BibTex RIS Cite

APPLICATION OF THE VISUAL CULTURE CONCEPT IN VISUAL ART COURSES IN THE 4th CLASSES OF PRIMARY SCHOOLS

Year 2013, Volume: 11 Issue: 4, 363 - 388, 01.12.2013

Abstract

In this study, the visual culture concept covers the understanding of images and objects
which are seen by the students as the most favourite or popular in their communication
with each other, in the social interaction at school, and in their daily lives. Regarding
the application skills and the skills for creating a meaningful product gained through the
visual culture based education method, students are influenced significantly by the
visual culture activities, and can produce meaningful products. Regarding the visual
literacy gained through the visual culture based education method, the students can not
differenciate whether an event or situation presented in visual media is real or a product
of imagination.

References

  • Balcı, A. (2006). Roland Robertson, küreselleşme ve kültür. Bilgi, (12), 36.
  • Duncum, P. (2001). The impact of visual culture on art education. Studies in Art Education,43(2), 3–16.
  • Erinç, S. M. (1995). Resmin eleştiri üzerine. İstanbul: Hil.
  • Kahraman, H. B. (2004). Kültür tarihi affetmez. İstanbul: Agora.
  • Kırışoğlu, O. T. (1991). Sanatta Eğitim (Görmek, Öğrenmek, Yaratmak). Ankara: Pegem.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta Eğitim; Görmek Anlamak Yaratmak (3. Baskı), Ankara: Pegem A.
  • Kırışoğlu, O. T (2009). Sanat kültür yaratıcılık görsel sanatlar ve kültür eğitimi- öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Marsh, J. (2005). Popular culture, new media and digital literacy in early childhood. London: Routledge & Falmer.
  • Mete, M. (2002). Araştırmacılar medyayı ölçtü. bütünleşik pazarlamada marketing Türkiye, (6), 26-27.
  • Oktay, A. (1993). Türkiye’de popüler kültür. Ankara: YKY.
  • Parekh, B. (2002). Çok kültürlülüğü yeniden düşünmek (Kültürel Çeşitlilik Ve Siyasi Teori). (Çev. Bilge Tanrısever). Ankara: Phoneix.
  • Stankiewicz, M. A. (2004). A dangerous business: Visual culture theory and education policy. Art Education And Visual Culture Studies Symposium. 13 July 2013.
  • Tavın M. K., Anderson D. (2003). Teaching (Popular) visual culture: deconstructing disney in the elementary art classroom. Art Education, (3), 21-31.
  • Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve kültür. (Çev. Arzu Eker), İstanbul: Ayrıntı.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

GÖRSEL KÜLTÜR KURAMININ İLKÖĞRETİM 4. SINIF GÖRSEL SANATLAR DERSLERİNDE UYGULANMASI

Year 2013, Volume: 11 Issue: 4, 363 - 388, 01.12.2013

Abstract

Bu araştırmada görsel kültür olarak nitelendirilen kavram, öğrencilerin içinde yaşadıkları kültür bağlamında birbirleri ile olan iletişimlerinde, okul ortamındaki sosyal etkileşimlerinde ve evdeki günlük yaşamlarındaki önemli gördükleri, en sevilen ya da en popüler olan imaj ve nesneleri anlamayı içermektedir. Görsel kültür tabanlı öğretim yönteminin öğrencilerin uygulama becerilerine ve anlamlı ürün ortaya koyabilmeleri alt boyutuna ilişkin, görsel kültür kuramı ile yapılan çalışmalardan öğrencilerin çok etkilendikleri anlaşılmış ve anlamlı ürünler ortaya koyabilmişlerdir. Görsel kültür tabanlı öğretim yönteminin öğrencilerin eleştirel düşünme becerisi kazanması alt boyutuna ilişkin, yapılan etkinler sonucunda öğrencilerin şiddet içerikli program ve oyunlarından çok fazla etkilendikleri görülmüştür.

References

  • Balcı, A. (2006). Roland Robertson, küreselleşme ve kültür. Bilgi, (12), 36.
  • Duncum, P. (2001). The impact of visual culture on art education. Studies in Art Education,43(2), 3–16.
  • Erinç, S. M. (1995). Resmin eleştiri üzerine. İstanbul: Hil.
  • Kahraman, H. B. (2004). Kültür tarihi affetmez. İstanbul: Agora.
  • Kırışoğlu, O. T. (1991). Sanatta Eğitim (Görmek, Öğrenmek, Yaratmak). Ankara: Pegem.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta Eğitim; Görmek Anlamak Yaratmak (3. Baskı), Ankara: Pegem A.
  • Kırışoğlu, O. T (2009). Sanat kültür yaratıcılık görsel sanatlar ve kültür eğitimi- öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Marsh, J. (2005). Popular culture, new media and digital literacy in early childhood. London: Routledge & Falmer.
  • Mete, M. (2002). Araştırmacılar medyayı ölçtü. bütünleşik pazarlamada marketing Türkiye, (6), 26-27.
  • Oktay, A. (1993). Türkiye’de popüler kültür. Ankara: YKY.
  • Parekh, B. (2002). Çok kültürlülüğü yeniden düşünmek (Kültürel Çeşitlilik Ve Siyasi Teori). (Çev. Bilge Tanrısever). Ankara: Phoneix.
  • Stankiewicz, M. A. (2004). A dangerous business: Visual culture theory and education policy. Art Education And Visual Culture Studies Symposium. 13 July 2013.
  • Tavın M. K., Anderson D. (2003). Teaching (Popular) visual culture: deconstructing disney in the elementary art classroom. Art Education, (3), 21-31.
  • Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve kültür. (Çev. Arzu Eker), İstanbul: Ayrıntı.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 15 citations in total.

Details

Other ID JA23NT32PS
Journal Section Articles
Authors

Rukiye Dilli This is me

Publication Date December 1, 2013
Submission Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 11 Issue: 4

Cite

APA Dilli, R. (2013). GÖRSEL KÜLTÜR KURAMININ İLKÖĞRETİM 4. SINIF GÖRSEL SANATLAR DERSLERİNDE UYGULANMASI. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(4), 363-388.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.