Günümüzde teknolojiyi kullanmak bir ayrıcalık değil, zorunluluk olmuştur. Teknolojik gelişmeler
eğitim kurumlarının yapı ve işlevlerini etkilemektedir. Bu nedenle öğretmenlerin de bilgi toplumu
bireyleri yetiştirebilmeleri için derslerini teknoloji ile bütünleştirmeleri beklenmektedir. Bu çalışmada,
öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının kümelenme eğilimleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırmaya Dicle Üniversitesi Siirt Eğitim Fakültesi İlköğretim Fen Bilgisi, Matematik ve Sınıf
Öğretmenliği programlarında okuyan 317 (87 kadın, 230 erkek) öğretmen adayı alınmıştır. Veri toplama
aracı olarak Yavuz (2005) tarafından geliştirilen “Teknoloji Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde aşamalı kümeleme yöntemlerinden Ward’s yöntemi kullanılmış, uzaklık ölçüsü olarak
karesel öklid uzaklığı seçilmiştir. Ward’s kümeleme yöntemine göre teknolojiye yönelik tutum
değişkenleri olumlu ve olumsuz tutumlar şeklinde iki kümede sınıflandırılmıştır. Olumlu kümeler; gelişen
teknolojiyle paralel olarak öğretmenlerde bulunması gereken nitelikler, eğitim ve öğretimde teknolojik
araçların kullanımı, eğitim hayatında bilgisayar yazılımlarının kullanımı, teknolojik araç gereçleri
kullanma becerisi ve önemine ilişkin tutumları belirtmektedir. Olumsuz kümeler ise; teknolojik araçların
eğitimde kullanılmama durumu, teknolojik araçları kullanmanın olumsuz yanları, teknolojik araçları
kullanma zorluğuna yönelik tutumları göstermektedir.
Teknoloji teknoloji eğitimi teknoloji tutum ölçeği kümeleme analizi
Nowadays; the usage of technology is not a privilege but an obligation. Technological
developments influence structures and functions of educational institutions. It is also expected from the
teachers that they integrate technology in their lessons in order to educate the individuals of information
society. This research has covered 317 (87 female, 230 male) students, studying in Siirt Education
Faculty of Dicle University; the programmes of primary science, mathematics and school teaching. The
Technology Attitude Scale developed by Yavuz (2005) was used as a data collecting tool. For analyzing
data, Ward’s method of hierarchical clustering was used and a squared Euclidian distance was chosen as
a distance measure. It was determined that with Ward’s cluster analysis, attitude variables are classified
into two groups as positive and negative attitudes. Positive clusters include; the necessary characteristics
for candidate teachers according to technological developments, the usage of technological tools in
teaching and education, the usage of computer literacy in education life, the ability and importance of
using technological tools. Negative clusters include; the attitude of non-using technological tools in
education, the negative sides of not using technological tools and the difficulties of using technological tools.
Technology education technology technology attitude scale cluster analysis
Diğer ID | JA67FK78TC |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 4 |