Bu araştırmanın amacı öğrencilerin siber zorbalık farkındalığını artırmaya yönelik bir çalışma yürütmektir. Bu amacı gerçekleştirmek için gönüllü öğrencilerden oluşan Siber Dostlar Kulübü oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılı içerisinde bir devlet ortaokulunda yer alan, uygun örneklem yöntemine göre seçilen 355 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada tek gruplu ön test son test deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Verilerin toplanması için “Kişisel Bilgi Formu” ve “Sanal Zorbalık Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Dört haftalık deneysel süreç planlanmıştır. Siber Dostlar Kulübü tarafından siber zorbalık farkındalığı oluşturabilmek adına eğitim kurumunda bulunan tüm paydaşlara yönelik çeşitli etkinlikler düzenlenmiştir. Verilerin analizinde SPSS 26 programından faydalanılmıştır. Verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri -2 ile +2 aralığında olduğundan veriler normal dağılım göstermektedir. Gruplar arası farklılıkların anlamlı olup olmadığını belirlemek için parametrik analiz yöntemlerinden bağımlı örneklem T testi, bağımsız örneklem T testi ve ANOVA kullanılmıştır. Etki büyüklüğünün belirlenmesinde eta-kare (η2) formülü uygulanmıştır. Araştırma sonucunda Siber Dostlar Kulübü tarafından yapılan etkinliklerin öğrencilerin siber zorbalık farkındalık düzeylerini arttırdığı, cinsiyet değişkenine göre siber zorbalık farkındalık düzeyinin erkek öğrenciler lehine anlamlı olduğu, sınıf kademesine göre bakıldığında ise ortalamalarda farklılık olsa da sınıflar arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma sonuçlarının eğitim kurumlarında siber zorbalığı önlemeye yönelik oluşturulacak politikaların ve planların önemine dikkat çekmesi açısından alanyazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Siber zorbalık Siber zorbalık farkındalığı Farkındalık eğitimi
The aim of this research is to conduct a study to increase students' awareness of cyberbullying. To achieve this goal, the Cyber Friends Club was established with voluntary students. The study group consisted of 355 students from a public secondary school during the 2023-2024 academic year using convenience sampling method. The research used a one-group pretest-posttest experimental design. The "Personal Information Form" and the "Cyberbullying Awareness Scale" were used to collect data. A four-week experimental process was planned. Various activities were organized by the Cyber Friends Club for all stakeholders in the educational institution to raise awareness of cyberbullying. SPSS 26 was used for data analysis. When examining the normality assumptions of the data, it was observed that the skewness and kurtosis values were between -2 and +2, indicating that the data followed a normal distribution. To determine whether there were significant differences between groups, parametric analysis methods such as the dependent sample t-test, independent sample t-test, and ANOVA were used. The eta-squared (η2) formula was applied to determine the effect size. The results of the study showed that the activities carried out by the Cyber Friends Club increased students' awareness of cyberbullying, that the awareness level was significantly higher among male students in terms of gender, and that although there were differences in the means based on grade level, there was no significant difference between the classes. It is believed that the results of this research will contribute to the literature in terms of emphasizing the importance of policies and plans to be developed to prevent cyberbullying in educational institutions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğretim Teknolojileri, İlköğretim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |