BibTex RIS Cite

A Module of Problem Based Learning Including Communication Skill, Ethics and Primary Health Care Topics: Student Feedback

Year 2006, Volume: 22 Issue: 22, 17 - 20, 01.05.2006

Abstract

Background: The effective communication skills is an important part of becoming a good physician. Methods: The first year students of Akdeniz University School of Medicine who participate in Problem Based Learning (PBL) module, were asked to fill a questionnaire about PBL which involve learning goals of communication, ethics and primary health care. Results: The students indicated that the PBL module contributed to having on opinion about primary health care structure and services at a rate of 66.4% and 54.4% respectively. PBL module was found useful by 67.0% of the students on understanding of duties of primary health care workers whereas only %15.0 found PBL helping realize the facts of suburban area. PBL module was helpful to see the importance and working settings of primary health care according to 79.1% and 70.8% the stıdents respectively. Patient- physician relationship was thought to be taught well with PBL module by 73.7% of the participants. Conclusion: The result showed that students have positive thoughts about PBL mdule.

References

  • Simpson M, Buckman R, Stewart M, Maguire P, Lipkin M, Novack D, Till J. Doctor- patient communication: the Toronto consensus statement. BMJ 1991;303:1385-7
  • Oğuz NY. Klinik Uygulamada Hekim-Hasta İlişkisi. Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik 1995; 2-3; 59-65
  • General Medical Council. Tomorrow’s doctors: recommendations on undergraduate medical education. London: General Health Council http:// www.gmc-uk.org/med_ed/tomdoc.htm adresinden 15 Şubat 2003 tarihinde ulaşılmıştır
  • Core Commitee. Institute for International Medical Education “Global Minimum Essential Requirements in Medical Education” Medical Teacher 2002; 14(2):130-135
  • WHO. Community- based education of health personel. Technical Report Series 746, Geneva, 1987
  • Nazareth I, Mfenyana K. Medical Education in the community- Unitra Experience. Medical Education 1999;33:722-724
  • Svap I. General practice in the curriculum in Slevenya. Medical Education 1998;32:85-88.
  • Rahman A. Initial assessment of communication skills of intern doctors in history-taking. Medical Teacher 2000;22:184-185
  • Kurtz S, Silverman J, Benson J, Draper J. Marrying content and proces in clinical method teaching: Enhancing the Calgary-Cambridge guides. Academic Medicine 2003;78(8): 802-809
  • Aspegren K. Teaching and learning communication skills in medicine- a review with quality grading of articles. Medical Teacher 1999; BEME Guide No.2
  • Sarıkaya Ö, Uzuner A, Gülpınar MA, Keklik D, Kalaça S. İletişim becerileri eğitimi. Tıp Eğitimi Dünyası 2004;14:28-37
  • Özan S. Gürsel Y, Günay T, Demiral Y, Akvardar Y, Gencer Ö, Kıran S, Arkar H, Musal B, Miral S. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi temel liletişim becerileri programına ilişkin öğrenci geri bildirimleri ve programda yapılan değişiklikler. Tıp Eğitimi Dünyası 2004;17:24-34

İLETİŞİM, ETİK VE SAĞLIK OCAĞI KONULARINI İÇEREN PROBLEME DAYALI ÖĞRENİM MODÜLÜ: ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMESİ

Year 2006, Volume: 22 Issue: 22, 17 - 20, 01.05.2006

Abstract

Giriş: Etkili iletişim becerisi doktorluğun önemli bir parçasıdır. Yöntem: Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinden Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ) modülünün iletişim, etik ve sağlık ocağının öğrenilmesine yönelik amaçları içeren soruların bulunduğu anket formunun doldurulması istenmiştir. Bulgular: Öğrenciler tarafından modülün sağlık ocağını tanımaya katkısı %66.4, sağlık hizmetini tanımaya %54.4, sağlık ocağı personelini tanımaya %67.0, gecekondu bölgesini tanımaya %15.0, sağlık ocağının öneminin kavranmasına %79.1, sağlık ocağının çalışma koşullarının tanınmasına %70.8 ve hasta hekim ilişkisinin öneminin kavranmasına %73.7 oranında katkıda bulunduğu belirtilmiştir. Sonuç: Sonuçlar öğrencilerin PDÖ modülünden memnun kaldıklarını göstermektedir.

References

  • Simpson M, Buckman R, Stewart M, Maguire P, Lipkin M, Novack D, Till J. Doctor- patient communication: the Toronto consensus statement. BMJ 1991;303:1385-7
  • Oğuz NY. Klinik Uygulamada Hekim-Hasta İlişkisi. Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik 1995; 2-3; 59-65
  • General Medical Council. Tomorrow’s doctors: recommendations on undergraduate medical education. London: General Health Council http:// www.gmc-uk.org/med_ed/tomdoc.htm adresinden 15 Şubat 2003 tarihinde ulaşılmıştır
  • Core Commitee. Institute for International Medical Education “Global Minimum Essential Requirements in Medical Education” Medical Teacher 2002; 14(2):130-135
  • WHO. Community- based education of health personel. Technical Report Series 746, Geneva, 1987
  • Nazareth I, Mfenyana K. Medical Education in the community- Unitra Experience. Medical Education 1999;33:722-724
  • Svap I. General practice in the curriculum in Slevenya. Medical Education 1998;32:85-88.
  • Rahman A. Initial assessment of communication skills of intern doctors in history-taking. Medical Teacher 2000;22:184-185
  • Kurtz S, Silverman J, Benson J, Draper J. Marrying content and proces in clinical method teaching: Enhancing the Calgary-Cambridge guides. Academic Medicine 2003;78(8): 802-809
  • Aspegren K. Teaching and learning communication skills in medicine- a review with quality grading of articles. Medical Teacher 1999; BEME Guide No.2
  • Sarıkaya Ö, Uzuner A, Gülpınar MA, Keklik D, Kalaça S. İletişim becerileri eğitimi. Tıp Eğitimi Dünyası 2004;14:28-37
  • Özan S. Gürsel Y, Günay T, Demiral Y, Akvardar Y, Gencer Ö, Kıran S, Arkar H, Musal B, Miral S. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi temel liletişim becerileri programına ilişkin öğrenci geri bildirimleri ve programda yapılan değişiklikler. Tıp Eğitimi Dünyası 2004;17:24-34
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Article
Authors

Yeşim Şenol This is me

Erol Gürpınar This is me

Hakan Erengin This is me

Hafize Öztürk This is me

Tülin Tümtürk Yılmaz This is me

Publication Date May 1, 2006
Submission Date September 5, 2015
Published in Issue Year 2006 Volume: 22 Issue: 22

Cite

Vancouver Şenol Y, Gürpınar E, Erengin H, Öztürk H, Yılmaz TT. İLETİŞİM, ETİK VE SAĞLIK OCAĞI KONULARINI İÇEREN PROBLEME DAYALI ÖĞRENİM MODÜLÜ: ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMESİ. TED. 2006;22(22):17-20.