BibTex RIS Cite

KİMYA ÖĞRETİMİNDE OKUL VE DERSHANE EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: MALATYA İLİ ÖRNEĞİ

Year 2010, Volume: 8 Issue: 2, 397 - 416, 01.06.2010

Abstract

Bu çalışmada okullar ve dershanelerde yapılan kimya öğretiminin karşılaştırılması amacıyla veri toplamak için 15 soruluk bir anket geliştirilerek Malatya ili merkezinde bulunan lise ve dershaneye devam eden 168 öğrenciye uygulanmıştır. Bunun yanında 5 lise ve 5 dershane öğretmeniyle görüşmeler yapılarak dersleri gözlemlenmiştir. Okullarda kimya öğretiminin amacı, insanların hızla gelişen bilimsel ve teknolojik gelişmeleri algılayarak yorumlaması için temel kimya kültürü vermek ve kimya dersinin gerçek yaşamla ilişkisi bulunduğunu vurgulamaktır. Dershanelerin amacı ise, okulda verilen eğitime destek olmak ve öğrencileri sınava hazırlamaktır. Araştırmanın sonuçlarına göre, okullarda kimyadaki bilgilerin soyut olmadığı, yaşamı kolaylaştıracak birçok unsur içerdiği ve bu unsurların uygulama (laboratuvar) çalışmalarıyla gösterilmesi istenen düzeyde değildir. Dershanelerde ise, genellikle, konuların temel mantıkları kavratılmadan sınavda çıkması muhtemel bazı soru kalıpları öğrencilere ezberletilmekte, etkin bir kimya öğretimi yerine, sınavda çıkması muhtemel sorular üzerine kurulan bir soru-cevap ağırlıklı bir öğretim sistemi tercih edilmektedir. Kısaca, bugünkü eğitim sistemimizde, genel olarak, okullar ve dershaneler gerçek işlevlerinden uzak bir görünüm sergilemekte ve birbirlerini tamamlama misyonunu yeterince gösterememektedirler.

References

  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D., ve diğerleri. (1997). Kimya Öğretimi, YÖK/Dünya Bankası, Millî Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • Ayoubi, Z., Boujaoude, S. (2006). A profile of pre-college chemistry teaching in beirut,
  • Eurasia Journal Of Mathematics, Science And Technology Education, 2(3), 124– 143.
  • Hasanoğlu, Y., Ceyhun, İ. ve Karagölge, Z. (2002). Ağrı ilinde Kimya öğretiminin Değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’ne Sunulmuş Bildiri.
  • İzci, E., Özden, M., ve Tekin, A. (2006). Yeni Fen ve Teknoloji öğretim programının değerlendirilmesi (Adıyaman İli Örneği). XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri.
  • Kara, A., Özden, M., (2005). Ortaöğretim öğrencilerinin Kimya dersine ilişkin tutumları. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’ne Sunulmuş Bildiri.
  • Kara, A., (2004). Yabancı dil dersinde duyuşsal boyut ağırlıklı bir programın öğrencilerin ilgi ve meraklarına etkisi, Eğitimde Çağdaş Yaklaşımlar, Özel Okullar Birliği Yayınları, İstanbul: Birmat Matbaacılık.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim programları ve öğretim: Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Mc.Millan, J.H. and Schumacher, S. (2006) Research in education: Evidence-based ınquiry (Sixth Edition). Pearson, London.
  • Morgil, İ. Yücel, A.S. ve Ersan, M. (2000), Öğretmen algılamalarına göre lise kimya öğretiminde karşılaşılan güçlüklerinin değerlendirilmesi. 4.Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’ne Sunulmuş Bildiri.
  • Özden, M. ve Tekin, A. (2006). Türk Fen ve Teknoloji eğitimiyle ilgili sorunlar. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri.
  • Özden, M., Kara, A. (2006). 8. ve 10. Sınıf öğrencilerinin kimya dersine ilişkin tutumları, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1–14.
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin Kimya öğretiminde karşılaştıkları sorunların nitel ve nicel yönden değerlendirilmesi: Adıyaman ve Malatya illeri örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2),40– 53.
  • Üce, M., Özkaya, A.R.ve Şahin, M.(2000). Kimya Eğitimi, 4.Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’ne Sunulmuş Bildiri.

COMPARISON OF TWO DIFFERENT CHEMISTRY INSTRUCTION GIVEN IN STATE SCHOOLS AND PRIVATE PREPARATORY COURSES

Year 2010, Volume: 8 Issue: 2, 397 - 416, 01.06.2010

Abstract

The purpose of this study was to compare the chemistry teaching in schools and preparatory courses for
university entrance examination. The questionnaire with 15 items based on experts’ views and literature
knowledge was applied to 168 students enrolled in both schools and preparatory courses in Malatya.
Besides this, interviews were conducted to 5 chemistry teachers from schools and another 5 chemistry
teachers from courses and these teachers’ lessons were observed during in-class activities. The data were
collected by the way of interviews, observations and the questionnaire. The aim of school chemistry
education is to give basic chemistry culture and emphasize the relation between chemistry and daily-life
for understanding and interpreting scientific or technological development. On the other hand, the aim of
courses is to supply for school education and preparing students for exams. In the schools, the laboratory
activities making chemistry concrete and easily applicable components to our daily lives are insufficient
today. In the courses, the students don’t have the basic logic of chemistry, but, memorize some question
form for exams. The lessons in the courses usually have question-based chemistry curriculum. Briefly,
schools and courses in our education system, don’t have real function for chemistry education. They also
do not complete and support each other.

References

  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D., ve diğerleri. (1997). Kimya Öğretimi, YÖK/Dünya Bankası, Millî Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • Ayoubi, Z., Boujaoude, S. (2006). A profile of pre-college chemistry teaching in beirut,
  • Eurasia Journal Of Mathematics, Science And Technology Education, 2(3), 124– 143.
  • Hasanoğlu, Y., Ceyhun, İ. ve Karagölge, Z. (2002). Ağrı ilinde Kimya öğretiminin Değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’ne Sunulmuş Bildiri.
  • İzci, E., Özden, M., ve Tekin, A. (2006). Yeni Fen ve Teknoloji öğretim programının değerlendirilmesi (Adıyaman İli Örneği). XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri.
  • Kara, A., Özden, M., (2005). Ortaöğretim öğrencilerinin Kimya dersine ilişkin tutumları. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’ne Sunulmuş Bildiri.
  • Kara, A., (2004). Yabancı dil dersinde duyuşsal boyut ağırlıklı bir programın öğrencilerin ilgi ve meraklarına etkisi, Eğitimde Çağdaş Yaklaşımlar, Özel Okullar Birliği Yayınları, İstanbul: Birmat Matbaacılık.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim programları ve öğretim: Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Mc.Millan, J.H. and Schumacher, S. (2006) Research in education: Evidence-based ınquiry (Sixth Edition). Pearson, London.
  • Morgil, İ. Yücel, A.S. ve Ersan, M. (2000), Öğretmen algılamalarına göre lise kimya öğretiminde karşılaşılan güçlüklerinin değerlendirilmesi. 4.Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’ne Sunulmuş Bildiri.
  • Özden, M. ve Tekin, A. (2006). Türk Fen ve Teknoloji eğitimiyle ilgili sorunlar. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri.
  • Özden, M., Kara, A. (2006). 8. ve 10. Sınıf öğrencilerinin kimya dersine ilişkin tutumları, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1–14.
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin Kimya öğretiminde karşılaştıkları sorunların nitel ve nicel yönden değerlendirilmesi: Adıyaman ve Malatya illeri örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2),40– 53.
  • Üce, M., Özkaya, A.R.ve Şahin, M.(2000). Kimya Eğitimi, 4.Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’ne Sunulmuş Bildiri.
There are 14 citations in total.

Details

Other ID JA59SF87HH
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Özden This is me

Publication Date June 1, 2010
Submission Date June 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Özden, M. (2010). KİMYA ÖĞRETİMİNDE OKUL VE DERSHANE EĞİTİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: MALATYA İLİ ÖRNEĞİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 397-416.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.