Background: The aim of the study is to investigate Dokuz Eylul University School of Medicine’s incoming students’ sociodemographic characteristics, factors influencing selection of school of medicine, perceptions regarding the School’s educational system and learning environment, and to compare the data of 2005-2006 and 2006-2007 academic years. Methods: Being a cross-sectional and analytical study, at the beginning of both academic years, a questionnaire was implemented to year one students. In the first year 92.5%, and in the second year 90.4% of the students were reached. Chi-square test was used for analysis. Results: For both years, nearly 60% of the students were male and most of them were Super/Anadolu/Fen Lisesi graduates. Nearly 90% of the students were willing to enter medical school, “helping people” was cited among the leading factors most affecting their selection of medical profession. In the first 83.6% and in the second year 67.3% of the students expressed that awareness about the implementation of active learning system in Dokuz Eylul University School of Medicine Students being positively/partially positively influenced their selection. In our study, for both years, a large majority of students expressed positive opinions regarding the learning environment; 80% were found to have accustomed to our School at the end of the first month and nearly all were found to be pleased/partially pleased of being a student in our School. For both years, most commonly cited post-graduate career plans of our students were respectively “being a specialist” and “obtaining a master/PhD degree”. Conclusion: Implemented within the context of program evaluation studies since two years, and determining and comparing Year 1 students’ profiles, the present study is planned to be continued in the following years and be reviewed as needed.
Amaç: Program değerlendirme çalışması kapsamında, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesine yeni başlayan öğrencilerin sosyodemografik özelliklerinin, tıp fakültesini tercih etmelerini etkileyen faktörlerin, fakültedeki eğitim sistemi ve öğrenme ortamına ilişkin algıların ve mesleki planlarının değerlendirilmesi ve 2005-2006 ile 2006-2007 akademik yıllarına ait verilerin karşılaştırılmasıdır. Gereç ve Yöntem: Kesitsel ve analitik tipte bir arastırma olup her iki akademik yılın baslangıcında birinci sınıf ögrencilerine anket uygulanmıstır. Ögrencilerin ilk yılda %92.5’ine, ikinci yılda %90.4’üne ulasılmıstır. Analizlerde ki-kare testi kullanılmıstır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin her iki yıl için yaklaşık %60’ı erkek, çoğu Süper/Anadolu/Fen Lisesi mezunu idi. Öğrencilerin her iki yılda yaklaşık % 90’ı tıp fakültesine isteyerek girmiş, hekimlik mesleği seçimini etkileyen öncelikli etmen olarak “insanlara yardım etme” ilk sıralarda yer almıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesini tercih ederken aktif eğitim sistemi uygulandığından haberdar olan öğrencilerin ilk yıl % 83.6, ikinci yıl % 67.3’ü bu durumun tercihlerini olumlu/kısmen olumlu etkilediğini belirtmiştir. Çalışmamızda her iki yılda da öğrencilerin çok büyük oranı eğitim ortamına ilişkin olumlu görüşler bildirmiştir; % 80’inin eğitimlerinin ilk ayının sonunda Fakültemize uyum sağlayabildikleri ve hemen hemen tümünün Fakültemizin öğrencisi olmaktan hoşnut/kısmen hoşnut oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerimizin mezuniyet sonrası mesleki planlarında her iki yılda da ilk sırada “uzman olmak”, ikinci sırada ise “yüksek lisans/doktora yapmak” yer almıştır. Sonuç: Program değerlendirme çalışmaları kapsamında iki yıldır yürütülmekte olan ve Dönem 1 öğrencilerinin profilini belirleyen ve karşılaştıran bu çalışmanın ileriki yıllarda sürdürülerek, gerekli düzenlemelerin yapılmasına yönelik olarak kullanılması planlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2007 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 26 Issue: 26 |