BibTex RIS Cite

A Special Study Module For Medical Students

Year 2005, Volume: 18 Issue: 18, 32 - 40, 01.01.2005

Abstract

Special Study Modules (SSM) are components of medical education at Dokuz Eylul University School of Medicine aiming at teaching the students independent learning, the basic principles of scientific methodology, their application, and skills for written and oral presentation of results of scientific research. A Special Study Module named “Preparation of a student laboratory practice on a lactate dehidrogenase (LDH) enzyme analysis model” was applied for second-year students in Dokuz Eylül University School of Medicine. A “Working Plan” was prepared by the responsible faculty and the tutors of the module, which correlated with the SSM teaching objectives. This plan encompassed the dissemination of the basic information on the SSM topics for the participating students. Following this step, and using this basic knowledge and literature search data, a “Research Plan” was prepared together by the students and the tutors, describing the SSM stages with the timing of these stages and the deliverables. This research plan was produced through the discussion of the students with the teachers, involving the connection between the general knowledge on the basic biochemisty and the specific knowledge on LDH- LDH analysis, acquiered by students. This plan suggested: searching of the LDH determination methods through databases; standardization of the LDH determination method within the laboratory conditions; preparation of a laboratory practice manual for prospect students; application of a pilot study on a voluntary student group, involving the application of the envisaged laboratoty practical to a group of 20-25 students, getting oral and written feedback from the students; preparation of a written and oral presentation on results and outcomes of the SSM. By the realization of the “SSM Working Plan” and “research plan”, this module facilitated the attainment of the objectives within the envisaged time limits and a motivation was achieved in both the tutors and the students.

References

  • ) Tunçok Y. Özel Çalışma Modülleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2001 (1): 85-89.
  • ) Abacıoğlu H, Altungöz O, Berk H, Ergör G Gülay Z, Özerdem A, Özkan Ş, Tunçok Y. Özel Çalışma Modülleri Kılavuzu, Dokuz Eylül Üniveristesi Tıp Fakültesi, 1998.
  • ) Hans Ulrich Bergmeyer, Jürgen Bergmeyer and Marianne GROB1. Methods of Enzymatic Analysis, Volume 3 Enzymes 1 :Oxidoreductases, Transferases, 3rd Edition, VCH, Germany, 1995 : 118-155.
  • ) Wood EJ. Laboratory Work in Biochemical Education: Purpose and Practice. Biochemical Education, 1996: 24 (3):132-137.
  • ) Dennick RG, Exley K. Tomorrow’s Doctor’s Today: Innovations in Medical Teaching and Learning- Responding to the Challenge of Tomorrow’s Doctors. Biochemical Education, 1997: 25 (1):6-11.

Tıp Öğrencilerine Özel Çalışma Modülü Uygulaması Örneği

Year 2005, Volume: 18 Issue: 18, 32 - 40, 01.01.2005

Abstract

Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM), Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde tıp eğitiminin ilk üç yılı içinde yer alan; öğrencilerin ilgi duydukları alanlarda bağımsız öğrenme becerileri geliştirmeleri, bilimsel metodoloji temel ilkelerini öğrenmeleri ve uygulamaları, bilimsel çalışmaları yazılı ve sözlü sunma becerileri elde etmelerini hedefleyen eğitsel etkinliklerdir. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi ikinci yıl tıp öğrencilerine yönelik 2003- 2004 öğretim yılında “Laktat Dehidrogenaz (LDH) Enzim Aktivitesi Ölçüm Modelinin Öğrenci Uygulamasına Yönelik Hazırlanması” konulu bir Özel Çalışma Modülü (ÖÇM) uygulanmıştır. ÖÇM genel eğitim ve öğretim hedefleri çerçevesinde, öğretim sorumluları tarafından hazırlanan “işleyiş planı”na göre bu ÖÇM’yi seçen öğrenci grubuna, ÖÇM aşamalarında yararlı olacağı düşünülen bazı temel bilgiler verildi. ÖÇM etkinliği sürdürülmesi amacıyla, ÖÇM toplantılarında yapılan tartışmalar sonucunda, öğrencilerin önceki eğitimleriyle elde ettikleri temel biyokimya konularındaki genel bilgiler ile LDH ve LDH ölçümüne yönelik spesifik bilgileri ilişkilendiren bir “araştırma planı” oluşturuldu. Bu plan çerçevesinde: bilgi kaynaklarından ölçüm yönteminin belirlenmesi; ölçüm yönteminin laboratuvar koşullarına uyarlanması; bir “öğrenci pratiği uygulaması” formatına dönüştürülerek gönüllü bir öğrenci grubunda geri bildirimler alınmak suretiyle bir “pilot çalışma” yapılması; tüm ÖÇM çalışma verilerinin değerlendirilerek sözlü bir sunum ve rapor hazırlanması öngörülmüştür. Bu ÖÇM etkinliği sırasında; “işleyiş planı” ve “araştırma planı” hazırlanarak etkinliğin sürdürülmesi belirlenen sürede belirlenen hedeflere ulaşmasını kolaylaştırarak öğretim sorumlusu ve öğrenci memnuniyeti yaratmıştır.

References

  • ) Tunçok Y. Özel Çalışma Modülleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2001 (1): 85-89.
  • ) Abacıoğlu H, Altungöz O, Berk H, Ergör G Gülay Z, Özerdem A, Özkan Ş, Tunçok Y. Özel Çalışma Modülleri Kılavuzu, Dokuz Eylül Üniveristesi Tıp Fakültesi, 1998.
  • ) Hans Ulrich Bergmeyer, Jürgen Bergmeyer and Marianne GROB1. Methods of Enzymatic Analysis, Volume 3 Enzymes 1 :Oxidoreductases, Transferases, 3rd Edition, VCH, Germany, 1995 : 118-155.
  • ) Wood EJ. Laboratory Work in Biochemical Education: Purpose and Practice. Biochemical Education, 1996: 24 (3):132-137.
  • ) Dennick RG, Exley K. Tomorrow’s Doctor’s Today: Innovations in Medical Teaching and Learning- Responding to the Challenge of Tomorrow’s Doctors. Biochemical Education, 1997: 25 (1):6-11.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Article
Authors

Tuncay Küme This is me

Halil Resmi This is me

Nilgün Yener This is me

Gül Güner This is me

Publication Date January 1, 2005
Submission Date September 5, 2015
Published in Issue Year 2005 Volume: 18 Issue: 18

Cite

Vancouver Küme T, Resmi H, Yener N, Güner G. Tıp Öğrencilerine Özel Çalışma Modülü Uygulaması Örneği. TED. 2005;18(18):32-40.