Background: This study aims to evaluate second year students’ opinions of communication skills training in Ege University Faculty of Medicine. Study results were used in curriculum improvement process of existing communication skills training program. Methods: 179 (70,7%) second year students participated to this study at the 2005-2006 academic year. Data were collected by a form consisting two open ended questions about “education method and content”. Qualitative data analysis steps were followed and gathered themes were compared with and embedded to Kern’s curriculum development steps, in order to be used as a guide for further programme improvement. Results: Eight themes gathered from data were; student satisfaction, program convenience, education method, education material, trainers, education content, education organization, and suggestions. Conclusion: While providing communication skills training, students should be encouraged to active participation; course content should be relevant to real life and small group training opportunities should be provided.
Amaç: Bu çalışmada Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde ikinci yıl öğrencilerinin iletişim becerileri eğitimine ilişkin görüşlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Sonuçlar mevcut eğitim programının iyileştirilme sürecinde kullanılmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya 2005-2006 döneminden 179 (%70.7) ikinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Veriler, “eğitim yöntemi ve içeriği”ne ilişkin iki açık uçlu sorudan oluşan anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Açık uçlu sorulardan alınan verilerin değerlendirilmesinde niteliksel veri çözümleme aşamaları izlenmiştir. Oluşturulan temalar Kern’in eğitim programı geliştirme basamaklarına yerleştirilmiş ve iletişim becerileri programının iyileştirme sürecinde kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerden elde edilen verilerden 8 tema oluşturulmuştur. Bu temalar öğrenci memnuniyeti, program uygunluğu, eğitim yöntemi, eğitim materyali, eğiticiler, eğitim içeriği, eğitim yapısı ve önerilerdir. Sonuç: İletişim becerileri eğitimi verilirken bütün öğrencilerin derse aktif katılımı, içeriğin gerçek yaşamla bağlantılı olması ve eğitimin küçük gruplarda gerçekleştirilmesi sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2007 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 26 Issue: 26 |