Bu çalışma ile Gazi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu ‘Çevre Sağlığı Programı’nda (2 yıllık önlisans)
eğitim gören öğrencilerin, eğitim süreci boyunca aldıkları ekosistemin işleyişi, doğal kaynakların rasyonel kullanımı,
çevre kirliliğinin önlenmesi, çevre mevzuatı gibi teorik dersler ve pratik uygulamaların çevrecilik anlayışları (çevreci
yaklaşımlar) ile çevreyi korumaya yönelik davranış kalıplarının geliştirilmesi üzerindeki etkilerinin incelenmesi
hedeflenmiştir. Bu amaçla, 3 bölümden oluşan bir anket formu hazırlanarak, okula yeni başlayan öğrencilere
uygulanmıştır. Aynı anket formu 2 yıllık eğitim sürecinin tamamlanmasını takiben mezuniyet durumundaki aynı
öğrencilere tekrar uygulanmıştır. Anketin ilk bölümünden elde edilen veriler, cinsiyetin çevreci yaklaşım ve davranışlar
üzerindeki etkilerini incelemek üzere değerlendirilmiştir. İkinci ve üçüncü bölümdeki sorular ise, sırasıyla öğrencilerin
çevreci yaklaşım ve davranışlarını ölçmek amacıyla hazırlanmış ve istatistiksel analizi yapılmıştır. Bu çalışmanın
sonucunda, ‘cinsiyet’in çevreci yaklaşım ve davranışlar üzerinde etkili bir değişken olmadığı ancak ‘çevre eğitimi’nin
çevreci yaklaşımların şekillenmesi ve netleşmesinde önemli bir faktör olduğu bulunmuştur. “Çevreci yaklaşımlar” da
öğrencilerin okula girdikleri ilk dönem ile mezuniyet dönemleri arasında anlamlı bir faklılık varken; “çevreci
davranışlar” için aynı anlamlı fark bulunamamıştır. Yani eğitim süreci “çevreci yaklaşımlar”ın oluşması ve
netleşmesinde anlamlı bir farklılık yaratırken, aynı farklılık “çevreci davranışlar” için geçerli değildir.
Çevre eğitimi çevreci yaklaşım çevreci davranış çevre sağlığı teknikerliği
This study aims at measuring the effect of “environmental education” including mechanism of ecosystem, rational use
of natural resources, environmental pollution control and environmental legislation given to Gazi University, Vocational
School of Health Services, Environmental Health Program students (2-years program) on their “environmental
approaches” and “environmental behaviors”. Moreover, questionnaire was prepared and used for data collection. At
the first stage, students registered for the first semester were given the questionnaire. At the second stage, after 2 year-training
period, the same questionnaire was applied to the same students in the fourth semester. It was found that socio-demographic
characteristics such as gender did not have statistically significant difference at the students’
environmental approaches and behaviors. The data support the theoretical assumption that “environmental education”
is an important tool to increase the environmental awareness and to settle environmental approaches. Although there is
a positive relationship between first and fourth semester students’ approaches, environmental education does not affect
“environmental behaviors” and there is not statistically significant relation between these two groups of students’
environmental behavior.
Environmental education environmental attitudes environmental behavior environmental health technicians
Diğer ID | JA32UR67EC |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 4 |