The aim of this study was to compare the therapeutic competence of medical students in the treatment of tonsillitis and essential hypertension. Fifth year students of Marmara University School of Medicine who received RP training in their 4th year, were asked to fill a questionnaire on RP, to formulate a plan for the management of the above two conditions and to answer open-ended and structured questions on the case presentations given to them. The questionnaire results showed that the students were prone to apply the RP principles. However, assessment of RP decision-making competency indicated that the students had lower scores for the open-ended questions compared with the corresponding structured questions for both diseases (p
Bu çalışmada probleme dayalı rasyonel farmakoterapi (RF) eğitimi almış tıp fakültesi öğrencilerinin tonsillit ve esansiyel hipertansiyonun tedavisinde yetkinliklerinin (terapötik kompetans) karşılaştırılması amaçlandı. Çalışmada, dördüncü sınıfta klinik farmakoloji stajı kapsamında RF eğitimi almış Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi beşinci sınıf öğrencilerine anket uygulandı; seçilmiş iki endikasyonda açık ve yönlendirmeli formatta yazılı olarak verilen vakalar için tedaviyi planlamaları ve reçete yazmaları istendi. Ankete verdikleri cevaplar, öğrencilerin genel olarak RF yaklaşımını uygulamaya çalıştıklarını göstermiştir. Ancak, öğrencilerin tedavi uygulama yetkinliklerinin açık uçlu senaryolarda, yönlendirmeli senaryolara göre anlamlı derecede düşük olduğu saptandı (p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2004 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 17 Issue: 17 |