Bu çalışma öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile örgütsel muhalefet algıları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeli ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Muş il merkezinde görev yapmakta olan 1284 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmış olup örneklem 301 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarını ve örgütsel muhalefet algılarını ölçmek için Psikolojik Sermaye Ölçeği ve Örgütsel Muhalefet Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın uygulanabilmesi için gerekli izinler alındıktan sonra öğretmenler ile görüşülerek araştırmanın amacı ve kapsamı hakkında bilgi verilmiştir. Örneklem kapsamındaki ortaokullarda görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan öğretmenlere ölçekler uygulanmıştır. Ölçeklerden elde edilen verilere frekans, yüzde, basıklık ve çarpıklık gibi betimsel istatistiklerin yanında, güvenirlik analizi, tek yönlü varyans analizi, t-testi, Pearson korelasyon testi ve çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin cinsiyet değişkenine göre sadece umut alt boyutunda anlamlı bir farklılık ortaya çıkarken diğer demografik değişkenlerde ise anlamlı farklılıklar ortaya çıkmamıştır. Psikolojik sermayeyi oluşturan alt boyutlardan sadece öz-yeterlik değişkeninin örgütsel muhalefet üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile örgütsel muhalefet algıları arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır.
This study was conducted to investigate the relationship between teachers' positive psychological capital perceptions and their organizational dissent perceptions. The research was conducted with a correlational survey model. The population of the research consisted of 1284 teachers working in Muş province in the 2022-2023 academic year. Simple random sampling method was used in sample selection. The sample of the study consisted of 301 teachers. In order to measure teachers’ positive psychological capital perceptions and organizational dissent perceptions, The Psychological Capital Scale and The Organizational Dissent Scale were used. After obtaining the necessary permissions to conduct the research, teachers were interviewed and informed about the purpose and scope of the research. Scales were applied to the teachers working in the secondary schools within the scope of the sample and participating in the research voluntarily. In addition to descriptive statistics such as frequency, reliability, percentage, skewness and kurtosis, reliability analysis, one-way analysis of variance, t-test, Pearson correlation test and multiple regression analysis were applied to the obtained data from the scales. As a result of the research, while a significant difference was found only in the hope sub-dimension of positive psychological capital according to the variable of gender, no significant differences were found in other demographic variables. It was found that only self-efficacy predictor variable, one of sub-dimensions of psychological capital, was a significant predictor of organizational dissent. A moderate relationship was found between the general positive psychological capital and organizational dissent perceptions of teachers in a positive direction.
Positive psychology Positive psychological capital Organizational dissent
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |