Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (ÇEP) Tıp-Sağlık Bilimleri Eğitim Konseyi’nin kararları doğrultusunda mezuniyet öncesi tıp eğitiminin standardizasyonunu sağlamak amacıyla hazırlanan ve tıp fakültelerinde 2003-2004 eğitim-öğretim döneminde uygulanmaya başlanacak olan bir müfredat programı. Bu yazıda, Konsey Sekreteri Prof.Dr. Ufuk Utku*’nun 15 Mart 2003 tarihinde, İstanbul Tabip Odası’nca düzenlenen Sağlık Haftası etkinlikleri içinde yer alan Tıp Eğitimi başlıklı panelde yaptığı sunudan da alıntılar yaparak sizleri bilgilendirmeyi amaçladık: “Dünyada son 20 yılda tıp fakülteleri sayısındaki artışa paralel olarak, bazı fakültelerde akademik, kurumsal ve finansal kaynak yetersizlikleri Dünya Tıp Eğitimi Federasyonunu harekete geçirmiş, öğretimde alt yapı durumu ve gereksinimler belirlenerek kalite gelişimi ve temel standartlar oluşturulması için etkinlikler yapılması planlanmıştır**. Bu sayede tıp fakültelerindeki eğitimin iyileştirilmesinin yanı sıra, hekimlerin eğitildikleri ülke dışında çalışmalarının da sağlanması amaçlanmıştır. 1970 yılında yalnızca dokuz tıp fakültesi olan ülkemizde 2002 yılında tıp fakültelerinin sayısı 50’ye ulaşmıştır. Halen, 40 fakülte öğrenci almaya başlamış, 27’si de mezun vermektedir***. Dolayısıyla yukarıda önerilen etkinlikler bizim için de geçerli olmuştur. Bu doğrultuda Tıp Sağlık Bilimleri Eğitim Konseyi’nde müfredatla ilgili ilk tartışma Kasım 2000 tarihinde gerçekleştirildi. Konsey, tıp doktoru olan üniversite rektörleri, tıp fakültelerinin dekanları ve sağlıkla ilgili diğer fakülte ve yüksek okulların yöneticileri ve Türk Tabipleri Birliği Merkez Konseyi Başkanının katılımıyla oluşuyor. Üniversiteler Arası Kurula bağlı bir YÖK kuruluşu olan Konseyin başkanı Trakya Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. Osman İnci. Şubat 2001’de yapılan Konsey toplantısında tıp eğitiminin standardizasyonu için bir çekirdek müfredatın hazırlanmasına ve bu hazırlığı gerçekleştirmek için özel bir komisyon kurulmasına karar verildi. Ankara Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. Nusret Aras’ın başkanlığında ilgili çalışmalar başladı ve bir yıl içinde sonlandırıldı. Konseyin Şubat 2002’de yaptığı toplantıda ise hazırlanan programın en geç 2003-2004 eğitim-öğretim döneminde, yani bu yıl uygulanmasına karar verildi. Kurulmuş olan Hazırlık Komisyonunun, bir izleme komisyonu kurulana kadar “Danışma Komisyonu” olarak izlem etkinliklerinde de görev yapması öngörüldü. Bu komisyonda tıp fakülteleri dekanları arasından görevlendirilmiş olan Prof.Dr. Sedef Gidener, Prof.Dr. İskender Sayek, Prof.Dr. Tümer Çorapçıoğlu, Prof.Dr. Haldun Güner, Prof.Dr. Faruk Erzengin, Prof.Dr. Nejat Özbal ve Prof.Dr. Nurdan Tözüm görev yapıyor.” Öğrenmede amaç ve hedeflerin belirlenmesinin ne kadar önemli olduğunu, Bültenimizde daha önce yayınlanan iki yazımda vurgulamıştım. Bu nedenle, hazırlanan ilk taslakla ilgili görüş istendiğinde katkı yapma şansı bulduğum için sevinerek istenen görevi yerine getirdim. Dekanlığımız tarafından, konuyla ilgili olarak, Dekan Yardımcımız Prof. Dr. Ertan Onursal ve Prof. Dr. Feyza Darendeliler ile birlikte görevlendirildiğimde de çalışmanın ilerleyen sürecinde yer aldım. Bu sayıdan başlayarak ÇEP’in oluşturulma süreci ve içeriği ile bilgileri, çalışma raporları ve etkinliklerden kaynak alarak Bültenimizde paylaşmak, bu sayede gelecekte uygulama deneyimlerinin aktarımı için de ortam oluşturmak istiyoruz. Kurul tarafından onaylanan programda yer alan her amaç ve ilgili hedeflerinin fakültelerimizde uygulanan müfredat programının % 60’ında yer alması öngörülmüş. Bundan sonraki etkinlikler, dekanlıkların çabasıyla sürdürülecek. Fakültelerde bu doğrultuda çalışmalar sürüyor. Tüm bunların izlenmesi, geleceğin ilgi bekleyen en önemli etkinliği olacak. Konuyla ilgili görüş ve uygulama deneyimlerinizi bize iletmenizi bekliyoruz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2003 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 13 Issue: 13 |