Bu makalenin amaçlarından ilki ülkemizde özel eğitimde öğretmen yetiştirmeyi etkileyen
etmenler ışığında öğretmen yetiştirme için yapılanları analiz ederek betimlemektir. Diğer amacı ise
günümüzde özel eğitimde öğretmen yetiştirmede oluşan sorunları, çözümü için de öğretmen yetiştirme
sürecinin ve ürününün niteliğini artırma amacıyla yeterliliğe dayalı öğretmen yetiştirmeyi betimlemektir.
İlk olarak öğretmen yetiştirmeyi etkileyen etmenlerden alandaki uzmanların liderliği dikkate alınarak özel
eğitimde öğretmen yetiştirme kronolojik olarak betimlenmiştir. Günümüzdeki özel eğitim öğretmeni
yetiştirmeyi etkileyen sorunlardan özel eğitim öğretmeni yerine kısa süreli eğitim programlarıyla yetişmiş
alan dışı öğretmenleri atama, yeterli öğretim elemanı ve alt yapı sağlanmadan özel eğitim bölümlerini
açma, tepkisel ve popülist yaklaşımlarla öğretmen yetiştirme programlarını düzenleme tartışılmıştır.
Sorunların çözümü olarak yeterliliğe dayalı öğretmen yetiştirme süreci ve özellikleri, yeterlilikleri
belirlemek için izlenecek yollar, özel eğitim öğretmeni için yeterlilikler, yeterliliğe dayalı özel eğitim
öğretmenliği programlarının karşılaşabileceği sorunlar, önerilere yer verilerek tartışılmıştır. Ülkemizde
bilimsel yaklaşım temelli öğretmen yetiştirme programı geliştirmek için yeterliliğe dayalı program
geliştirmenin üniversitelerin misyonuyla çakıştığı sonucuna varılmıştır.
Öğretmen yetiştirme nitelikli öğretmen yetiştirme yeterliliğe dayalı öğretmen yetiştirme özel eğitimde öğretmen yetiştirme özel eğitimde yeterliliğe dayalı öğretmen yetiştirme öğretmen yetiştirmede sorunlar
The purpose of this paper is twofold: One is to describe in analyzing what had been done for special
education teacher training in considering effective factors of teacher training. The other one is to describe
current issues of special education teacher training in Turkey and with the aim of enhancing teacher training
procedure and teachers’ qualities competency based teacher training described as a solution. Firstly,
special education teacher training programs were described chronologically according to the leadership
of personals who are in the field. Among current issues in training special education teachers is to hire
teachers with short term certification program, Establishing new special education departments without
providing sufficient stuffs and resources and redesigning teacher training programs with responsive and
popular motives were discussed. The Competency Based Teacher Training was discussed in considering
procedures and characteristics, the ways to determine competencies, problems of competency based
programs will be facing and recommendations. Come to the conclusion that developing scientific
approach based teacher training programs requires competency based program which is in accord to the
mission of universities.
Teacher training effective teacher training competancy based teacher training teacher training in special education problems of teacher training in special education
Diğer ID | JA25SS49VJ |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 2 |