Öğretim programı genel olarak öğrenenin
edinmesi hedeflenen temel bilgi ve beceriler çerçevesi olarak tanımlanabilir.
Bilim ve teknolojideki hızlı değişim ve gelişmeler toplumun ve bireyin ihtiyaç
duyduğu bilgi ve becerilerin de zaman içerisinde değişmesine sebep olmaktadır.
Tüm bu değişimler ise diğer öğretim programlarında olduğu gibi Coğrafya Dersi
Öğretim Programlarının da zaman içerisinde çağın gerekliliklerine uygun olarak
değişimini beraberinde getirmektedir. Bu sebeple 1924’ten günümüze değin çok
sayıda Coğrafya Dersi Öğretim Programı uygulamaya konulmuştur. Bu programlar
içerisinde genel anlamda en köklü değişikliğin 2005 yılında yürürlüğe giren
Coğrafya Dersi Öğretim Programıyla yapıldığı söylenebilir. Bu değişiklikler
arasında en önemli olanı şüphesiz ki program yapısıdır. Ayrıca program içerisinde genel ve coğrafi
beceriler ile değerlere ilk kez yer verilmesi ise diğer önemli değişimlerdir.
2005 Öğretim programında 2010, 2011 ve 2014 yıllarında çeşitli şekilde
revizyonlar gerçekleştirilmiştir. Fakat bu revizyonlar ders saati ve kazanım
sayılarındaki değişimi kapsayan küçük ölçekli değişiklikler olarak
gerçekleşmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı 2016- 2018 yılından günümüze kadar
temel eğitim ve ortaöğretim düzeyinde toplam 51 programda yenileme, güncelleme
ve gözden geçirme çalışması yapmıştır. Yenilenen öğretim programları içerisine
Coğrafya Dersi Öğretim Programı da dâhil edilmiştir. Yenilenen Coğrafya Dersi
Öğretim Programının Temmuz 2017’ de yürürlüğe girmesinin ardından Ocak 2018’de de
2017 programı üzerinde küçük çaplı bazı değişiklikler yapılarak programa son
hali verilmiştir. Bu çalışmanın amacı 2005’ten 2018’e kadar olan 13 yıl
içerisinde Coğrafya Dersi öğretim Programında gerçekleştirilen değişikleri
ortaya koymak suretiyle 2005 ve 2018 programlarını öğrenme alanı/ünite,
kazanım, beceri ve değerler bağlamında karşılaştırmaktır. Araştırmada nitel bir
araştırma yöntemi olan doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
Coğrafya dersi öğretim programı ekseninde öğrenme alanı, kazanım, beceri ve
değerleri de içerisine alan büyük ölçekli bir değişim gerçekleştirildiği
görülmüştür.
Coğrafya Dersi Öğretim Programı coğrafya eğitimi kazanım değer
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 1 |