The aim of this study is to conduct an overall evaluation of the translation of the
articles in the journal of Eğitim Hareketleri published in 1955 – 1980. In order to
achieve this aim, the total 3153 articles in the journal consisting of 286 issues have
been examined and the translated articles have been determined. The issues
handled in the translated articles have been gathered under certain categories after
they have been evaluated through the method of content analysis. At the end of the
survey, it is seen that; teaching profession, higher education, measurement and
evaluation in education, management and inspection of education, comparative
education, educational psychology and school reforms issues are dealt with in the
translated articles in the journal.
Bu araştırmanın amacı, 1955-1980 yılları arasında yayımlanan Eğitim Hareketleri
Dergisi’nde yayımlanan çeviri makalelerin genel bir değerlendirmesini yapmaktır.
Bu amaca ulaşmak için öncelikle 286 sayıdan oluşan dergide yer alan toplam 3153
makale incelenmiş ve çevirisi yapılan makaleler belirlenmiştir. Çevirisine yer
verilen makaleler, içerik analizi yöntemiyle değerlendirildikten sonra makalelerde
ele alınan konular belirli kategoriler altında toplanmıştır. Araştırma sonunda
dergide çevirisine yer verilen makalelerde; öğretmenlik mesleği, yükseköğretim,
eğitimde ölçme ve değerlendirme, eğitim yönetimi ve denetimi, mukayeseli
eğitim, eğitim psikolojisi ve okul reformları konularına yer verildiği görülmüştür.
Diğer ID | JA95UU36KP |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 4 |