BibTex RIS Cite

DEVOLOPMENTES IN EDUCATION IN THE SECOND CONSTITUTIONAL ERA

Year 2011, Volume: 9 Issue: 4, 851 - 876, 01.12.2011

Abstract

The Second Constitutionalism era was one of the most important periods in Turkish education
history. The CUP (Ittıhat ve Terakki) administrators judged The Sultan Abdulhamit as
oppressive and overthrew him, but they maintained Abdulhamit’s breakthroughs and
developed them in education field. Nationalist soul came to the fore as Turkishness and
Nationalism, so Turk-Islam view became dominant in education. Many arrangements were
made after the proclamation of The Republic similar to those discussed or performed in The
Second Constitutional period. In this study after giving the general characteristics of
education in The Second Constitutional period, some information will be given about
developments which occurred in some levels of formal education.

References

  • Alkan, M. Ö. (2004). İmparatorluktan cumhuriyet’e modernleşme ve ulusçuluk sürecinde eğitim. İçinde: (Derleyen H Kemal Karpat), Osmanlı Geçmişi ve Bugünün Türkiyesi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan 2001’e Türk eğitim tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aytekin, H. (1991). İttihad ve terakki dönemi eğitim yönetim. Ankara: Gazi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Baymur, F. (1948). Satı Bey ve istanbul darülmuallimini. Eğitim-Öğretim, sayı:3, s:189–195.
  • Duman, T. (2002). Mesleki ve teknik eğitimin gelişimi. Türkler Ansiklopedisi (Editörler: H. Celal Güzel, Kemal Çiçek ve Salim Koca), Cilt:15. s. 61–71 Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Ergin, N. (1967). Aziz hocam ihsan sungu bey ve darülmuallimini hatıraları. Ülkücü Öğretmen, cilt: 8 Sayı 96 s: 18–19.
  • Ergin, O. (1977). Türkiye maarif tarihi. Cilt 2. İstanbul: Eser Kültür Yayınları.
  • Ergün, M. (1986). “20 Yüzyıl başlarında Türk eğitiminin amaçları konusundaki tartışmalara mukayeseli bir bakış, Belgelerle Türk Tarihi Dergisi, Sayı: 20. 63–67.
  • http://www.egitim.aku.edu.tr/ergun9.htm adresinden 16. 10. 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Ergün, M. (1996). II. Meşrutiyet döneminde eğitim hareketleri. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Gündüz, M. (2007). II. Meşrutiyetin Klasik paradigmaları içtihad, sebilü’r-reşad ve Türk yurdu’nda toplumsal tezler, Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Hayta, N. ve Ünal, U. (2003). Osmanlı devlet'inde yenileşme hareketleri (17. yy başlarından yıkılışa). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • İpşirli, M. (2003). Medrese –Osmanlı dönemi. İslam Ansiklopedisi, Cilt 28. İstanbul: T.D.V.
  • Karpat, K. H. (2002). Osmanlı modernleşmesi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kazancıgil, A. (1995). Türkiye’de bilim ve teknoloji. İstanbul: Yeni Şafak.
  • Kazıcı, Z. (1995). Emrullah Efendi. İslam Ansiklopedisi, Cilt 11 İstanbul: T.D.V.
  • Lewis, B. (1998). Modern Türkiye’nin doğuşu. Ankara: TTK Yayınları.
  • Mustafa Sâtı. (2002). Eğitim ve toplumsal sorunlar üzerine konferanslar. (Haz. O. Kafadar, F. Öztürk). Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Sakaoğlu, N. (1985). Eğitim tartışmaları. İçinde; Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 2 s. 478- 485 İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tekeli, İ. (1985). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Eğitim Sistemindeki Değişmeler, İçinde; Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 2 s. 456–478 İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tekeli, İ. ve İlkin, S. (1999). Osmanlı imparatorluğunda eğitim ve bilgi üretim sisteminin oluşumu. Ankara: TTK Yayınları.
  • Ünal, U. (2008). Meclis-i kebir-i maarif 1869–1922. Ankara: TTK Yayınları.
  • Yücel, H. A. (1994). Türkiye’de orta öğretim. Ankara: Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Autumn 2011, 9(4), 874-876

II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMDE YAŞANAN GELİŞMELER

Year 2011, Volume: 9 Issue: 4, 851 - 876, 01.12.2011

Abstract

Türk eğitim tarihinde en önemli dönemlerden bir tanesi II. Meşrutiyet dönemi olmuştur.
İttihat ve Terakki yöneticileri ‘müstebit’ olarak değerlendirip devirdikleri II. Abdülhamit’in
eğitim alanında yaptığı büyük atılımları devam ettirmiş ve geliştirmişlerdir. Mevcut okullar
ıslah edilerek sayıları artırılmış, mesleki ve teknik alanda birçok yeni okul bu dönemde
açılmıştır. Bu dönemde millîlik ön plana çıkarak dönem sonuna doğru Türklük-Milliyetçilik
anlamında kullanılmış, Türk-İslam anlayışı eğitimde etkili hâle gelmiştir. Cumhuriyetin ilanı
sonrası yapılan birçok düzenlemenin II. Meşrutiyet döneminde yapılan tartışmalar ve bazı
uygulamalardan mülhem olması bu dönemde yapılanların önemini arttırmaktadır. Bu
çalışmada, II. Meşrutiyet dönemi eğitiminin genel özellikleri verildikten sonra idari
teşkilatlanmada, örgün eğitimin çeşitli kademelerinde yaşanan gelişmeler hakkında bilgi
verilecektir.

References

  • Alkan, M. Ö. (2004). İmparatorluktan cumhuriyet’e modernleşme ve ulusçuluk sürecinde eğitim. İçinde: (Derleyen H Kemal Karpat), Osmanlı Geçmişi ve Bugünün Türkiyesi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan 2001’e Türk eğitim tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aytekin, H. (1991). İttihad ve terakki dönemi eğitim yönetim. Ankara: Gazi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Baymur, F. (1948). Satı Bey ve istanbul darülmuallimini. Eğitim-Öğretim, sayı:3, s:189–195.
  • Duman, T. (2002). Mesleki ve teknik eğitimin gelişimi. Türkler Ansiklopedisi (Editörler: H. Celal Güzel, Kemal Çiçek ve Salim Koca), Cilt:15. s. 61–71 Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Ergin, N. (1967). Aziz hocam ihsan sungu bey ve darülmuallimini hatıraları. Ülkücü Öğretmen, cilt: 8 Sayı 96 s: 18–19.
  • Ergin, O. (1977). Türkiye maarif tarihi. Cilt 2. İstanbul: Eser Kültür Yayınları.
  • Ergün, M. (1986). “20 Yüzyıl başlarında Türk eğitiminin amaçları konusundaki tartışmalara mukayeseli bir bakış, Belgelerle Türk Tarihi Dergisi, Sayı: 20. 63–67.
  • http://www.egitim.aku.edu.tr/ergun9.htm adresinden 16. 10. 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Ergün, M. (1996). II. Meşrutiyet döneminde eğitim hareketleri. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Gündüz, M. (2007). II. Meşrutiyetin Klasik paradigmaları içtihad, sebilü’r-reşad ve Türk yurdu’nda toplumsal tezler, Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Hayta, N. ve Ünal, U. (2003). Osmanlı devlet'inde yenileşme hareketleri (17. yy başlarından yıkılışa). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • İpşirli, M. (2003). Medrese –Osmanlı dönemi. İslam Ansiklopedisi, Cilt 28. İstanbul: T.D.V.
  • Karpat, K. H. (2002). Osmanlı modernleşmesi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kazancıgil, A. (1995). Türkiye’de bilim ve teknoloji. İstanbul: Yeni Şafak.
  • Kazıcı, Z. (1995). Emrullah Efendi. İslam Ansiklopedisi, Cilt 11 İstanbul: T.D.V.
  • Lewis, B. (1998). Modern Türkiye’nin doğuşu. Ankara: TTK Yayınları.
  • Mustafa Sâtı. (2002). Eğitim ve toplumsal sorunlar üzerine konferanslar. (Haz. O. Kafadar, F. Öztürk). Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Sakaoğlu, N. (1985). Eğitim tartışmaları. İçinde; Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 2 s. 478- 485 İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tekeli, İ. (1985). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Eğitim Sistemindeki Değişmeler, İçinde; Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 2 s. 456–478 İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tekeli, İ. ve İlkin, S. (1999). Osmanlı imparatorluğunda eğitim ve bilgi üretim sisteminin oluşumu. Ankara: TTK Yayınları.
  • Ünal, U. (2008). Meclis-i kebir-i maarif 1869–1922. Ankara: TTK Yayınları.
  • Yücel, H. A. (1994). Türkiye’de orta öğretim. Ankara: Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Autumn 2011, 9(4), 874-876
There are 25 citations in total.

Details

Other ID JA74AP93AE
Journal Section Articles
Authors

Muhammet Şahin This is me

M. Ahmet Tokdemir This is me

Publication Date December 1, 2011
Submission Date December 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Şahin, M., & Tokdemir, M. A. (2011). II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMDE YAŞANAN GELİŞMELER. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 851-876.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.