Background: This study aims to evaluate the feedback forms completed by intern doctors at Dokuz Eylül University School of Medicine. Methods: The evaluation period spans from 1998 to 2006. A total of 1178 interns completed feedback forms with a response rate of 77% (907 interns). Evaluations included Likert scale questions with ordinal categories (5:very good, 4:good, 3:moderate, 2:bad, 1:very bad). ANOVA and Student’s t tests were used for statistical analysis. Results: Regarding their internship at the Health Centres (HC), students assigned the highest scores in the areas of examination of HC records, management of the HCs and examination of patients, with 4.4±0.7, 4.3±0.8 and 4.3±0.9 respectively. Gynaecological examination, observation of workplaces, and taking samples of tap water are rated with the lowest scores; 2.6±1.5, 2.9±1.5 and 3.1±1.5 respectively. In their evaluation of the theoretical discussions, students rated ‘socialization’ with the highest score of 4.7±0.6, and visiting of HCs’ with the highest score of 4.7±0.7 in the practical applications. Interns did not assign any scores below 4 in their evaluations of the theoretical discussion or practical applications in the public health rotation. The public health guide prepared for the interns received a rating of 4.4±0.8, while conducting a scientific field research received 4.5±0.7. Public Health rotation instructors received a rating of 4.5±0.8 from the interns. The overall score for the public health rotation is 4.4±0.8. Conclusions: In general, intern doctors were satisfied with the public health rotation. We suggest a closer collaboration with the HC physicians to improve some of the practices, which received lower scores from the interns.
Amaç: Bu araştırma Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’ndeki hekim adaylarının halk sağlığı rotasyonuyla ilgili geribildirimlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Değerlendirme 1998-2006 yılları arasını kapsamaktadır. Bu dönem içinde halk sağlığı rotasyonu yapan 1178 intörnden 907 tanesi geri bildirim vermiştir (%77). Geri bildirim değerlendirmesi beşli Likert ölçeği (5:çok iyi, 4:iyi, 3:orta, 2:kötü, 1:çok kötü) kullanılarak yapılmıştır. Analizlerde ANOVA ve t testi kullanılmıştır. Bulgular: Sağlık ocağı (SO) çalışmalarından en yüksek puanı 4.4±0.7 ortalama ile SO kayıtlarını inceleme, 4.3±0.8 ile SO yönetimini öğrenme ve 4.3±0.9 ile SO’da poliklinik yapma almıştır. En düşük puanlar ise 2.6±1.5 ortalama ile jinekolojik bakı, 2.9±1.5 ile işyeri denetimi, 3.1±1.5 ile bakteriyolojik su örneği alma almıştır. Kuramsal tartışma konularında en yüksek puanı 4.7±0.6 ile sosyalleştirme alırken, geziler içinde en yüksek puanı SO’larının gezilmesi (4.7±0.7) uygulaması almıştır. Kuramsal tartışma ve gezilerde ortalama puanı 4’ün altında olan uygulama yoktur. Halk sağlığı rotasyonu için hazırlanan intörn eğitim dosyasının puanı 4.4±0.8, bilimsel bir araştırma planlayıp gerçekleştirme sürecinin 4.5±0.7 ve danışman öğretim üyelerinin 4.5±0.8 puan aldığı saptanmıştır. Halk sağlığı rotasyonunun genel değerlendirme puanı ise 4.4±0.8’dir. Sonuç: Sonuç olarak bu çalışmada hekim adaylarının halk sağlığı eğitiminden genelde memnun olduğu saptanmıştır. Düşük puan alan uygulamaların düzeltilebilmesi içinse SO hekimleriyle iş birliği yapılması gerektiği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2007 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 24 Issue: 24 |