BibTex RIS Cite

Phase II Students’ Evaluation of Anatomy Teaching at Gazi University Medical School

Year 2006, Volume: 23 Issue: 23, 27 - 32, 01.06.2006

Abstract

Aim: This study was designed as Phase II students’ evaluation of Anatomy teaching at Gazi University Medical School at the end of academic year 2004-2005. Methods: The questionnaire was asked to be filled by the Phase II students in a classroom under the surveillance of instructors. 180 (80.0%) out of 225 students took part. The questionnaire was in the form of Likert scale (i.e. absolutely agree, partly agree, no idea, partly disagree, absolutely disagree), and analyzed in SPSS for Windows statistical program. Findings: Of those 180 students who took part, 78.9% attended 70% of the lecture hours at the minimum, and following percentages were found as the results of combined answers of items “absolutely agree” and “partly agree”. 66.1% of the students found the aim and structure of the lectures well planned, 58.9% thought the way in which the lectures delivered made understanding easier, 62.2% stated that the important points were underlined during the lectures, 61.6% were in good communication with the tutors, 61.7% were generally satisfied with the lectures. 93.9% of the students, who participated, attended 80% of the practical sessions at the minimum. 87.2% thought the lectures and practical sessions were accordance, 60.5% stated that the sessions what was expected, 73.3% thought that the session duration was satisfactory, according to 29.5% number of cadavers were sufficient, this ratio was 38.9% for the number of models, and 40% found variety of models satisfactory, 72.2% claimed no problem with the sessions. As for the exams, 80% found exams well planned, and for 61.7% questions were clear and easy to understand. Conclusion: For to improve and open new horizons in Medical education, students’ evaluations and feedbacks are important and due attention will be given and open to discussion in the Departmental Education Meeting.

References

  • Gökmen GF. Sistematik Anatomi, İzmir Güven Kitabevi, 2003.
  • Dinsmore CE, Daugherty S, Zeitz HJ. Teaching and Learning Gross Anatomy. Clinical Anatomy 1999;12:110-114.
  • McLachlan JC. New Path for Teaching Anatomy: Living Anatomy and Medical Imaging vs. Dissection. The Anatomical Record (Part B: New Anat.) 2004;281B:4-5.
  • Leung KK, Lu KS, Huang TS, Hsieh BS. Anatomy instruction in Medical Schools: Connecting the Past and the Future. Advances in Health Sciences Education 2006;11:209-215.
  • McLachlan JC, Bligh J, Bradley P, Searle J. Teaching anatomy without cadavers. Medical Education 2004;38:418-424.
  • “Tıp Eğitiminde Çekirdek Eğitim Programları” Toplantısı, 7 Ocak 2005, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • Öğetürk M, Kavaklı A, Kuş İ., Songur A, Zararsız İ, Sarsılmaz M. Tıp Öğrencileri Nasıl Bir Anatomi Eğitimi İstiyor ?, Tıp Eğitim Dünyası İstanbul 2003;10:7-10.
  • Arı İ, İrgil E, Kafa İM, Şendemir E. Bir Anket Çalışması: Anatomi Eğitimi Ve Öğrencilerin Düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Bursa 2003;29:15-18.
  • Turan-Özdemir S, Cankur ŞN, Kurt MA. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Anatomi Uygulamaları Hakkındaki Görüşleri : Bir Geribildirim Örneği. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi; Bursa 2001;27:33-39.
  • Şeker M. 2000’li Yıllarda Tıp Eğitiminde Temel Tıp Eğitiminin Yeri ve Ülkemizdeki Anatomi Eğitiminin Sorunları, II.Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2000.

GAZİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ 2. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ANATOMİ EĞİTİMİNİ DEĞERLENDİRMELERİ

Year 2006, Volume: 23 Issue: 23, 27 - 32, 01.06.2006

Abstract

Amaç: Bu çalışma 2004-2005 Eğitim-Öğretim yılında Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi 2. sınıf öğrencilerinin aldıkları Anatomi eğitimini değerlendirmeleri amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmada; 2. sınıfta olan öğrencilere dersleri bittikten sonra, geliştirilen anket formu gözlem altında doldurtulmuştur. 225 öğrenciden 180’i (%80.0) çalışmaya katılmıştır. Anket soruları 5’li Likert ölçeği ile (Tamamen katılıyorum, kısmen katılıyorum, fikrim yok, kısmen katılmıyorum, tamamen katılmıyorum) cevaplandırılacak şekilde hazırlanmıştır. Veriler SPSS for Windows istatistik paket programına girilerek analizleri yapılmıştır. Bulgular: Anket dolduran 180 öğrencinin, %78.9’u teorik derslerin en az %70 ine girmiştir. Öğrencilerin, %66.1’i derslerde dersin içeriği ve ne öğrenileceğinin belirtildiğini, %58.9’u derslerin işleniş yönteminin öğrenmesini kolaylaştırdığını, %62.2’si derslerde önemli bilgilerin vurgulanmasının yapıldığını, %61.6’sı öğretim üyeleri ile derslerde rahatça iletişim kurabildiğini, %43.3’ü dersten konuyu anlamış olarak çıktığını ve %61.7’si de derslerden genel olarak memnun olduğunu vurgulamışlardır. Öğrencilerin %93.9’u pratik derslerin en az %80’ ine girmiştir. Pratik derslerin değerlendirmesi şöyledir:%87.2’si pratik derslerin teorik derslerin içeriğine uygun olarak bütünleyici olduğunu, %60.5’i Anatomi pratik eğitiminin beklentilerini karşıladığını, %73.3’ü pratik derslerin süresinin anlaması için yeterli olduğunu; %29.5’i pratik derslerdeki kadavra sayısının, %38.9’u maket sayısının, %40’ı maketlerin çeşitliliğinin yeterli olduğunu, %72.2’si ise pratik derslerden genel olarak memnun olduğunu vurgulanmışlardır. Anatomi sınavı ile ilgili olarak da, %80’i sınav sorularının derslerin içeriği ile uyumlu olduğunu, %61.7’si de soruların açık, kolay ve anlaşılır olduğunu belirtmişlerdir. Sonuç: Tıp eğitimini geliştirme ve iyileştirme çabaları içinde, öğrenci geribildirimlerinin çok önemli olduğu bilinmektedir. Bu doğrultuda geribildirim sonuçları Anabilim Dalınca değerlendirilerek düzenlemeler yapılacaktır.

References

  • Gökmen GF. Sistematik Anatomi, İzmir Güven Kitabevi, 2003.
  • Dinsmore CE, Daugherty S, Zeitz HJ. Teaching and Learning Gross Anatomy. Clinical Anatomy 1999;12:110-114.
  • McLachlan JC. New Path for Teaching Anatomy: Living Anatomy and Medical Imaging vs. Dissection. The Anatomical Record (Part B: New Anat.) 2004;281B:4-5.
  • Leung KK, Lu KS, Huang TS, Hsieh BS. Anatomy instruction in Medical Schools: Connecting the Past and the Future. Advances in Health Sciences Education 2006;11:209-215.
  • McLachlan JC, Bligh J, Bradley P, Searle J. Teaching anatomy without cadavers. Medical Education 2004;38:418-424.
  • “Tıp Eğitiminde Çekirdek Eğitim Programları” Toplantısı, 7 Ocak 2005, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • Öğetürk M, Kavaklı A, Kuş İ., Songur A, Zararsız İ, Sarsılmaz M. Tıp Öğrencileri Nasıl Bir Anatomi Eğitimi İstiyor ?, Tıp Eğitim Dünyası İstanbul 2003;10:7-10.
  • Arı İ, İrgil E, Kafa İM, Şendemir E. Bir Anket Çalışması: Anatomi Eğitimi Ve Öğrencilerin Düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Bursa 2003;29:15-18.
  • Turan-Özdemir S, Cankur ŞN, Kurt MA. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Anatomi Uygulamaları Hakkındaki Görüşleri : Bir Geribildirim Örneği. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi; Bursa 2001;27:33-39.
  • Şeker M. 2000’li Yıllarda Tıp Eğitiminde Temel Tıp Eğitiminin Yeri ve Ülkemizdeki Anatomi Eğitiminin Sorunları, II.Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2000.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Article
Authors

R. Gözil This is me

S. Özkan This is me

M. Bahçelioğlu This is me

D. Kadıoğlu This is me

E. Çalgüner This is me

H. Öktem This is me

E. Şenol This is me

M.S. Mutlu This is me

A. Kürkçüoğlu This is me

D. Yücel This is me

T. Babus This is me

Publication Date June 1, 2006
Submission Date September 5, 2015
Published in Issue Year 2006 Volume: 23 Issue: 23

Cite

Vancouver Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, Kadıoğlu D, Çalgüner E, Öktem H, Şenol E, Mutlu M, Kürkçüoğlu A, Yücel D, Babus T. GAZİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ 2. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ANATOMİ EĞİTİMİNİ DEĞERLENDİRMELERİ. TED. 2006;23(23):27-32.