Aim: The aim of this study was to analyse the relationship between medical students’ level of information literacy and the development level of their strategies to search information online according to various variables, and thus to determine the possible relation between them.
Methods: The research design of this study was survey model. The working group of the study was composed of medical students who were at their first, second and third year at Hacettepe University, Faculty of Medicine during the academic year of 2017-2018. The data of the study were collected from 462 volunteer students electronically. The data were gathered by means of using “Personal Information Form,” “Online Information Search Strategies Inventory,” “Scale of Information Literacy” and “Students’ Opinions Form.” The quantitative data of the study were analysed with SPSS 22. The qualitative data were analysed according to the themes and sub-themes that had been prepared by the researchers.
Results and Conclusion: It was found that students’ self-efficacy perception level about information literacy and the development level of their strategies to search information online were both medium, and that there was a positive relation between them at a medium level. On the other hand, students that were studying at the first year and with have high grade were found to have significantly higher levels of information literacy and online search strategies development than the students studying at the other two years. This difference is thought to result from the fact that during the academic year when the study was carried out, students studying at the first year received a sub-module of ‘Information Literacy’ within the framework of the programme called ‘Faculty of Medicine – I am Learning to be a Physician.’ The qualitative data show that students decide on keywords before they start to do research online, choose a suitable database, evaluate the conformity of the gathered information with their own goal, resort to peer support and make a comparison with their foreknowledge
Amaç: Bu araştırmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerinin bilgi okuryazarlık düzeyleri ile çevrimiçi bilgi arama stratejileri gelişmişlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenerek, aralarındaki olası bir ilişkinin belirlenmesidir.
Yöntem: Araştırmada tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Dönem 1, 2 ve 3’de öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmuştur. Gönüllü olarak katılım gösteren 462 öğrenci ile gerçekleştirilen bu araştırmanın verileri elektronik olarak toplanmıştır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, "Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejileri Envanteri", "Bilgi Okuryazarlığı Ölçeği" ve “Öğrenci Görüşlerini Belirleme Formu” ile toplanmıştır. Nicel veriler, Sosyal Bilimler İçin İstatistik Programı (SPSS) 22.0 kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler ise, araştırmacılar tarafından oluşturulan tema ve alt temalara göre analiz edilmiştir.
Bulgular ve Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin hem bilgi okuryazarlığı yeterlik algı düzeylerinin hem de çevrimiçi bilgi arama stratejileri gelişmişlik düzeylerinin orta düzeyde olduğu, bu iki değişken arasında orta düzeyde ve pozitif yönde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmada dönem 1 öğrencilerinin ve akademik başarısı yüksek olan öğrencilerin hem bilgi okuryazarlığı hem de çevrimiçi bilgi arama stratejileri düzeylerinin diğer iki döneme göre ve akademik başarısı düşük olan öğrencilere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Dönem 1’de öğrenim gören öğrencilerin diğer sınıftaki öğrencilere göre daha yüksek düzeyde yeterlik algısına sahip olmaları, dönem 1 de araştırmanın gerçekleştiği zaman aralığında başlatılan, Hekimliği Öğreniyorum programında yer alan Bilgi Okuryazarlığı alt modülünden kaynaklı olduğu düşünülmektedir. Nitel veriler, öğrencilerin çevrimiçi arama yapmaya başlamadan önce anahtar kelimeler belirlediklerini, uygun veri tabanını seçtiklerini, ulaşılan bilgiyi amaçlarıyla uyumunu değerlendirdiklerini, akran desteğine başvurduklarını ve önbilgileriyle karşılaştırdıklarını göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | March 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |