ilişki. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51(1), 395-407.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
  • Aydemir, H. & Karalı, Y. (2019). 2023 eğitim vizyonundaki temel eğitim hedeflerinin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. 2019 EJER Congress’te sunulmuş bildiri, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Baltacı, A. & Coşkun, M. K. (2019). Teacher perceptions regarding the 2023 Educational Vision. HAYEF: Journal of Education, 16(2), 130-155.
  • Çetinkaya, H. (2023). Yapılandırmacı öğrenme-öğretme teorisi ile ilgili deneysel çalışmaların bir analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 7(1), 102-113.
  • Demirtaş, A. (1988). Temel eğitimimizin temel sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(3), 51-63.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.), The Sage handbook of qualitative research içinde (s. 1-19). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Doğan, S. (2019). 2023 eğitim vizyonu belgesine ilişkin okul yöneticileri ve öğretmen görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(2), 571-592.
  • Düşkün, Y., Arık, M. B. & Aydagül, B. (2018). Vizyon belgesi neler getiriyor ve nasıl güçlendirilebilir? https://www.egitimreformugirisimi.org/vizyon-belgesi-nelergetiriyor-ve-nasil- guclendirilebilir/ sayfasından erişilmiştir.
  • Eskici, M. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin öz yeterlik algıları ile tutumları. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Güleş, E. & Kılınç, H. H. (2020). Sınıf öğretmenlerinin tasarım beceri atölyelerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-Education, 15(6), 4227-4245.
  • Gülhan, F. (2021). Okul paydaşlarının tasarım beceri atölyelerine yönelik beklentilerine dayalı görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 7(15), 235-260.
  • Gündoğan, A. & Can, B. (2020). Sınıf öğretmenlerinin tasarım-beceri atölyeleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies - Education, 15(2), 851-876.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Akademik.
  • Kıngır, S., Taş, Y., Gök, G. & Vural, S. S. (2013). Relationships among constructivist learning environment perceptions, motivational beliefs, self-regulation and science achievement. Research in Science & Technological Education, 31(3), 205-226.
  • Koca, C. (2017). Spor bilimlerinde nitel araştırma yaklaşımı. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 30- 48.
  • Köç, A. & Ünal, O. (2019). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin 2023 eğitim vizyonuna yönelik görüşlerinin incelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 1(2), 65-79.
  • Kurt, A. A. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2022). Matematik seferberliği başladı. https://www.meb.gov.tr/matematik-seferberligi-basladi/haber/26241/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Örs, Ç., Erdoğan, H. & Kipici, K. (2013). Eğitim yöneticileri bakış açısıyla 12 yıllık kesintili zorunlu eğitim sistemi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 131-154.
  • Öz, S. & Ekmekci, G. (2021). Tasarım beceri atölyeleri: Kuruluş nedenleri ve zorlukları. Munzur Zirvesi 3. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Tunceli, Türkiye.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk, Z. (2019). Tasarım beceri atölyelerine yönelik uygulamalar-Almanya örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 141-158.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Terzi, Ç. (2011). Türk Eğitim Sistemi’nde okulların örgüt ve yönetim yapısı ile yapılandırmacı eğitim yaklaşımı arasındaki ilişkinin çözümlenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 75-82.
  • Topal, M. (2021). 2023 eğitim vizyonu belgesiyle 11. Kalkınma Planı'nda eğitimle ilgili hedeflerin karşılaştırılarak değerlendirilmesi. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 156-195.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Yavuz 0000-0002-9064-0524

Birgül Ulutaş 0000-0001-8615-9343

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2023
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Yavuz, Ö., & Ulutaş, B. (2023). Okul Yöneticilerinin Gözünden Tasarım Beceri Atölyeleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(2), 1033-1060. https://doi.org/10.37217/tebd.1252078

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı