Aim: The Covid-19 pandemic has affected healthcare system deeply. The healthcare workers served at high risk. In this period, medical students continued their education remotely. This study was aimed to evaluate the concerns of the medical students about their own health as well as their profession and thoughts about their decision to start medical school.
Methods: This study was conducted in Ankara Yildirim Beyazit University, Faculty of Medicine between 10-17 May 2020. The online questionnaire including demographic information, occupational anxiety, health anxiety, health cognition level were sent to 2281 students. The data were obtained using a convenience sampling. The distribution of the data is presented using median (minimum-maximum). Double-series correlation coefficient, chi-square test and polychoric correlation coefficient were used to evaluate the relationship between responses to the questionnaire.
Results: A total of 885 students completed the questionnaire. The mean age was 21.47 (±2.62); 545 (61.9%) of them were female. A number of 809 (91.8%) students stated that they chose medical school willingly while 72 (8.2%) students unwillingly. Those who unwillingly chose medicine had a high desire to change their profession. The distance education was sufficient for 168 (19.2%) students; partially sufficient for 435 students. As the semester increased, their professional anxiety, awareness of the advantages and disadvantages of their professions, trust to the health system, ability of reviewing different professional resources increased. Female students were more concerned about their professional and general health than male students.
Conclusions: Although the pandemic had effects on medical students' profession choice and anxiety levels, in general, these effects was not higher. The professional anxiety, awareness of the profession, trust to the health system, ability of reviewing different professional resources were related to semester year. Distance education systems should be improved. Psychological support can be provided for the students. Moreover the results should be evaluated regarding the time of study and expectations the end of pandemic in a short time that may be the reason more optimistic answers.
Giriş: Sağlık sistemi Covid-19 pandemisi sürecinde derinden etkilenmiştir. Sağlık çalışanları yüksek risk altında hizmet vermektedir. Bu dönemde tıp öğrencileri uzaktan eğitimlerine devam etmektedirler. Bu çalışmada, tıp fakültesi öğrencilerinin kendi sağlıklarının yanı sıra meslekleri hakkındaki kaygıları ve tıp fakültesine başlama kararları ile ilgili düşüncelerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma 10-17 Mayıs 2020 tarihleri arasında Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde yapılmıştır. Demografik bilgiler, mesleki kaygı, sağlık kaygısı ve sağlık biliş düzeyi hakkında soruları içeren çevrimiçi anket 2281 öğrenciye gönderilmiştir. Veriler elverişli örneklem yöntemi ile elde edilmiştir. Verilerin dağılımı medyan (minimum-maksimum) kullanılarak sunulmuştur. Ankete verilen yanıtlar arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için çift serili korelasyon katsayısı, ki-kare testi ve polikorik korelasyon katsayısı kullanıldı.
Bulgular: Anketi toplam 885 öğrenci tamamlamıştır. Ortalama yaş 21.47 (± 2.62) olarak bulunmuştur. Çalışmaya katılanların 545'i (%61,9) kadındı. 809 öğrenci (%91,8) tıp fakültesini kendi isteğiyle, 72'si (%8,2) ise istemeyerek seçtiğini belirtmiştir. Tıp fakültesini istemeyerek seçenlerin meslek değişikliği yapma isteği yüksek bulunmuştur. Uzaktan eğitim 168 (%19,2) öğrenciye göre yeterli bulunurken 435 öğrenci için kısmen yeterli olarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin okumakta olduğu yarıyıl arttıkça mesleki kaygıları, mesleklerinin avantaj ve dezavantajlarına ilişkin farkındalıkları, sağlık sistemine güvenleri, farklı mesleki kaynakları gözden geçirme yetenekleri artmıştır. Kız öğrencilerin, erkek öğrencilere göre mesleki ve genel sağlıkları ile daha fazla endişe duyduğu bulunmuştur.
Sonuç: Pandeminin tıp öğrencilerinin meslek seçimi ve kaygı düzeyleri üzerinde etkisi olmasına rağmen, genel olarak bu etkiler çok yüksek bulunmamıştır. Mesleki kaygı, mesleğe ilişkin farkındalık, sağlık sistemine güven, farklı mesleki kaynakları gözden geçirme becerisi okumakta oldukları yarıyıl ile ilişkiliydi. Uzaktan eğitim ile ilgili iyileştirilmeler yapılmadır. Pandemi sürecinde öğrencilere psikolojik destek sağlanması faydalı olabilir. Ayrıca sonuçlar, araştırmanın yapıldığı zaman ve pandeminin kısa sürede sona ereceği beklentisi nedeniyle iyimser olarak cevaplandırılmış olabileceği göz önüne alınarak değerlendirilmelidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | December 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |