Introduction: Within the context of program evaluation activities being implemented at the Dokuz Eylul School of Medicine, the aim of the present study is to determine the School’s incoming students’ sociodemographic properties, willingness levels for selecting medical school, factors influencing their selection, reasons for selecting this School, awareness about the School’s active learning system at the moment of selection, perceptions about Schools’ learning environment and their future professional plans. Material and method: In the 2005-2006 academic year, at end-October, a questionnaire was given to School’s incoming students before a problem-based learning (PBL) session. 92.51% of the students were reached. Findings and discussion: Majority of the students were male (61.8%) and graduates of super/anadolu/fen high school (85.3%). Those who were previously aware about School’s active learning system were 47.0% and 83.6% of these students mentioned their awareness about the system positively or partly positively influenced their selection of DEUSM. Among the reasons for selecting medical profession, caring for people and interest shown in the profession ranked first and were followed by economic conditions and employment opportunities provided by this profession. Mostly positive opinions were expressed about the teaching and learning facilities provided by the school, the learning tools/resources in these facilities, the attitudes of trainers towards the students, the functioning of students affairs office and problem-based learning sessions, and the overall educational system. The post-graduate professional plans were found as 71.2% becoming a medical specialist and 18.2% obtaining a masters or doctoral degree. Conclusion: The continuation of the study in future years is planned to monitor possible changes in student profile. The data of the study are expected to guide the school’s program evaluation and improvement efforts.
Amaç: Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi program değerlendirme etkinlikleri kapsamında gerçekleştirilen çalışmanın amacı, Fakülte’ye yeni başlayan öğrencilerin sosyodemografik özelliklerinin, tıp fakültesi seçimindeki isteklilik düzeylerinin, seçimlerini etkileyen etkenlerin ve tercih nedenlerinin, seçim aşamasında Fakülte’de uygulanan aktif eğitim sisteminden haberdar olup olmadıklarının, fakültedeki öğrenme ortamına ilişkin algılarının, mesleksel planlarına ilişkin bilgilerin paylaşılmasıdır. Gereç ve yöntem: 2005-2006 akademik yılında Fakülte’ye yeni başlayan öğrencilere, Ekim 2005’in sonunda Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ) oturumu öncesinde anket uygulanmıştır. Öğrencilerin % 92.51’ine ulaşılmıştır. Bulgular ve tartışma: Öğrencilerin % 61.8’i erkek, % 85.3’ü Süper/Anadolu/Fen Lisesi mezunuydu. Öğrencilerin %47’si Fakülte’de uygulanmakta olan aktif eğitim sistemini önceden bildiklerini, bunların % 83.6’sı da sistemden haberdar olmalarının DEÜTF’i tercih etmelerini olumlu ve kısmen olumlu etkilediğini belirtmişlerdir. Hekimlik mesleğini seçme nedenleri arasında, insanlara yardım etmek ve mesleğe duyulan ilgi ilk sıradayken, mesleğin sağladığı ekonomik koşullar ve iş bulma olanağı ardından gelmektedir. Fakülte’nin sağladığı eğitim mekanlarına, eğitim mekanlarındaki eğitim araçlarına/kaynaklarına, eğiticilerin öğrencilere yaklaşımlarına, Öğrenci İşleri Biriminin, PDÖ oturumlarının işleyişine, genel olarak eğitim sistemine ilişkin daha çok olumlu görüşler belirtilmiştir. Mezuniyet sonrası mesleki planları %71.2 uzman olma, %18.2 yüksek lisans ya da doktora yapma isteği olarak saptanmıştır. Sonuç: Çalışmanın sonraki yıllarda da sürdürülerek öğrencilerin profilindeki olası değişikliklerin izlenmesi planlanmıştır. Verilerin Fakülte’de sürdürülmekte olan program değerlendirme ve iyileştirme çalışmalarına yol göstereceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2006 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 23 Issue: 23 |