Introduction and Aim: The aim of this study is to evaluate the opinions of medical students about the courses within the scope of the vertical corridor program and to make suggestions to improve the education program as a result of the evaluations.
Material and Method: The research is cross-sectional and descriptive. The questionnaire, which was developed by the researchers and which consisted of questions about sociodemographic characteristics and the opinions of the students about the vertical corridor courses, was applied to the students studying in the first five years in Trakya University Faculty of Medicine (n = 183) in March 2018. Reach rate is 52,2%. The data obtained from the study were analyzed in SPSS 24.0 program. Descriptive statistics were used to analyze the data.
Findings: Related to science literacy courses 39.4% of students agreed that “Aim and objectives of the course are specified”, 37.7% did not agrre and 22.4% were unstable; Related to the hospital trips 60.2% of the students agrred that “I think the trips are useful”. When the opinions about Human Sciences, Social Medicine, Ethics and Entrepreneurship Courses were evaluated, it was found that 27.9% of the students did not agree in the statement ”I think these courses will contribute to not obtaining good medical values”. 33.0% of the students agreed in the statement ’I think the lessons will contribute to the profession of medicine” related to thematic conferences. When the opinions about common diseases courses were evaluated, it was found that 34.9% of the students agreed in the statement “Aim and objectives of the course are specified”.
Conclusion: The vertical corridor program can be considered as a program that enables medical students to think with a wide perspective perspective, contribute to their personal development and contribute to the preparation of their career. In the medical education, the aims of the courses and learning objectives should be better explained in order to develop the knowledge of the vertical corridor courses such as science literacy, human sciences, and the knowledge and attitudes that are intended to be gained by the medical faculty students. It is thought that research planning and applications should be expanded in pre-medical education in order to increase the interest of students in these courses
Giriş ve Amaç: Araştırmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerinin dikey koridor programı kapsamındaki dersler ile ilgili görüşlerini değerlendirmek ve değerlendirmeler sonucunda eğitim programını geliştirmeye yönelik önerilerde bulunmaktır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma kesitsel ve tanımlayıcı niteliktedir. Araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan, sosyodemografik özellikler ve öğrencilerin dikey koridor dersleri ile ilgili görüşlerini değerlendirmeye yönelik sorulardan oluşan anket formu Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi ilk beş yılda öğrenim görmekte olan öğrencilere (n=183) 2018 yılı Mart ayında uygulanmıştır. Ulaşılma oranı %52,2’dir.
Araştırmadan elde edilen veriler, SPSS 24.0 programında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler uygulanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin bilim okuryazarlığı dersleri ile ilgili “Dersin amaç ve öğrenim hedefleri belirtilmiştir” ifadesine %39,4’ünün katıldığı, %37,7’sinin katılmadığı, %22,4’ünün kararsız olduğu; Hastane gezileri ile ilgili “Gezilerin faydalı olduğunu düşünüyorum.” ifadesine öğrencilerin % 60,2’sinin katıldığı saptanmıştır. İnsan Bilimleri, Sosyal Tıp, Etik, Girişimcilik Dersleri ile ilgili görüşler değerlendirildiğinde “Bu derslerin iyi hekimlik değerlerini edinmeme katkısı olacağını düşünüyorum.” ifadesine öğrencilerin % 27,9’unun katılmadığı saptanmıştır. Tematik konferanslar ile ilgili olarak “Derslerin Hekimlik mesleğine katkısı olacağını düşünüyorum.” ifadesine öğrencilerin % 33,0’ının katıldığı saptanmıştır. Sık görülen hastalıklar dersleri ile ilgili görüşler değerlendirildiğinde ise “Derslerin amaç ve öğrenim hedefleri belirtilmiştir.” ifadesine öğrencilerin % 34,9’unun katıldığı saptanmıştır.
Sonuç: Dikey koridor Programı, tıp fakültesi öğrencilerinin geniş bir perspektif bakış açısı ile düşünebilmesini sağlayan, kişisel gelişimine katkıda bulunan ve meslek yaşamına hazırlanmada katkısı olan bir program olarak değerlendirilebilir. Tıp eğitiminde bilim okuryazarlığı, insan bilimleri gibi dikey koridor dersleri ile tıp fakültesi öğrencilerine kazandırılması hedeflenen bilgi ve tutumların geliştirilmesi için bu derslerin amaç ve öğrenim hedefleri daha iyi açıklanmalıdır. Öğrencilerin bu derslere olan ilgisini arttırmaya yönelik olarak mezuniyet öncesi tıp eğitiminde araştırma planlama ve uygulamaların yaygınlaştırılması gerektiği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | February 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |