Bu araştırmada, ortaöğretim kurumlarında çalışan alan dışından atanmış rehber
öğretmenlerin iş doyumları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki belirlenmeye
çalışılmıştır. Ankara il merkezini oluşturan sekiz ilçedeki ortaöğretim kurumlarında çalışan
toplam 113 alan dışından atanmış rehber öğretmene, Minnesota İş Doyum Ölçeği ile Balay
(2000) tarafından geliştirilen Örgütsel Bağlılık Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın
sonucunda, Ankara il merkezindeki ortaöğretim kurumlarında çalışan alan dışından atanmış
rehber öğretmenlerin genel anlamda iş doyumlarının yüksek bir düzeyde olduğu buna karşın
örgütsel bağlılıklarının ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Alan dışından atanan rehber
öğretmenlerin iş doyum düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasında da anlamlı, pozitif
ve orta düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır.
This purpose of research is, to explain the relationship between job satisfaction vs
organizational commitment among guidance teachers that were assigned out of their
professional field. Organizational Commitment Scala, which was developped by Balay (2000)
and Minnesota Job Satisfaction Questionnaire, has been applied to 113 Guidance Teachers
coming out of the professional field and who are already in charge at high schools of eight
towns of Ankara. As a result of this research, it is observed that; although job satisfaction
level of guidance teachers working in high schools of Ankara is relatively high but their
organisational commitment is at medium level. It is understood that there is a meaningful,
positive and medium level of relationship between Job Satisfaction and Organizational
Commitment among guidance teachers that were assigned out of their professional field.
Other ID | JA73NJ55HH |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2011 |
Submission Date | September 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 9 Issue: 3 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.