BibTex RIS Cite

KÖHLER’İN OP.33 VOL. II 4 NUMARALI FLÜT ETÜDÜNÜN ANALİZİ

Year 2009, Volume: 7 Issue: 3, 655 - 666, 01.09.2009

Abstract

Müzik eğitiminin, ana boyutlarından biri çalgı eğitimidir. Gerek çalgı eğitiminde ve gerekse
çalgı eğitimi içerisinde yer alan flüt eğitiminde; etütler, eğitimin başlangıcından ileri
aşamalarına kadar eğitim sürecinin bütününde çalgı tekniğine ilişkin becerilerin
oluşturulması için çalıştırılmaktadır. Etütler; bir ya da birkaç tekniğine yönelik yazılmış
küçük çapta eserler olabildiği gibi; geniş, derin müzikal ifade biçimi olarak da karşımıza
çıkmaktadır. Bu çalışmada, flüt eğitimi dersinde kullanılmak üzere özgün bir etüt analizi
bulunmaktadır. Araştırmada, analiz için seçilen etüt, Ernesto Köhler’in Opus 33 Vol. II etüt
kitabından 4 numaralı flüt etüdüdür. Etütte teknik motif analizi yani teknik zorluklara ilişkin
ölçü kümeleri belirlenmiş; her bir teknik motife ilişkin olarak egzersizler oluşturulmuştur.
Ernesto Köhler’in Opus 33 Vol. II etüt kitabından 4 numaralı flüt etüdünde farklı 5 teknik
motif belirlenmiştir. Etüt genel olarak; onaltılık değerler üzerinde bağ ve staccato ile atlamalı
onaltılıklarla dudak esnekliği çalıştırmaktadır. Çalışmada, her bir teknik motife yönelik
yazılmış toplam 14 ayrı egzersiz yazılmıştır.

References

  • Berki, T. ve Yüksel, M. (2004). Beethoven’ın Opus 31/2 Piyano Sonatının İlk Muvmanına İlişkin Motif-Yapı Analizi. Tayf Müzik Araştırma Dergisi, 1(1).
  • Köhler, E. (1991). 12 Studı dı Media Difficuolta Per II Flauto Op.33.Vol.II. Edition by Ricordi.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

ANALYSIS OF TECHNICAL OF THE 4TH ETUD OF KÖHLER’S FLUTE ETUDS OP.33 VOL. II

Year 2009, Volume: 7 Issue: 3, 655 - 666, 01.09.2009

Abstract

One of the main dimensions of music education is instrument education. Both in instrument
and flute education which is a branch of instrument education etudes make study in all
education stages from the beginning to further stage; etudes may be compositions which are
written for one or several techniques, besides etudes may come on us as wide, profound
musical expression. In this study, It has been carried out an original etude analysis order to
be used flute instruction course. In the study, the etude chosen for analysis is flute etude
number 4 of opus 33 volume II by Ernesto Köhler. In the etude is analyzed technical motive;
namely, it has been detected measure groups of technical difficulties of the etude; It has been
composed exercises for per technical motive. In the Op.33. Vol.II number fourth etude by
Köhler has been detected 5 technical motives. The etude, generally, makes study flexibility via
quarter notes with tie, wide intervals. In the study, it has been written 14 exercises for per
technical motives.

References

  • Berki, T. ve Yüksel, M. (2004). Beethoven’ın Opus 31/2 Piyano Sonatının İlk Muvmanına İlişkin Motif-Yapı Analizi. Tayf Müzik Araştırma Dergisi, 1(1).
  • Köhler, E. (1991). 12 Studı dı Media Difficuolta Per II Flauto Op.33.Vol.II. Edition by Ricordi.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
There are 3 citations in total.

Details

Other ID JA62JU65NC
Journal Section Articles
Authors

Özlem Onuk This is me

Publication Date September 1, 2009
Submission Date September 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Onuk, Ö. (2009). KÖHLER’İN OP.33 VOL. II 4 NUMARALI FLÜT ETÜDÜNÜN ANALİZİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 655-666.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.