Araştırmada, Türkiye ile AB ülkelerinin eğitim istatistikleri yönünden karşılaştırmalı çözümlemesini yapmak ve Türkiye açısından öneriler getirmek amaçlanmaktadır. Araştırmada, kullanılan yöntem belge taramasıdır. Evreni, 25 AB ülkesi oluşturmakta olup, örneklem alınmaksızın tüm evrene ulaşılmak istenmiştir. Ancak, veriler 2004 OECD Göstergeleri’nden alındığı için araştırmanın çalışma alanı bu Gösterge’de yer alan AB ülkeleri ile sınırlı olmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde, AB ülkeleri değerlerinin aritmetik ortalamalarına bakılmış ve Türkiye ile karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre AB ülkeleri; eğitime ayrılan kaynaklar, okullaşma oranları, çalışmakta olan ve eğitim alan genç nüfusun yüzde değişimi, ilköğretimde sınıf başına düşen öğrenci sayısı, öğrencilerin öğretim kadrosuna oranı, bir öğretim yılında öğretmenlerin çalışma saatleri, öğretmenlerin maaşlarını belirleyen unsurlar ve kamu ortaöğretim kurumlarında alınan kararların yüzdelikleri bakımından Türkiye’den daha iyi durumdadır.
In this research, a comparative analysis of the educational statistics of Turkey and EU countries
and offering suggestions for Turkish education system are aimed. The method used in the research is
document observation. The universe is constituted of 25 EU countries and without taking a sample, the
whole universe is wanted to be reached at. However, as the data is gathered from 2004 OECD
Educational Indicators, the research is limited to the countries mentioned in the Indicators. As data
analysis, the arithmetic mean of EU countries’ values are examined and compared with the values of
Turkey.
According to the findings of the research, the EU countries are in a better position than Turkey
in terms of resources invested to education, enrolment rate, the average percentage of young population
which both in schools and at work, the number of students per class in primary education, the ratio of
students to teaching staff, the rate of working hours of teachers within a teaching year, the components
determining the salaries of teachers employed at public schools and the percentage of the decisions taken
at secondary education level in public schools.
Other ID | JA86FD66EB |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2006 |
Submission Date | December 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 4 Issue: 4 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.