Bu çalışma, Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE) yazılımlarında ön örgütleyicilere yer verilmesinin
farklı bilişsel stillere sahip öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, Gazi
Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Resim ve Tarih Eğitimi Bölümlerinde okuyan 54 öğrenciden
oluşmaktadır. Araştırmada, Witkin tarafından geliştirilen alan bağımlılığı/bağımsızlığı bilişsel stil modeli
ve Ausubel’in anlamlı öğrenme kuramının önerdiği ön örgütleyici stratejisi ele alınmıştır. Witkin ve
arkadaşları tarafından geliştirilen ve Fişek Okman tarafından Türkçeye uyarlanan “Saklı Şekiller Grup
Testi” kullanılarak, öğrencilerin bilişsel stilleri belirlenmiştir. Öğrenciler bilişsel stilleri ve ön
örgütleyicilerin bulunma durumuna göre 4 ayrı ortama yerleştirilmişlerdir. 3 haftalık deneysel işlem
sonrasında öğrencilerin akademik başarıları belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda; alan bağımlı ve
alan bağımsız öğrencilerin bilgisayar destekli eğitim yazılımlarına çalışmaları sonunda akademik
başarıları arasında anlamlı bir fark olmadığı [t=1.16, p>.05], BDE yazılımlarında ön örgütleyicilerin
bulunma durumunun öğrencilerin akademik başarıları açısından anlamlı bir fark yaratmadığı [t=0.23,
p > .05] belirlenmiştir.
Bilgisayar destekli öğretim alan bağımlılığı/alan bağımsızlığı bilişsel stil ön örgütleyici
This study aims to investigate the effects of advance organizers existing in computer assisted
instruction software on academic achievement of the students who have different types of cognitive styles.
In the research, pretest-posttest control group design was used. The sample consisted of 54 students
studying at the departments of Art Education and History Education of in Faculty of Gazi Education,
Gazi University. In this study, field dependent and field independent cognitive styles and advance
organizers were used as independent variables. Cognitive styles of students are determined by the
“Group Embedded Figure Test” which is developed by Witkin and his friends and adapted in Turkish by
Fişek Okman. Students were settled into four different groups according to their cognitive styles and
existence of advance organizers. The academic achievements of students were determined after 3 weeks
treatment. The findings of the research showed that there wasn’t a significant difference between the
academic achievement of field dependent and field independent students after an instruction with
instructional software [t=1.16, p > .05]. The existence of advance organizers in an instructional software
didn’t have an affect on the academic achievement of students [t=0.23, p > .05].
Computer assisted instruction field dependence/field independence cognitive style advance organizer
Diğer ID | JA43VT57EZ |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 4 |