Bu çalışmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri (MEB ÖMGY) nin öğretmenlerin seçiminde dikkate alınma durumunu incelemektir. Doküman analizine dayalı yapılan bu çalışmada MEB ÖMGY performans göstergeleriyle Kamu Personeli Seçme Sınavının Eğitim Bilimleri Testinde (KPSS EBT) yer alan soruların soru kökleri eşleştirme yöntemiyle karşılaştırılmıştır. Çalışmada, 119 KPSS EBT sorusundan 49 tanesi, 24 ÖMGY performans göstergesiyle eşlenebilmiştir. Çalışma sonunda KPSS EBT’nin MEB tarafından belirlenen öğretmen niteliklerini ölçme eğilimli olmadığı, ÖMGY performans göstergelerinin ölçülebilirlik yönünün zayıf olduğu, öğretmenlerin seçiminde sistemli bir işleyişin olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışmada ulaşılan sonuçlardan hareketle ÖMGY’nin seçme sürecindeki işlevini yerine getirebilmesi için performans göstergelerinin ölçülebilirlik yönünün güçlendirilmesi ayrıca yetiştirme-ölçme-seçme süreçlerinde sorumlu kurumlar arasında sistemsel bir işleyişin düzenlenmesi önerilmektedir.
In this study, it is examined the extent to which The General Competencies of Teacher’s Profession
introduced by Ministry of National Education (MoNE GCTP) has been considered by the Test of
Educational Sciences of State Employee Selection Exam (TES SESE). Depending on document
analysis the study operationally compared the performance indicators of MoNE GCTP with the
stem of each question in the TES SESE to match accordingly. 49 questions out of 119 questions of
TES SESE were able to be matched with 24 performance indicators of MoNE GCTP. The study
concluded that TES SESE does not tend to measure MoNE GCTP and measurability of
performance indicators is not adequate. Systematic mechanism of selecting teachers does not exist,
too. Based on the results, to be able to strength the functionality of performance indicators in the
selection process the study offers that performance indicators should be defined in a measurable
way. A systematic mechanism should be constructed among responsible organizations in the
process of educating-evaluating and selecting.
General Competencies of Teacher Profession selection of teacher candidates State Employee Selection Exam Test of Educational Sciences
Other ID | JA25CE32HC |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2012 |
Submission Date | December 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 10 Issue: 4 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.