Background: The traditional structure of medical education has been rapidly changing in recent years. The student’s role in steps of changing the direction of education program from educational centered structure to student centered structure is revising and developing. Therefore, the students’ feedbacks are important in overcoming the difficulties in educational changes and in carrying out the communication reliable between the students and medical teachers. The aim of this study is to present the first and secondary class medicine students’ feedbacks about anatomy education and practice. Methods: The study was performed in Akdeniz University School of Medicine in 2004-2005 academic years. The feedback of 259 students on a questionnaire including following subjects; thoughts of student about lesson and laboratory practice and perceptions of students about cadavers were evaluated. Results: About half of first class students have stated that their theoric anatomy lesson level is intermediate (%55.6) and 78.1% of the secondary class students have stated that their level is good. 84.3% of the first class students and 96.8% of the secondary class students have stated that the cadaver had an important place in anatomy education. Students prefer an anatomy lesson which is more interactive, practical and where the cadaver can take place in.
Amaç: Son yıllarda tıp eğitiminin geleneksel yapısı hızla değişmekte ve eğitici merkezli bir eğitiminden öğrenci merkezli bir eğitime doğru bir yönelim izlenmektedir. Bu değişim sırasındaki ortaya çıkabilecek zorlukları aşmada, öğretim üyesi ile öğrenci arasındaki iletişimi güçlendirmede öğrenci geribildirimleri son derece önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı Dönem I ve Dönem II öğrencilerinin Anatomi eğitimi ve uygulamaları ile ilgili geri bildirimlerini sunmaktır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma 2004-2005 eğitim Döneminde Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunun (259 öğrenci) Anatomi dersleri, laboratuar uygulamaları ve kadavra eğitimi hakkındaki algılarını belirlemeyi amaçlayan bir anket formu öğrencilere uygulanmıştır. Bulgular: Dönem I öğrencilerinin (%55.6’sı) Anatomi derslerini orta, Dönem II öğrencilerinin ise (%78.1’inin) iyi olarak değerlendirdiği saptanmıştır. Dönem I öğrencilerinin %84.3’ünün Dönem II öğrencilerinden de %96.8’inin Anatomi derslerinde kadavranın önemli olduğunu düşündükleri saptanmıştır. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun Anatomi eğitimini daha interaktif, uygulamalı ve kadavra başında yapmak istedikleri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2008 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 28 Issue: 28 |