Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye'deki Öğrencilerin Nöroşirürji ve Diğer Uzmanlık Kariyer Tercihlerinin Karşılaştırılması

Year 2023, , 143 - 153, 31.12.2023
https://doi.org/10.25282/ted.1362219

Abstract

Amaç: Bu çalışmada Türkiye'deki tıp fakültesi öğrencilerinin beyin cerrahisi hakkındaki düşüncelerinin ve nöroşirürji TUS sonuçlarının düşük olmasının nedenleri araştırıldı.
Yöntem: 2014-2021 yılları arasında Türkiye'de 14 Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) döneminde nöroşirürji ihtisasına başlayan sekiz yüz öğrencinin en düşük ve en yüksek puanları belirlendi. Diğer 39 branşın aynı sınavlardaki puanları da belirlenerek nöroşirürji puanları ile karşılaştırıldı. Hava ve uzay hekimliği ile tıbbi ekoloji ve hidroklimatoloji için açılan sekiz kontenjan verilerin yetersizliği nedeniyle çalışma dışında tutuldu. Askeri kadrolar için açılan 189 kontenjan ve yabancı uyruklu öğrenciler için açılan 93 kadro puanları farklı yöntemlerle hesaplandığı için çalışmaya alınmadı. Ayrıca 2022-2023 öğretim yılında, Türkiye’ deki tüm coğrafi bölgelerden 12 tıp fakültesi öğrencileri ile anket yapıldı. Çalışmaya 3590 öğrenci katıldı. Katılımcılar kariyer tercihleri ve nöroşirürji ile ilgili 11 soru cevapladılar.
Bulgular: Ortalama nöroşirürji TUS puanı 53,3±1,31 idi. 1023 beyin cerrahi kontenjanının %21,8' inin (n=223) hiç tercih edilmediği görüldü. TUS nöroşirürji puan sıralaması 40 branş arasında 29 ile 36. sıralar arasındaydı. Büyükşehirlerdeki fakültelerde nöroşirürji ortalama puanları diğer üniversite hastaneleri ve kurumsal hastanelere göre anlamlı olarak yüksekti (sırasıyla p=0,008, p=0,002).
Anketin tamamını cevaplayan 3590 öğrencinin ortalama yaşı 22,4 idi. Katılımcıların %44’ ü kadın (n=1578) ve %56’ sı erkekti (n=2012). Öğrencilerin son yıllarında cerrahi uzmanlıklara daha az ilgi gösteriyordu (p=0,004). Nöroşirürji kariyeri düşünenlerin oranı ilk iki yıl öğrencilerinde % 22,3 iken son 2 yıl öğrencilerinde % 6,3’ e düştüğü görüldü (p<0,001). Büyük şehirlerde asistanlık yapmak istediğini belirtenlerin oranı %90,5’ ti. Tüm branşlarda Üniversite Hastanelerinin, Sağlık Bakanlığı’na bağlı Eğitim ve Araştırma Hastanelerine göre daha çok tercih edildiği görüldü (p=0,039). Öğrencilerin dörtte üçü, nöroşirürji uzmanlığı hakkında negatif düşüncelere sahipti.
Sonuç: Nöroşirürjinin daha az tercih edilen bir uzmanlık dalı olmasının nedenleri arasında iş-yaşam dengesine ilişkin olumsuz düşünceler ve öğrenme zorluğu yer almaktadır. Daha başarılı öğrencilerin beyin cerrahisini seçmesi için birinci sınıftan itibaren başarılı öğrenciler hedeflenmeli ve nöroşirürji iyi bir şekilde tanıtılmalıdır.

References

  • 1. Dikici F, Yaris F, Topsever P, Tuncay M, Gurel F, Cubukcu M, et al. Factors affecting choice of specialty among first-year medical students of four universities in different regions of Türkiye. Croat Med J 2008;49:415- 420.
  • 2. Tengiz Fİ, Babaoğlu AB. Career preferences of senior students in faculty of medicine and factors affecting these preferences. Med J SDU 2020;27(1):67-78.
  • 3. Lee KS, Zhang JJY, Alamri A, Chari A. Neurosurgery Education in the Medical School Curriculum: A Scoping Review. World Neurosurg 2020.144:e631-e642.

Neurosurgery Career Preferences Compared to Other Medical Specialties among Turkish Students

Year 2023, , 143 - 153, 31.12.2023
https://doi.org/10.25282/ted.1362219

Abstract

Aim: This study aimed to investigate the thoughts of medical faculty students in Türkiye about neurosurgery and the reasons for the low neurosurgery exam results.
Methods: Between 2014 and 2021, the lowest and highest the Examination for Specialty in Medicine (ESM) scores of eight hundred students who started neurosurgery residency in 14 exam periods in Türkiye were determined. The scores of the other 39 specialties in the same exams were also determined, and they were compared with neurosurgery scores. Eight quotas for Aerospace Medicine and Medical Ecology and Hydroclimatology with insufficient data were excluded from the study. One hundred eighty-nine quotas and scores for military health services and ninety-three for international students were excluded as their scores are calculated differently. Moreover, in the 2022-2023 academic year, a survey was conducted with the students of 12 medical faculties in all geographical regions in Türkiye. 3590 students participated in the study. Participants answered 11 questions about career choices and neurosurgery.
Results: The mean neurosurgery ESM score was 53.3±1.31. It was seen that 21.8% (n=223) of the 1023 neurosurgery quotas were not preferred. The ranking of neurosurgery scores for ESM was between 29th and 36th among 40 specialties. The average scores of neurosurgery in metropolitan city faculties were significantly higher than in other university hospitals and institutional hospitals (p = 0,008, p = 0,002; respectively). The average age of 3590 students who answered all questions in the survey was 22.4. 44% were women (n=1578), and 56% were men (n=2012). Students were less interested in surgical specialties in their senior year (p=0.004). While those considering a career in neurosurgery were 22.3% in the first two years, this rate decreased to 6.3% in the last two years (p<0.001). The rate of those who wanted residency programs in metropolitan cities was 90.5%. University hospitals were preferred more than training and research hospitals affiliated with the Ministry of Health in all branches (p=0.039). Three-quarters of the students had negative opinions about the neurosurgery specialty.
Conclusions: The reasons why neurosurgery is a less favored specialty are financial gain, negative thoughts about work-life balance and course difficulty. To get more successful students to choose neurosurgery, the successful students in the first grades should be targeted, and neurosurgery should be well introduced.

References

  • 1. Dikici F, Yaris F, Topsever P, Tuncay M, Gurel F, Cubukcu M, et al. Factors affecting choice of specialty among first-year medical students of four universities in different regions of Türkiye. Croat Med J 2008;49:415- 420.
  • 2. Tengiz Fİ, Babaoğlu AB. Career preferences of senior students in faculty of medicine and factors affecting these preferences. Med J SDU 2020;27(1):67-78.
  • 3. Lee KS, Zhang JJY, Alamri A, Chari A. Neurosurgery Education in the Medical School Curriculum: A Scoping Review. World Neurosurg 2020.144:e631-e642.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Medical Education
Journal Section Original Article
Authors

Burak Eren 0000-0001-5554-2585

Feyza Karagöz Guzey 0000-0002-4260-9821

İlker Güleç 0000-0003-4207-238X

Nuri Serdar Baş 0000-0003-1625-4868

Ferhat Ay 0000-0002-2950-5892

Muhammed Ali Acaroğlu 0000-0002-3191-5305

Şahika Nur Güngör 0009-0003-0833-3352

Enes Bilal Çuhacıbaşı 0009-0000-7539-0363

Publication Date December 31, 2023
Submission Date September 21, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

Vancouver Eren B, Karagöz Guzey F, Güleç İ, Baş NS, Ay F, Acaroğlu MA, Güngör ŞN, Çuhacıbaşı EB. Neurosurgery Career Preferences Compared to Other Medical Specialties among Turkish Students. TED. 2023;22(68):143-5.