BibTex RIS Cite

TÜRKİYE VE AVUSTURYA EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2008, Volume: 6 Issue: 3, 545 - 559, 01.09.2008

Abstract

Avusturya, Avrupa kültürünün ve batı uygarlığının özelliklerini yansıtan önemli bir üyesidir.
Türkiye ise Cumhuriyetten bu yana batı uygarlığını ve yaşam şeklini benimsemekle birlikte bunları
doğunun mistik değerleri ile sentezleyen bir ülkedir. Tarihte özellikle Viyana seferleri ile hatırlanan iki
ülke arasındaki ilişkiler, bugün farklı zeminlerde sürdürülmektedir. Dünyada bilim ve sanat hayatına
önemli katkılar yapmış ve Avrupa Birliği’nin önemli bir üyesi olarak Avusturya ile bu birliğin üyesi olma
kararlılığını sergileyen Türkiye, köklü tarihlere ve kültürel miraslara sahip ve demokrasiyi benimsemiş
iki ülke olarak çeşitli alanlarda birbirleriyle paylaşacakları önemli birikim ve zenginliklere sahiptir.
Eğitim bu alanlardan biridir. Avrupa Birliği’ne üyelik sürecinde, uyum görüşmelerinin başladığı ve
sürmekte olduğu bir dönemde, bu birliğin önemli bir üyesi olan Avusturya eğitim sisteminin incelenerek
Türkiye’nin eğitim sistemiyle karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesinin, bu uyum sürecinde Türkiye
açısından önemli olacağı düşünülmektedir. Alanyazın (literatür) taraması ile gerçekleştirilen betimsel
tarama modelindeki bu çalışma, alana kuramsal katkı sağlamanın yanı sıra, Türkiye’de eğitim sistemine
ilişkin karar alıcılara ve uygulayıcılara da kaynaklık oluşturabilecektir.

References

  • Bertilsson, M. ve Nybom, T. (1991). Studies of higher education and research from university to comprehensive higher education: on the widening gap between "lehre and leben”. Studies of Higher Education and Research. Stockholm. 18.05.2006 tarihinde alınmıştır: http://www.epnet.com
  • Buchberger, F. (1993). Teacher education in Austria. Teacher Training in the Council of Europe Countries. İzmir: Dokuz Eylül University Buca Faculty of Education.
  • DİE (2002). 2000 Türkiye genel nüfus sayımı sonuçları. Ankara: DİE Yayınları.
  • Doğan, E. (2001). Avusturya eğitim sistemi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bülteni, Sayı 3. 10 Mayıs 2006 tarihinde indirilmiştir: http://www.akdeniz.edu.tr/egitim/bulten
  • İnan, M. R. (1972). Orta Avrupa’da gelişmenin ve demokrasinin temeli: Eğitim. Ankara: İş Bankası Yayınları.
  • Leitner, E. (1992). Austria. Handbook of world education: A comparative guide to higher education & educational systems of the world. Editor: Walter Wickremasinghe. Houston, Texas: American Collegiate Service.
  • MEB, (1993a). Teftiş Kurulu Başkanlığı Tüzüğü
  • MEB, (1993b). Teftiş Kurulu Başkanlığı Yönetmeliği
  • MEB, (1999). İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği
  • MEB, (2001). İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş Yönergesi
  • MEB, (2005). 2004–2005 Milli Eğitim İstatistikleri. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB, (2006). Türkiye ve Avrupa birliğinin eğitim sistemleri. Ankara: MEB (Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü) Yayınları.
  • Thomas, C. R. (1973). Philosophical anthropology and educational change: Wilhelm Von Humboldt and the Prussian reforms. History of Education Quarterly, 13(3), 219-230).
  • http://countrystudies.us/austria (erişim: 10.05.2006)
  • www.austria.gv.at (erişim: 22.05.2006)
  • www.bmsg.gv.at (erişim: 17.06.2006)
  • www.eurydice.org (erişim: 11.05.2006)
  • www.earcmn.org (erişim: 09.05.2006)
  • www.hazine.gov.tr (erişim: 11.06.2006)
  • www.ibe.unesco.org (erişim: 19.05.2006)
  • www.mapzones.com (erişim: 24.05.2006)
  • www.statistik.at (erişim: 10.05.2006)
  • www.tkb.meb.gov.tr (erişim: 25.02.2006)

COMPARISON OF TURKISH AND AUSTRIAN EDUCATIONAL SYSTEMS

Year 2008, Volume: 6 Issue: 3, 545 - 559, 01.09.2008

Abstract

Austria is an important member of Europeon Union reflecting European culture and Western
civilization. On the other side, Turkey is a country synthesized the Oriental mystical values and Western
civilization and lifestyle after foundation of Turkish Republic. These two countries’ relations that are
historically marked with especially by the Siege of Vienna are on a different basis today. Austria, an
important member of the European Union, having important contributions to the international scientific
and artistic fields; and Turkey, determined to become a member of the Union, have considerable
knowledge and background to share as two democratic countries with long-established histories and
cultural heritage.Education is one of those fields that will be helpful for Turkey to examine the education
system of an important member of European Union. It is considered that making a comparative study for
the education systems of these two countries, it will be beneficial for Turkey to examine the educational
system of Austria in the process of adaptative negotiations for membership to the European Union. The
literature review of that study did not only help to improve the theoretical framework in this area but also
functioned as a source for decision makers concerning Turkish educational system.

References

  • Bertilsson, M. ve Nybom, T. (1991). Studies of higher education and research from university to comprehensive higher education: on the widening gap between "lehre and leben”. Studies of Higher Education and Research. Stockholm. 18.05.2006 tarihinde alınmıştır: http://www.epnet.com
  • Buchberger, F. (1993). Teacher education in Austria. Teacher Training in the Council of Europe Countries. İzmir: Dokuz Eylül University Buca Faculty of Education.
  • DİE (2002). 2000 Türkiye genel nüfus sayımı sonuçları. Ankara: DİE Yayınları.
  • Doğan, E. (2001). Avusturya eğitim sistemi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bülteni, Sayı 3. 10 Mayıs 2006 tarihinde indirilmiştir: http://www.akdeniz.edu.tr/egitim/bulten
  • İnan, M. R. (1972). Orta Avrupa’da gelişmenin ve demokrasinin temeli: Eğitim. Ankara: İş Bankası Yayınları.
  • Leitner, E. (1992). Austria. Handbook of world education: A comparative guide to higher education & educational systems of the world. Editor: Walter Wickremasinghe. Houston, Texas: American Collegiate Service.
  • MEB, (1993a). Teftiş Kurulu Başkanlığı Tüzüğü
  • MEB, (1993b). Teftiş Kurulu Başkanlığı Yönetmeliği
  • MEB, (1999). İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği
  • MEB, (2001). İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş Yönergesi
  • MEB, (2005). 2004–2005 Milli Eğitim İstatistikleri. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB, (2006). Türkiye ve Avrupa birliğinin eğitim sistemleri. Ankara: MEB (Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü) Yayınları.
  • Thomas, C. R. (1973). Philosophical anthropology and educational change: Wilhelm Von Humboldt and the Prussian reforms. History of Education Quarterly, 13(3), 219-230).
  • http://countrystudies.us/austria (erişim: 10.05.2006)
  • www.austria.gv.at (erişim: 22.05.2006)
  • www.bmsg.gv.at (erişim: 17.06.2006)
  • www.eurydice.org (erişim: 11.05.2006)
  • www.earcmn.org (erişim: 09.05.2006)
  • www.hazine.gov.tr (erişim: 11.06.2006)
  • www.ibe.unesco.org (erişim: 19.05.2006)
  • www.mapzones.com (erişim: 24.05.2006)
  • www.statistik.at (erişim: 10.05.2006)
  • www.tkb.meb.gov.tr (erişim: 25.02.2006)
There are 23 citations in total.

Details

Other ID JA68GU84YY
Journal Section Articles
Authors

Hasan Basri Memduhoğlu This is me

Publication Date September 1, 2008
Submission Date September 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Memduhoğlu, H. B. (2008). TÜRKİYE VE AVUSTURYA EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 545-559.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.