Research Article
BibTex RIS Cite

Wit Filmi Üzerinden Tıp Etiği Eğitiminin Değerlendirilmesi: Nicel bir İçerik Analizi

Year 2022, , 119 - 132, 31.08.2022
https://doi.org/10.25282/ted.1098440

Abstract

Amaç: Dünya Tabipler Birliği'nin Tıp Eğitimi Bildirgesi'nde vurgulanan tıp etiği eğitimi, tıp mesleğinin önemli bir bileşenidir. Tıp etiği eğitiminin nihai amacı, etik ikilemlerin farkında olan, bunları analiz edip çözebilen erdemli hekimler yetiştirmektir. Bu hedeflere ulaşmak için küçük grup, büyük grup veya gerçek hasta kullanımı ve simülasyon gibi çeşitli eğitim teknikleri kullanılabilir. Bu bağlamda öğrencilere bu hedeflere ulaşacak bir eğitimin verilmesi ve verilen etik eğitimin etkili olup olmadığının değerlendirilmesi önemlidir. Bu çalışmanın amacı, ikinci ve beşinci sınıf tıp fakültesi öğrencilerinin "Wit" isimli 2001 yılı yapımı filmdeki etik sorunları tanımlama ve değerlendirmelerini karşılaştırarak tıp etiği eğitiminin etkisini değerlendirmektir.
Yöntem: Bu makalede nicel bir içerik analizi çalışması yapılmıştır. Filmdeki etik konularla ilgili 2. ve 5. sınıf tıp fakültesi öğrencilerinin hazırladıkları ödevler değerlendirilmiştir. Halihazırda not verilen öğrenci ödevleri bölüm arşivinden isimsiz olarak alındığı ve eğitimin değerlendirilmesi amacıyla incelendiği için etik kurul aydınlatılmış onam alınmaksızın ödevlerin anonim olarak analiz edilmesine izin vermiştir.
Bulgular: Araştırmacılar makaleleri bağımsız olarak incelemiş ve öğrencilerin ifadelerinden elde edilen kodlara dayalı olarak “Hastaya insan olarak saygı”, “Hastanın kendi kaderini tayin etme” ve “Zarar vermeme” olmak üzere üç kategori ve on alt kategori belirlemiştir. Tıp Fakültesi beşinci sınıf öğrencilerinin yarısından fazlasının belirttiği alt kategori sayısı beştir. Bunlar arasında “Canlandırmayınız komutu (DNR) İhlali”, “Araştırma için geçersiz aydınlatılmış onam” ve “mahremiyete saygısızlık” beşinci sınıf tıp fakültesi öğrencileri tarafından ikinci sınıf tıp fakültesi öğrencilerine göre anlamlı olarak daha fazla tespit edilmiştir. Buna karşılık, 'İyi ilişki kuramamak' ve 'Hastayı insan olarak görmemek' alt kategorilerine dahil olan beşinci sınıf tıp fakültesi öğrencilerinin sayısı, ikinci sınıf tıp fakültesi öğrencilerine göre önemli ölçüde düşmüştür. "Hastaya İnsan Olarak Saygı Gösterme" kategorisinin iki alt kategorisindeki çarpıcı düşüş, tıp eğitiminin en önemli değerlerde erozyona neden olduğunu düşündürmüştür.
Sonuç: Henüz tıp etiği eğitimi almamış Dönem II öğrencileri ile zorunlu ders yükünü tamamlamış Dönem V öğrencileri arasında tıp etiği sorunlarına yaklaşım ve etik terimlerini kullanma açısından farklılık vardır. Bu bağlamda tıp etiği eğitiminin etkili olduğunu düşünülmektedir. Klinik eğitimlerinde farklı eğitim stratejileri ile öğrencilerin etik farkındalıklarının arttırılması, etik ikilem çözme becerilerinin geliştirilmesi önerilmektedir. Ancak bu eğitimin tutum ve davranışa dönüşebilmesi için hem rol model olan eğitici klinisyenlerin hem de idari yapının süreci desteklemesi gerekmektedir. Araştırma sonuçları, eğitim materyali olarak Wit kullanımının tıp fakültesi öğrencilerinin dikkatini iletişim becerileri, hekimin rolleri, mesleki değerler, hasta hakları, hekimin sorumlulukları, hasta-hekim ilişkisi gibi konulara çekmede etkili olacağını göstermiştir.

Supporting Institution

Destekleyici yoktur

References

  • 1. Goldie J, Schwartz L, Morrison J. A process evaluation of medical ethics education in the ® rst year of a new medical curriculum. 2000;468–73.
  • 2. Eckles RE, Meslin EM, Gaffney M, Helft PR. Medical Ethics Education : Where Are We ? Where Should We Be Going ? A Review. Acad Med. 2005;80(12):1143–52.
  • 3. McKimm J, Jones PK. Twelve tips for applying change models to curriculum design, development and delivery. Med Teach [Internet]. 2018;40(5):520–6. Available from: https://doi.org/10.1080/0142159X.2017.1391377
  • 4. Kavas MV, Ulman YI, Demir F, Artvinli F, Şahiner M, Demirören M, et al. The state of ethics education at medical schools in Turkey: Taking stock and looking forward. BMC Med Educ. 2020;20(1):1–15.
  • 5. Souza AD, Vaswani V. Diversity in approach to teaching and assessing ethics education for medical undergraduates: A scoping review. Ann Med Surg [Internet]. 2020;56(June):178–85. Available from: https://doi.org/10.1016/j.amsu.2020.06.028
  • 6. Goldie J, Schwartz L, McConnachie A, Morrison J. The impact of a modern medical curriculum on students’ proposed behaviour on meeting ethical dilemmas. Med Educ. 2004;38(9):942–9.
  • 7. Goldie J, Schwartz L, McConnachie A, Morrison J. The impact of three years’ ethics teaching, in an integrated medical curriculum, on students¢ proposed behaviour on meeting ethical dilemmas. Med Educ. 2002;36:489–97.
  • 8. Elçin M, Odabaşı O, Turan S, Demirören M, Abay E, Onan A, et al. 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı İyi Hekimlik Uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi [Internet]. 2016;169. Available from: http://www.medinfo.hacettepe.edu.tr/images/IHU_2016_.pdf
  • 9. Matthew A, Lenahan P, Pavlov A, editors. Cinemeducation: a comprehensive guide to using film in medical education. Oxford, UK: Radcliffe Publishing; 2005.
  • 10. Raby P. Wit. BMJ [Internet]. 2007 Apr 28;334(7599):905.2-905. Available from: https://www.bmj.com/lookup/doi/10.1136/bmj.39192.685532.94
  • 11. Coe K, Scacco JM. Content Analysis, Quantitative. Int Encycl Commun Res Methods. 2017;1–11.
  • 12. Bengtsson M. How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open [Internet]. 2016;2:8–14. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001
  • 13. Erlingsson C, Brysiewicz P. A hands-on guide to doing content analysis. African J Emerg Med [Internet]. 2017;7(3):93–9. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.afjem.2017.08.001
  • 14. Santhouse AM. The person in the patient. Bmj. 2008;337.
  • 15. Sehiralti M, Akpinar A, Ersoy N. Attributes of a good physician: What are the opinions of first-year medical students? J Med Ethics. 2010;36(2).
  • 16. Liaschenko J, Oguz N, D B. Critique of the ‘“ tragic case ”’ method in ethics education. J Med Ethics. 2006;32:672–7.
  • 17. Campbell A V., Chin J, Voo TC. How can we know that ethics education produces ethical doctors? Med Teach. 2007;29(5):431–6.
  • 18. Jecker NS. Knowing When to Stop: The Limits of Medicine. Hastings Cent Rep. 1991;21(3):5.
  • 19. Schneiderman LJ, Jecker NS. Wrong Medicine. Vol. 53, Journal of Chemical Information and Modeling. 2011. 231 p.
  • 20. Jecker NS. Doing What We Shouldn’t: Medical Futility and Moral Distress. Am J Bioeth. 2017;17(2):41–3.

Evaluation of Medical Ethics Education Based on a Film Wit: A Quantitative Content Analysis

Year 2022, , 119 - 132, 31.08.2022
https://doi.org/10.25282/ted.1098440

Abstract

Aim: Medical ethics education, emphasized in the Declaration on Medical Education of the World Medical Association, is an important component of the medical profession. The ultimate aim of medical ethics education is to train virtuous physicians who are aware of ethical dilemmas, who can analyze and solve them. Various training techniques such as small and large groups or real patient use and simulation can be used to achieve these goals. In this context, it is important to provide students with an education that will achieve these goals and to evaluate whether the ethical education given is effective. The purpose of the study is to evaluate the effect of medical ethics education by comparing second and fifth year medical students’ identification and evaluation of ethical issues in the film "Wit" (2001).
Methods: This is a quantitative content analysis study. The assignments submitted by the second year and fifth year medical students concerning ethical issues in the film were evaluated. Since the currently graded student assignments are obtained from the department archive with anonymously and analyzed for the purpose of evaluating the education, the ethics committee waived the requirement to obtain informed consent.
Results: The researchers independently analyzed the essays and determined three categories as “Respect for Patient As a Human Being (RPHB)”, “Patient self-determination”, and “Do no harm” and ten sub-categories, based on the codes obtained from the students' expressions. The number of subcategories indicated by more than half of the fifth years was five. Among these, ‘Violation of DNR’, ‘Invalid informed consent for the research’, and ‘Disrespect for privacy’ were identified by fifth year students significantly more than the second year students. In contrast, the number of fifth year students referring to the subcategories 'Not establishing a good relationship' and 'Not seeing the patient as a human being' dropped dramatically compared to second years. The dramatic decrease in the two sub-categories of the "RPHB" category suggested that medical education caused erosion in the most important values.
Conclusions: There were differences between 2 nd year students, who hadn’t received medical ethics education yet, and 5 th year students, who had completed their compulsory course load, in terms of their attitude towards medical ethics issues and their use of ethical terms. In this respect, it was concluded that medical ethics education is effective. It is suggested that students’ awareness on ethics be raised and their ethical dilemma-solving skills be improved using different education strategies during their clinical education. However, in order to reflect this education on attitude and behaviour, not only the teaching clinician – who is seen as a role model by students – but also the administration should support the process. The results of the research showed that the use of Wit as educational material, would be effective in attracting the attention of medical school students to the issues such as communication skills, physician's roles, professional values, patient rights, physician's responsibilities, patient-physician relationship. 

References

  • 1. Goldie J, Schwartz L, Morrison J. A process evaluation of medical ethics education in the ® rst year of a new medical curriculum. 2000;468–73.
  • 2. Eckles RE, Meslin EM, Gaffney M, Helft PR. Medical Ethics Education : Where Are We ? Where Should We Be Going ? A Review. Acad Med. 2005;80(12):1143–52.
  • 3. McKimm J, Jones PK. Twelve tips for applying change models to curriculum design, development and delivery. Med Teach [Internet]. 2018;40(5):520–6. Available from: https://doi.org/10.1080/0142159X.2017.1391377
  • 4. Kavas MV, Ulman YI, Demir F, Artvinli F, Şahiner M, Demirören M, et al. The state of ethics education at medical schools in Turkey: Taking stock and looking forward. BMC Med Educ. 2020;20(1):1–15.
  • 5. Souza AD, Vaswani V. Diversity in approach to teaching and assessing ethics education for medical undergraduates: A scoping review. Ann Med Surg [Internet]. 2020;56(June):178–85. Available from: https://doi.org/10.1016/j.amsu.2020.06.028
  • 6. Goldie J, Schwartz L, McConnachie A, Morrison J. The impact of a modern medical curriculum on students’ proposed behaviour on meeting ethical dilemmas. Med Educ. 2004;38(9):942–9.
  • 7. Goldie J, Schwartz L, McConnachie A, Morrison J. The impact of three years’ ethics teaching, in an integrated medical curriculum, on students¢ proposed behaviour on meeting ethical dilemmas. Med Educ. 2002;36:489–97.
  • 8. Elçin M, Odabaşı O, Turan S, Demirören M, Abay E, Onan A, et al. 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı İyi Hekimlik Uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi [Internet]. 2016;169. Available from: http://www.medinfo.hacettepe.edu.tr/images/IHU_2016_.pdf
  • 9. Matthew A, Lenahan P, Pavlov A, editors. Cinemeducation: a comprehensive guide to using film in medical education. Oxford, UK: Radcliffe Publishing; 2005.
  • 10. Raby P. Wit. BMJ [Internet]. 2007 Apr 28;334(7599):905.2-905. Available from: https://www.bmj.com/lookup/doi/10.1136/bmj.39192.685532.94
  • 11. Coe K, Scacco JM. Content Analysis, Quantitative. Int Encycl Commun Res Methods. 2017;1–11.
  • 12. Bengtsson M. How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open [Internet]. 2016;2:8–14. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001
  • 13. Erlingsson C, Brysiewicz P. A hands-on guide to doing content analysis. African J Emerg Med [Internet]. 2017;7(3):93–9. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.afjem.2017.08.001
  • 14. Santhouse AM. The person in the patient. Bmj. 2008;337.
  • 15. Sehiralti M, Akpinar A, Ersoy N. Attributes of a good physician: What are the opinions of first-year medical students? J Med Ethics. 2010;36(2).
  • 16. Liaschenko J, Oguz N, D B. Critique of the ‘“ tragic case ”’ method in ethics education. J Med Ethics. 2006;32:672–7.
  • 17. Campbell A V., Chin J, Voo TC. How can we know that ethics education produces ethical doctors? Med Teach. 2007;29(5):431–6.
  • 18. Jecker NS. Knowing When to Stop: The Limits of Medicine. Hastings Cent Rep. 1991;21(3):5.
  • 19. Schneiderman LJ, Jecker NS. Wrong Medicine. Vol. 53, Journal of Chemical Information and Modeling. 2011. 231 p.
  • 20. Jecker NS. Doing What We Shouldn’t: Medical Futility and Moral Distress. Am J Bioeth. 2017;17(2):41–3.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Article
Authors

Müge Demir 0000-0002-3940-6847

Aslıhan Akpınar 0000-0002-1790-3973

Publication Date August 31, 2022
Submission Date April 6, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

Vancouver Demir M, Akpınar A. Evaluation of Medical Ethics Education Based on a Film Wit: A Quantitative Content Analysis. TED. 2022;21(64):119-32.