Background: Here is described a “dry laboratory practical” on “Interpretation of liver function tests and bilirubin metabolism” applied to second year students since 1999 in Dokuz Eylül University School of Medicine problem based learning curriculum, and the outcome of this teaching experience was reported. Methods: This practical was effectuated interactively by pre-trained trainers in groups of 7-10 students. The students discussed the predetermined learning issues through clinical case scenarios consisting of brief anamnesis and clinical findings, detailed laboratory test results and comprehensive discussion questions. The perception of the students regarding the usefulness of this academic activity was determined using a five-point Likert scale. Results: The percentages (%) of the students (n=231) who evaluated all of the criteria as 5 (very good) were: Clearness of the objectives (96.8); Clearness of the identification of the objectives” (94.5); “Efficacy of the practical period” (96.1); Adequacy of the material (95.8); Benefit of the discussion (93.9); Organisation of the practical (93.6). Conclusion: The results clearly demonstrate that the biochemistry dry practical with clinical cases containing detailed laboratory test results and comprehensive questions is very effective for learning and the student satisfaction and benefit is high.
Gerekçe: Bu makalede Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi probleme dayalı öğrenme programında 1999 yılından bu yana Dönem II ‘de sürdürülmekte olan “Karaciğer fonksiyon testlerinin yorumlanması ve bilirubin metabolizması” konulu “kuru laboratuvar uygulaması” örneği ve bu uygulama ile ilgili öğrenci memnuniyetinin sonuçları sunulmuştur. Yöntem: Uygulama önceden bilgilendirilmiş eğiticiler tarafından 7-10 kişilik gruplar ile interaktif şekilde yürütülmüştür. Ağırlıklı olarak laboratuvar sonuçlarının verildiği klinik olguların ve ardına ilave edilen yorum soruları aracılığı ile öğrenciler önceden belirlenen konuları ayrıntılı bir şekilde tartışmıslar ve öğrenmişlerdir. Uygulama sonunda beş puanlı Likert ölçeği kullanılarak öğrencilerden geri bildirim alınmıştır. Bulgular: Geri bildirim formlarında belirtilen kriterleri 5 (çok iyi) olarak puanlandıran öğrenci (N = 231) yüzdelerinin 1999-2001 yılları arasındaki üç yıllık ortalamaları aşağıdaki gibidir: Hedeflerde açıklık (%96.8); Hedeflerin tanımlanmasındaki açıklık (%94.5); Sürenin yeterliliği (%96.1); Gereçlerin yeterliliği (%95.8); Tartışmanın yararlılığı (%93.9); Uygulama organizasyonu (%93.6). Sonuç: Öğrencilerin mekanizmalarını anlamakta güçlük çektikleri konularda, laboratuvar sonuçlarının ağırlıklı olarak verildiği klinik olgular ve ardına ilave edilen yorum soruları ile hazırlanan kuru laboratuvar uygulamaları ile yüksek öğrenci yararlanımı ve memnuniyeti elde edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2006 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 21 Issue: 21 |