Bu çalışmada, ortaöğretim öğretmenlerinin yıldırma davranışlarına maruz kalma durumlarının
betimlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Adıyaman ve Sivas illerinde ortaöğretim kurumlarında çalışan
toplam 480 öğretmenden elde edilen verilerin analizi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ayrıca nitel
boyut olarak, 15 öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak yapılan görüşmede elde
edilen verilerin içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin düşük düzeyde yıldırma
davranışlarına maruz kaldıklarını göstermektedir. Okullarda en fazla gözlenen yıldırma
davranışlarının“imalı konuşma ve emeğin küçümsenmesi“ gibi psikolojik nitelikli davranışlar ile
“öğretmen gruplaşmaları ve sözün kesilmesi“ gibi fiziksel nitelikli davranışlar olduğu bulunmuştur.
Psikolojik ve fiziksel etkenlere ilişkin geliştirilen tepkilere ilişkin olarak da, “önemsememe ve
duymazlıktan gelme“ davranışlarının daha yaygın olduğu görülmektedir. Kurum yöneticilerinin, kendi
kurumlarında sıklıkla görülen yıldırma davranışlarının neler olduğuna ilişkin durum belirlemesi ve bunu
izleyen eğitim çalışmalarının yıldırma davranışlarının yarattığı olumsuz etkiyi azaltacağı
düşünülmektedir.
The aim of this research is to describe the situations in which the teachers at the secondary schools are
exposured to mobbing behaviour.The study was materialized with the data analyses carried out by 480
teachers in total, who work in the secondary school institutions in Sivas and Adıyaman. In addition, as a
qualitative dimension, interviews were held with the 15 teachers by using semi structured interview forms
and as a result of which the content analyses were done on the acquired data. According to the findings of
the research, at the results of quantitative dimension the teachers were seen to be exposured to mobbing
behaviour at a low level. However, the results of qualitative dimension, the teachers had expressed that
they more often experience the treatment like “allusion“,“labor contempt“, as psychological level factors
and “teachers separating into groups“, “being interrupted“ as physical level factors. Relative reactions
are more often developed to psychological and physical level factors that are determined as “ ignoring
and insensitivity“.It is thought that negative effects of mobbing behaviors decrease if school managers
determine the most seen types of mobbing behaviors and organize following educational workshops and
studies.
Diğer ID | JA25TM25TV |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 4 |