Amaç: Bu çalışmada pediatri asistanlarının çocuk gelişimi ve erken çocukluk dönemi ile bilgilerinin öğrenilmesi ve gelişimsel zorluğu olan çocuklarının takibindeki deneyimleri, izlemde karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Gereç ve Yöntem: Nitel bir araştırma olup, üçüncü basamak bir sağlık merkezinde yürütülmüştür. Gelişimsel pediatri uzmanı tarafından pediatri asistanları ile yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde yöneltilen açık uçlu sorular, ilgili alan taraması sonrasında hazırlanmıştır. Mevcut literatüre dayalı olarak, odaklanmış bir araştırma sorusu, yinelemeli bir analiz süreci ve nispeten homojen bir örneklem ile doygunluğa ulaşana kadar, yeni temalar tanımlanmadığında çalışma sonlandırılmıştır. On iki katılımcı görüşmesinden sonra çalışma doygunluğa ulaşmıştır.
Bulgular: Çalışmaya 12 pediatri asistanı dahil edilmiş olup yaş ortalaması 33 ± 5.33’ idi. Katılımcıların altısı bayan, altısı erkekti. Katılımcıların hekimlik süreleri 8,2 ± 5.65 yıl olup asistanlık süreleri 24,6 ± 9,5 olarak tespit edildi. Görüşmeler ortalama 30- 55 dakika arasında sürdü. Sorulara ilişkin asistanların verdiği cevaplar temalara ayrıldı ve dört ana tema belirlendi. Pediatri asistanlarının çoğu, çocuğun gelişimi ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadığını, gelişimsel gecikmeleri tanımak ve uygun ileri değerlendirmede neler yapıldığını öğrenmek istediklerini bildirdiler. Gelişimsel zorluğu olan hastaları takip ettiklerini ancak bu çocukları izleyemedikleri ve nasıl izlenmesi gerektiğini bilmediklerini ifade ettiler. Gelişimsel izlemin önündeki çeşitli engellerden bahsettiler. Tıp fakültesinde ve pediatri asistanlığında gelişimsel konulara yer verilmemesinden rahatsızdılar ve bu konuda önerilerde bulundular.
Sonuç: Pediatri asistanlarının erken çocukluk dönemindeki gelişimsel gecikmeleri tanımasını ve tespit etmesini sağlayacak müdahaleler ve gelecek çalışmalar açısından önemlidir.
Aim: This study aims to learn the knowledge of pediatric residents about child development and early childhood development, and to determine their experiences in the follow-up of children with developmental disorders and the difficulties.
Materials and Methods: It is a qualitative research and was conducted in a tertiary health center. Semi-structured in-depth interviews were conducted with pediatric residents by a developmental pediatrician. The open-ended questions asked in the interviews were prepared after scanning the relevant field. Based on existing literature, with a focused research question, an iterative process of analysis, and a relatively homogeneous sample until saturation was reached, the study was terminated when no new themes were identified.
Results: Twelve pediatric residents were included in the study and the average age was 33 ± 5.33 years. Six of the participants were female and six were male. The duration of the participants' practice as a physician was 8.2 ± 5.65 years, and their residency period was 24.6 ± 9.5 years. Four main themes were determined. Most pediatric residents reported that they did not have sufficient information about the child's development and that they wanted to recognize developmental delays. They talked about various obstacles to developmental monitoring. They were disturbed by the lack of coverage of developmental issues in medical school and pediatric residency and made suggestions on this issue.
Conclusion: It is important for interventions and future studies that will enable pediatric residents to recognize and detect developmental delays in early childhood.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Medical Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | August 12, 2025 |
| Acceptance Date | October 16, 2025 |
| Publication Date | December 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 74 |