This study aimed to determine the content of the diaries kept by middle school students by making sensitivity observations and their opinions on the value of sensitivity. The study group of the study, designed in the basic qualitative research design, consisted of 40 students studying in the 5th, 6th, 7th and 8th grades of a state middle school in the city center of Kütahya. Sensitivity feedback form and sensitivity diaries were used as data collection tools. The data were obtained by filling out the sensitivity observations and opinion forms by the students who constituted the study group in the spring semester of the 2023-2024 academic year. The data obtained at the end of the research were analyzed with content analysis. In the last stage of the data analysis, the data were presented in tables in the form of codes, subthemes and themes, and supported with direct quotes. In the study, it was determined that the students defined their sensitivities through topics such as helpfulness, environmental awareness, love of animals and social responsibility, noticed and appreciated the positive behaviors in their environment, and evaluated the negative behaviors with a critical eye. It was observed that the concepts of nature, good behavior, communication and consciousness were at the forefront in the definitions of sensitivity. As a result of the research, it was determined that the students had a perception of sensitivity in many sub-dimensions and their social and environmental awareness was high.
Sensitivity Student diaries Values education Secondary school student
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin duyarlılık gözlemleri yaparak tuttukları günlüklerin içerikleri ve duyarlılık değerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Temel nitel araştırma deseninde tasarlananan araştırmanın çalışma grubu Kütahya il merkezinde bulunan bir devlet ortaokulunun 5. 6. 7. ve 8. sınıfında öğrenim görmekte olan 40 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak duyarlılık görüş formu ve duyarlılık günlükleri kullanılmıştır. Veriler 2023-2024 eğitim öğretim yılı bahar döneminde çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin duyarlılık gözlemleri ve görüş formlarını doldurulmasıyla elde edilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Veri analizinin son aşamasında veriler kodlar, alt temalar ve temalar şeklinde tablolarla sunulmuş, doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Araştırmada; öğrencilerin duyarlılıklarını yardımseverlik, çevre bilinci, hayvan sevgisi ve sosyal sorumluluk gibi konular üzerinden tanımladıkları, çevrelerindeki olumlu davranışları fark edip takdir ettikleri, olumsuz davranışları ise eleştirel bir gözle değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Duyarlılık tanımlarında doğa, iyi davranışlar, iletişim ve bilinç kavramlarının ön planda olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda, öğrencilerin pek çok alt boyutta duyarlılık algısına sahip olduğu, toplumsal ve çevresel farkındalıklarının yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Duyarlılık Öğrenci günlükleri Değerler eğitimi Ortaokul öğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Değerler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 14 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |