Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Girişimcilik Pedagojik Alan Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 1, 113 - 136

Öz

Öğretmenlerin beceriye yönelik pedagojik alan bilgisi düzeylerinin belirlenmesi önemlidir. Bu çalışma, öğretmenlerin girişimcilik pedagojik alan bilgi düzeylerinin ve alt bileşenlerinin okul türü, mesleki deneyim, mezun oldukları fakülte, branş, cinsiyet ve öğrenim durumu değişkenlerine göre değişimini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış 5 boyut ve 24 maddeden oluşan "Girişimcilik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği" uygulanmıştır. Ölçek uygulamasına sınıf ve fen bilimleri branşlarından toplam 341 öğretmen gönüllü katılım sağlamıştır. Girişimcilik pedagojik alan bilgisi, tüm bağımsız değişkenlerde anlamlı farklılaşma göstermemiştir. Alt bileşenlerden girişimcilik bilgisi, girişimcilik alan bilgisi ve alan bilgisi bazı bağımsız değişkenlere göre anlamlı farklılaşma göstermiştir. Gelecek çalışmalarda öğretmenlerin girişimcilik pedagojik alan bilgi düzeyleri farklı bölge, aile kökeni, sınıf ortamları vb. farklı değişkenlere göre araştırılabilir. Girişimcilik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği aday fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerine uygulanabilir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, A. S. & Köse, M. (2023). Sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Individual Differences in Education, 5(2), 164-179. https://doi.org/10.47156/jide.1388017
  • Aksu, Z., Metı̇n, M., & Konyalıoğlu, A. (2014). Development of the pedagogical content knowledge scale for pre-service teachers: The validity and reliability study. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(20), 1365-1377. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n20p1365.
  • Aksu, S. (2019). Fen bilgisi öğretmen adayları girişimcilik becerilerini geliştiriyor. XII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde (s. 1375-1380). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi. www.EAB_Kongre_Kitap_2019-1411-1416.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Arslan, A. & Kutluca, A. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin pedagojik inançlarının öz-yeterlik ve eleştirel düşünme açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 838-852. https://doi.org/10.24315/tred.742927
  • Ataseven, U. & Mentiş-Taş, A. (2023). Sınıf öğretmenlerinin girişimcilikle ilgili öğretim programı ve kendilerine ilişkin algı ve deneyimlerine yönelik görüşleri. International Social Sciences Studies Journal, 9(109), 6105-6123. http://dx.doi.org/10.29228/sssj.68538
  • Avcı, T. & Ateş, Ö. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerine yönelik algıları üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 19-42. https://doi.org/10.19171/uefad.323375
  • Başar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(6), 181-198. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS1424
  • Bilici, S. & Güler, Ç. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin TPAB düzeylerinin öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. İlköğretim Online, 15(3), 898-921. http://ilkogretim-online.org.tr/vol15say3/v15s3m12.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Bwayo, J. (2014) Primary school pupils’ life skills development the case for primary school pupils development in Uganda. (Doktora Tezi). http://hdl.handle.net/10395/2009 sayfasından erişilmiştir.
  • Cohen, J. (1988). Davranış bilimleri için istatistiksel güç analizi (2. b.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Dağ, E., Kurt, C., Karaköse, O. C., Akın, M., Başkafa-Yılmaz, M., & Gökgöz-Anbar, B. (2023). Öğretmenlerin girişimci davranış düzeyleri. Premium E-Journal of Social Sciences (PEJOSS), 7(36), 1724–1737. https://doi.org/10.5281/zenodo.10258237
  • Demir, A., Gunes-Metin, K., & Karataş, İ. H. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin girişimcilik ve yenilikçilik düzeyleri: Betimsel bir araştırma. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 76-98.
  • Deveci, I. & Cepni, S. (2014). Entrepreneurship in science teacher education. Journal of Turkish Science Education, 11(2), 161-188. https://doi.org/11. 10.12973/tused.10114a.
  • Deveci, İ. & Çepni, S. (2015). Öğretmen adaylarına yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 92-112. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i2.3240
  • Deveci, İ., Konuş, F. Z., & Aydız, M. (2018). Investigation in terms of life skills of the 2018 Science Curriculum acquisitions. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 765-797. https://doi.org/10.14812/cuefd.413514
  • Earl, B. (2004). Social research practice (10. b.). Thomson, Wadsworth.
  • Erduran-Avcı, D. & Kamer, D. (2018). Views of teachers regarding the life skills provided in science curriculum. Eurasian Journal of Educational Research, 18(77), 1-18.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGaw Hill.
  • Gökçek, T. & Yılmaz, A. (2019). The adaptation of the pedagogical knowledge and skills survey into Turkish: Validity and reliability study. Turkish Journal of Education, 8(1), 52-70. https://dx.doi.org/10.19128/turje.459678
  • Güneş, F. & Uygun, T. (2016). Öğretmen yetiştirmede beceri uyuşmazlığı. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeusbed/issue/26794/281975 sayfasından erişilmiştir.
  • Haara, F. O., Eirik, S. J., Ingrid, F., & Ødegård, I. K. R. (2016). The ambiguity of pedagogical entrepreneurship-the state of the art and its challenges. Education Inquiry, 7(2), 29912. https://doi.org/10.3402/edui.v7.29912
  • Hacıömeroğlu, G. & Şahin-Taşkın, Ç. (2012). Pedagojik gelişim ölçeğinin Türkçeye uyarlaması: Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin gelişimi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 48-68.
  • Halim, L. M., Subhan, Z., Effandi, S. A., Sharifah, T., & Tarzimah, A. (2012). An exploratory factor analysis in developing pedagogical content knowledge scale for teaching science. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 4, 3558-3564.
  • Huth, K. (2021). Using the pedagogy of thinking skills in Christian studies lessons in primary school years 4–6: The teacher’s perspective. J. Relig. Educ, 69, 145–160. https://doi.org/10.1007/s40839-020-00130-6
  • Jang, S., Guan, S., & Hsieh, H. (2009). Developing an instrument for assessing college students’ perceptions of teacher’s pedagogical content knowledge. Procedia Social and Behavioral Sciences(1), 596-606. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.107
  • Johannes, K., Albert, B. V., Christiane, B., & Nina, G. (2020). General pedagogical knowledge, pedagogical adaptivity in written lesson plans, and instructional practice among preservice teachers. Journal of Curriculum Studies, 52(6), 800-822. https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1752804
  • Karademir, E., Balbağ, M. Z., & Çemrek, F. (2018). Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 177-200.
  • Karataş-Aydın, F. İ. & Sipahi, H. (2023). Öğretmen yetiştirme lisans programlarının STEM okuryazarı ve girişimci öğretmenleri yetiştirmesi açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 2830-2858. https://doi.org/10.53444/deubefd.1328629
  • Kilmen, S. (2020). Eğitim araştırmacıları için SPSS uygulamalı istatistik. Anı.
  • Konaklı, T. & Göğüş, N. (2013). Öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik özellikleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 373-391. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6732/90505 sayfasından erişilmiştir.
  • Korkmaz, G. (2021). Öğretim becerileri, kişilik özellikleri, alan bilgisi ve mesleki gelişim bağlamında etkili öğretmen özellikleri. TEBD, 19(1), 525-541. https://doi.org/10.37217/tebd.898343
  • Köse, M. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin hücre bölünmeleri konusundaki pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 226-251. https://doi.org/10.7822/omuefd.569481
  • Köse, M. (2021). Pedagojik alan bilgisine yönelik bibliyometrik bir araştırma: 1987-2020 yılları arasında yapılan çalışmaların analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2217-2250.
  • Köstekçi, E. (2016). Öğretmen adaylarının girişimcilik özellikleri ile yaratıcı düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Loughran, J., Mulhall, P., & Berry, A. (2008). Exploring pedagogical content knowledge in science teacher education. International Journal of Science Education, 30(10), 1301–1320. https://doi.org/10.1080/09500690802187009
  • Liñán, F. (2004). Intention-based models of entrepreneurship education. Piccola Impresa/Small Business, 3, 11-35.
  • MEB. (2018). Fen Bilgisi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıf). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 sayfasından erişilmiştir.
  • OECD. (2020). Skills strategy projects brochure – September 2020. https://www.oecd.org/skills/centre-for-ills/OECD_Skills_Strategy_Projects_Brochure.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ormanci, U., Kacar, S., & Cepni, S. (2022). Investigating the acquisitions in the science teaching program in terms of life skills. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 8(1), 70-92. https://doi.org/10.46328/ijres.2497
  • Özsoy, S. & Özsoy, G. (2013). Eğitim araştırmalarında etki büyüklüğü raporlanması. İlköğretim Online, 12(2), 334-346. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8585/106644 sayfasından erişilmiştir.
  • Öztürk, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin bazı kullanımları açısından değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 223-228 https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21643/232665 sayfasından erişilmiştir.
  • Pirpiroğlu, İ. & Doğru, M. (2015). Fen bilimleri öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin boylamsal olarak incelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 2, 313-329. https://doi.org/10.13114/MJH.2015214575
  • Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2016). Significance of life skills education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 10(1), 1–6. https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875
  • Ramsgaard, M. B. & Blenker, P. (2022). Reinterpreting a signature pedagogy for entrepreneurship education. Journal of Small Business and Enterprise Development, 29(2), 182-202. https://doi.org/10.1108/JSBED-03-2021-0115
  • Samancı, B. (2021). Üçüncü sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının girişimcilik becerisi üzerine mesleki ve kavramsal bilgilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Saykal, A. & Uluçınar-Sağır, Ş. (2021). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi araştırmaları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2),115-137.
  • Scheffe, H. (1953). A method of judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika, 40, 87-104.
  • Scheffe, H. (1959). The analysis of variance. John Wiley.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Sipon, M., Pihie, Z. A. L., Rahman, F. A., & Manaf, U. K. A. (2018). Relationship between instructor’s entrepreneurship pedagogical content knowledge on student’s entrepreneurial ıntention at Kuala Langat Community College. Politeknik & Kolej Komuniti Journal of Social Sciences and Humanities(1), 163-170. https://myjms.mohe.gov.my/index.php/PMJSSH/article/view/3892 sayfasından erişilmiştir.
  • Sommarström, K., Oikkonen, E., & Pihkala, T. (2020). Entrepreneurship education with companies: teachers organizing school-company interaction. Education Sciences, 10(10), 268. https://doi.org/10.3390/educsci10100268
  • Tarhan, M. (2021). Girişimcilik becerisinin kazandırılması bağlamında girişimcilerin öz yaşam öykülerine yönelik bir değerlendirme. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 74-86. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-815358
  • Taşdere, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğasına yönelik pedagojik alan bilgisi gelişimin incelenmesi. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Top, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. C. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Tuan, H. L., Chang, H. P., & Wang, K. H. (2000). The development of an instrument for assessing students’ perceptions of teachers’ knowledge. International Journal of Science Education, 22(4), 385-398.
  • Ursavaş, N. & Karal, E. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin yasam becerileri hakkındaki düşünceleri ve fen kazanımlarıyla ilişkilendirme durumları. Mediterranean Journal of Educational Research, 13(30), 246-269. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.15
  • Ünlü, İ., Kaşkaya, A., & Coşkun, M. K. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin çeşitli ağırlıklara göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 214-228. https://doi.org/10.17556/erziefd.
  • Yalçın, İ. E. & Uzun, N. B. (2017). Bireysel girişimcilik algı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal University Social Sciences Institute Journal, 14(39), 471-485. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/31632/331276 sayfasından erişilmiştir.
  • Yenilmez, K. & Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 95-105. https://dergipark.org.tr/en/pub/manassosyal/issue/49947/640065 sayfasından erişilmiştir.
  • Yolcu, H., Kaya-Durna, D., Akan, A., & Uluçınar-Sağır, Ş. (2022). Analysis of studies on pedagogical content knowledge and technological pedagogical content knowledge by meta-synthesis method. Educational Academic Research, 46(1), 106-121. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.1051356

Examining Teachers’ Entrepreneurship Pedagogical Content Knowledge Levels

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 1, 113 - 136

Öz

It is important to determine teachers' pedagogical content knowledge levels regarding the skill. This study was conducted to examine the changes in teachers' entrepreneurship pedagogical content knowledge levels and subcomponents in terms of school type, professional experience, faculty they graduated from, branch, gender and educational level. The survey method, which is one of the quantitative research methods, was used in the research. "Entrepreneurship Pedagogical Content Knowledge Scale", which consisted of five dimensions and 24 items with proven validity and reliability, was used in the research. A total of 341 teachers, including primary school and science teachers, voluntarily participated in the scale application. Entrepreneurship pedagogical content knowledge did not show significant differences in all independent variables. It was found that entrepreneurship knowledge, entrepreneurship content knowledge and content knowledge differed significantly in terms of some independent variables from the sub-components. Teachers' entrepreneurship pedagogical content knowledge levels can be studied in terms of different variable such as their region, family origin, classroom environment. Entrepreneurship pedagogical content knowledge scale can be applied to candidate science and primary school teachers.

Kaynakça

  • Açıkgöz, A. S. & Köse, M. (2023). Sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Individual Differences in Education, 5(2), 164-179. https://doi.org/10.47156/jide.1388017
  • Aksu, Z., Metı̇n, M., & Konyalıoğlu, A. (2014). Development of the pedagogical content knowledge scale for pre-service teachers: The validity and reliability study. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(20), 1365-1377. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n20p1365.
  • Aksu, S. (2019). Fen bilgisi öğretmen adayları girişimcilik becerilerini geliştiriyor. XII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde (s. 1375-1380). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi. www.EAB_Kongre_Kitap_2019-1411-1416.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Arslan, A. & Kutluca, A. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin pedagojik inançlarının öz-yeterlik ve eleştirel düşünme açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 838-852. https://doi.org/10.24315/tred.742927
  • Ataseven, U. & Mentiş-Taş, A. (2023). Sınıf öğretmenlerinin girişimcilikle ilgili öğretim programı ve kendilerine ilişkin algı ve deneyimlerine yönelik görüşleri. International Social Sciences Studies Journal, 9(109), 6105-6123. http://dx.doi.org/10.29228/sssj.68538
  • Avcı, T. & Ateş, Ö. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerine yönelik algıları üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 19-42. https://doi.org/10.19171/uefad.323375
  • Başar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(6), 181-198. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS1424
  • Bilici, S. & Güler, Ç. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin TPAB düzeylerinin öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. İlköğretim Online, 15(3), 898-921. http://ilkogretim-online.org.tr/vol15say3/v15s3m12.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Bwayo, J. (2014) Primary school pupils’ life skills development the case for primary school pupils development in Uganda. (Doktora Tezi). http://hdl.handle.net/10395/2009 sayfasından erişilmiştir.
  • Cohen, J. (1988). Davranış bilimleri için istatistiksel güç analizi (2. b.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Dağ, E., Kurt, C., Karaköse, O. C., Akın, M., Başkafa-Yılmaz, M., & Gökgöz-Anbar, B. (2023). Öğretmenlerin girişimci davranış düzeyleri. Premium E-Journal of Social Sciences (PEJOSS), 7(36), 1724–1737. https://doi.org/10.5281/zenodo.10258237
  • Demir, A., Gunes-Metin, K., & Karataş, İ. H. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin girişimcilik ve yenilikçilik düzeyleri: Betimsel bir araştırma. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 76-98.
  • Deveci, I. & Cepni, S. (2014). Entrepreneurship in science teacher education. Journal of Turkish Science Education, 11(2), 161-188. https://doi.org/11. 10.12973/tused.10114a.
  • Deveci, İ. & Çepni, S. (2015). Öğretmen adaylarına yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 92-112. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i2.3240
  • Deveci, İ., Konuş, F. Z., & Aydız, M. (2018). Investigation in terms of life skills of the 2018 Science Curriculum acquisitions. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 765-797. https://doi.org/10.14812/cuefd.413514
  • Earl, B. (2004). Social research practice (10. b.). Thomson, Wadsworth.
  • Erduran-Avcı, D. & Kamer, D. (2018). Views of teachers regarding the life skills provided in science curriculum. Eurasian Journal of Educational Research, 18(77), 1-18.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGaw Hill.
  • Gökçek, T. & Yılmaz, A. (2019). The adaptation of the pedagogical knowledge and skills survey into Turkish: Validity and reliability study. Turkish Journal of Education, 8(1), 52-70. https://dx.doi.org/10.19128/turje.459678
  • Güneş, F. & Uygun, T. (2016). Öğretmen yetiştirmede beceri uyuşmazlığı. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeusbed/issue/26794/281975 sayfasından erişilmiştir.
  • Haara, F. O., Eirik, S. J., Ingrid, F., & Ødegård, I. K. R. (2016). The ambiguity of pedagogical entrepreneurship-the state of the art and its challenges. Education Inquiry, 7(2), 29912. https://doi.org/10.3402/edui.v7.29912
  • Hacıömeroğlu, G. & Şahin-Taşkın, Ç. (2012). Pedagojik gelişim ölçeğinin Türkçeye uyarlaması: Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin gelişimi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 48-68.
  • Halim, L. M., Subhan, Z., Effandi, S. A., Sharifah, T., & Tarzimah, A. (2012). An exploratory factor analysis in developing pedagogical content knowledge scale for teaching science. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 4, 3558-3564.
  • Huth, K. (2021). Using the pedagogy of thinking skills in Christian studies lessons in primary school years 4–6: The teacher’s perspective. J. Relig. Educ, 69, 145–160. https://doi.org/10.1007/s40839-020-00130-6
  • Jang, S., Guan, S., & Hsieh, H. (2009). Developing an instrument for assessing college students’ perceptions of teacher’s pedagogical content knowledge. Procedia Social and Behavioral Sciences(1), 596-606. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.107
  • Johannes, K., Albert, B. V., Christiane, B., & Nina, G. (2020). General pedagogical knowledge, pedagogical adaptivity in written lesson plans, and instructional practice among preservice teachers. Journal of Curriculum Studies, 52(6), 800-822. https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1752804
  • Karademir, E., Balbağ, M. Z., & Çemrek, F. (2018). Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 177-200.
  • Karataş-Aydın, F. İ. & Sipahi, H. (2023). Öğretmen yetiştirme lisans programlarının STEM okuryazarı ve girişimci öğretmenleri yetiştirmesi açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 2830-2858. https://doi.org/10.53444/deubefd.1328629
  • Kilmen, S. (2020). Eğitim araştırmacıları için SPSS uygulamalı istatistik. Anı.
  • Konaklı, T. & Göğüş, N. (2013). Öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik özellikleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 373-391. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6732/90505 sayfasından erişilmiştir.
  • Korkmaz, G. (2021). Öğretim becerileri, kişilik özellikleri, alan bilgisi ve mesleki gelişim bağlamında etkili öğretmen özellikleri. TEBD, 19(1), 525-541. https://doi.org/10.37217/tebd.898343
  • Köse, M. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin hücre bölünmeleri konusundaki pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 226-251. https://doi.org/10.7822/omuefd.569481
  • Köse, M. (2021). Pedagojik alan bilgisine yönelik bibliyometrik bir araştırma: 1987-2020 yılları arasında yapılan çalışmaların analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2217-2250.
  • Köstekçi, E. (2016). Öğretmen adaylarının girişimcilik özellikleri ile yaratıcı düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Loughran, J., Mulhall, P., & Berry, A. (2008). Exploring pedagogical content knowledge in science teacher education. International Journal of Science Education, 30(10), 1301–1320. https://doi.org/10.1080/09500690802187009
  • Liñán, F. (2004). Intention-based models of entrepreneurship education. Piccola Impresa/Small Business, 3, 11-35.
  • MEB. (2018). Fen Bilgisi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıf). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 sayfasından erişilmiştir.
  • OECD. (2020). Skills strategy projects brochure – September 2020. https://www.oecd.org/skills/centre-for-ills/OECD_Skills_Strategy_Projects_Brochure.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ormanci, U., Kacar, S., & Cepni, S. (2022). Investigating the acquisitions in the science teaching program in terms of life skills. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 8(1), 70-92. https://doi.org/10.46328/ijres.2497
  • Özsoy, S. & Özsoy, G. (2013). Eğitim araştırmalarında etki büyüklüğü raporlanması. İlköğretim Online, 12(2), 334-346. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8585/106644 sayfasından erişilmiştir.
  • Öztürk, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin bazı kullanımları açısından değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 223-228 https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21643/232665 sayfasından erişilmiştir.
  • Pirpiroğlu, İ. & Doğru, M. (2015). Fen bilimleri öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin boylamsal olarak incelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 2, 313-329. https://doi.org/10.13114/MJH.2015214575
  • Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2016). Significance of life skills education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 10(1), 1–6. https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875
  • Ramsgaard, M. B. & Blenker, P. (2022). Reinterpreting a signature pedagogy for entrepreneurship education. Journal of Small Business and Enterprise Development, 29(2), 182-202. https://doi.org/10.1108/JSBED-03-2021-0115
  • Samancı, B. (2021). Üçüncü sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının girişimcilik becerisi üzerine mesleki ve kavramsal bilgilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Saykal, A. & Uluçınar-Sağır, Ş. (2021). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi araştırmaları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2),115-137.
  • Scheffe, H. (1953). A method of judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika, 40, 87-104.
  • Scheffe, H. (1959). The analysis of variance. John Wiley.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Sipon, M., Pihie, Z. A. L., Rahman, F. A., & Manaf, U. K. A. (2018). Relationship between instructor’s entrepreneurship pedagogical content knowledge on student’s entrepreneurial ıntention at Kuala Langat Community College. Politeknik & Kolej Komuniti Journal of Social Sciences and Humanities(1), 163-170. https://myjms.mohe.gov.my/index.php/PMJSSH/article/view/3892 sayfasından erişilmiştir.
  • Sommarström, K., Oikkonen, E., & Pihkala, T. (2020). Entrepreneurship education with companies: teachers organizing school-company interaction. Education Sciences, 10(10), 268. https://doi.org/10.3390/educsci10100268
  • Tarhan, M. (2021). Girişimcilik becerisinin kazandırılması bağlamında girişimcilerin öz yaşam öykülerine yönelik bir değerlendirme. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 74-86. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-815358
  • Taşdere, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğasına yönelik pedagojik alan bilgisi gelişimin incelenmesi. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Top, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. C. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Tuan, H. L., Chang, H. P., & Wang, K. H. (2000). The development of an instrument for assessing students’ perceptions of teachers’ knowledge. International Journal of Science Education, 22(4), 385-398.
  • Ursavaş, N. & Karal, E. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin yasam becerileri hakkındaki düşünceleri ve fen kazanımlarıyla ilişkilendirme durumları. Mediterranean Journal of Educational Research, 13(30), 246-269. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.15
  • Ünlü, İ., Kaşkaya, A., & Coşkun, M. K. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin çeşitli ağırlıklara göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 214-228. https://doi.org/10.17556/erziefd.
  • Yalçın, İ. E. & Uzun, N. B. (2017). Bireysel girişimcilik algı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal University Social Sciences Institute Journal, 14(39), 471-485. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/31632/331276 sayfasından erişilmiştir.
  • Yenilmez, K. & Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 95-105. https://dergipark.org.tr/en/pub/manassosyal/issue/49947/640065 sayfasından erişilmiştir.
  • Yolcu, H., Kaya-Durna, D., Akan, A., & Uluçınar-Sağır, Ş. (2022). Analysis of studies on pedagogical content knowledge and technological pedagogical content knowledge by meta-synthesis method. Educational Academic Research, 46(1), 106-121. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.1051356
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berna Kılıç 0009-0006-4121-4488

Mahmut Selvi 0000-0002-9704-1591

Erken Görünüm Tarihi 6 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2024
Kabul Tarihi 9 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, B., & Selvi, M. (2025). Öğretmenlerin Girişimcilik Pedagojik Alan Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(1), 113-136.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı