Amaç: Toplum sağlığını koruma, geliştirme ve hasta bakımının gittikçe artan karmaşık yapısı içinde bireysel ve toplumsal beklenti ve ihtiyaçları karşılayacak hekimlerin eğitim ve araştırma faaliyetlerinin sosyal hesap verilebilirlik yaklaşımıyla düzenlenmesi gün geçtikçe daha fazla kabul görmektedir. Bu çalışmada, tıp fakültelerinde eğitiminin planlanması ve yürütülmesinde rolü olan anahtar kişilerin sosyal hesap verebilirliğe yönelik görüşlerini derlenmiş, program geliştirme ve değerlendirme süreçlerine yansıması değerlendirilmiştir.
Gereç ve Yöntem: Niteliksel yöntemle tasarlanan araştırmada İstanbul’da Ulusal Çekirdek Eğitim Programı -2014’te (UÇEP-2014) belirtilen yeterliklerle uyumlu mezuniyet öncesi tıp eğitimi programlarından mezun vermiş 4’ü devlet ve 7’si vakıf/özel üniversitesi olmak üzere belirlenen toplam 11 tıp fakültesinin web sayfalarından elde edilen iletişim bilgileri üzerinden ulaşılan ve çalışmaya katılmayı kabul eden, eğitimin planlamasında ve sürdürülmesinde rol alan öğretim üyeleri ile yarı yapılandırılmış yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sesli olarak kaydedildikten sonra metin halinde çözümlenmiş ve iki araştırmacı tarafından içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Analizi sonucunda belirlenen temalar araştırmacılar tarafından gruplandırılarak yorumlanmıştır.
Bulgular: Sosyal hesap verebilirlik kavramını çoğu katılımcı topluma karşı sorumluluk, topluma verilen söz ve şeffaflık olarak tanımlamıştır. Tıp fakültelerinde sosyal hesap verebilirliğe yönelik faaliyetlerin yapılandırılması, uygulanması, değerlendirilmesi ve geliştirilmesi süreçlerinde; kurum yönetiminin desteği, ilgili tüm paydaşların süreçte rol alması ve işbirliği ile kurumsal politikaların sürekliliğinin önemi değerlendirmeler sonucunda belirlenen temel görüşlerdi.
Sonuç: Tıp eğitiminde sorumluluğu olan anahtar kişilerin sosyal hesap verebilirlik kavramını topluma karşı sorumluluk çevresinde anlamlandırdığı görülmektedir. Katılımcılar sosyal hesap verebilirlik kavramı ve eğitime yansıtılması çalışmalarının kurumsal olarak tartışılması, anlaşılmasına ve özümsenmesine yönelik yeterli zaman ve uygun aktivitelerin yaratılması gerektiğine, yanı sıra ulusal görüş birliği yaratacak çalışmaların da bu sürece yapacağı katkıya vurgu yapmıştır.
Yok
Yok
Background: Within the complex interactions of preventive medicine and health care, it has been increasingly accepted that educational and research activities of physicians should meet individual and social expectations in frame of social accountability. In this study, the opinions of key people who have role in undergraduate medical education curriculum development were compiled, and their reflection on the curriculum development and evaluation processes were evaluated.
Methods: This is a qualitative study. In Istanbul, 11 medical schools (4 state medical schools, 7 private medical schools), which were graduated their students based on national core competencies, were selected. The contact information obtained from the web pages of medical schools. Semi-structured interviews were held face to face with faculty members who played an important role in medical education. The voice records of interviews were taken, and turned into text. Then, content analysis was done by two researchers. The themes determined as a result of the analysis were grouped and interpreted.
Results: The concepts of social accountability evoked in the participants were responsibility society, promise to society, and transparency. Institutional support, stakeholder engagement and policy continuity have been evaluated as the main results of the compiled opinions on the processes of development, implementation and evaluation of social accountability activities.
Conclusion: Key people made sense of the concept of social accountability around responsibilities to society. It was emphasized that sufficient time should be spent for understanding and discussion of social accountability in curriculum development activities. In addition, national consensus on social accountability would contribute to those processes.
Yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | April 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |