Bibliometric analysis investigates various aspects of the literature, including historical trends, publishing types, geographical distribution, highly cited publications and authors. Understanding these trends helps to identify important issues and priorities specific to the field. The aim of this study is to present a bibliometric analysis of tourism education literature (without any limitation). In order to end, a bibliometric analysis of 850 articles in the Web of Science (WoS) database on tourism education between 1990 and 2024 was conducted using R-studio software. The results of the analysis showed that research in tourism education had gained weight since the 2000s and that research in countries including the USA, China, Australia, England, and Turkey had shaped the literature. In general, the studies addressed issues such as curriculum design, integration of technology, sustainability, and students' attitudes towards the industry in tourism education, and the temporary and permanent effects of the Covid-19 pandemic were discussed in the context of online education and technological transformation. The results provide researchers, educators, and the industry with an overview of studies in the field of tourism education, reveal current research trends and future trends, and show academic collaborations.
Bibliyometrik analizle alanyazında zaman içindeki eğilimler yayın türleri, coğrafi dağılım, en çok atıf yapılan çalışmalar ve yazarlar gibi çeşitli unsurlar incelenmektedir. Bu eğilimlerin anlaşılması, alana özgü önemli konuları ve öncelikleri belirlemeye yardımcı olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, turizm eğitimi alanyazının bibliyometrik bir analizini sunmaktır. Bu amaçla Web of Science (WoS) veri tabanında, turizm eğitimi (derece kısıtı olmaksızın) konusunda 1990-2024 yılları arasında yapılan 850 makaleden oluşan verinin R-studio programı kullanılarak bibliyometrik analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarından turizm eğitimindeki araştırmaların 2000’li yıllardan itibaren ağırlık kazandığı; Amerika, Çin, Avustralya, İngiltere ve Türkiye gibi ülkelerdeki araştırmaların alanyazına yön verdiği anlaşılmaktadır. Araştırmalarda genel olarak turizm eğitiminde program tasarımı, teknolojinin entegrasyonu, sürdürülebilirlik ve öğrencilerin sektöre yönelik tutumları gibi konular ele alınmakta, Covid-19 pandemisinin geçici ve kalıcı etkileri, çevrim içi eğitim ve teknolojik dönüşüm bağlamında tartışılmaktadır. Sonuçlar; araştırmacılara, eğitimcilere ve sektöre turizm eğitimi alanında yapılan çalışmaların genel bir değerlendirmesini sunmakta, mevcut araştırma eğilimlerini ve gelecek eğilimleri açığa çıkarmakta ve akademik iş birliklerini göstermektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Other Fields of Education (Other) |
| Journal Section | Review |
| Authors | |
| Submission Date | December 30, 2024 |
| Acceptance Date | May 21, 2025 |
| Early Pub Date | August 30, 2025 |
| Publication Date | August 31, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 2 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.