Aim: The aim of this study was to examine career choices, and affecting factors, of medical students after graduation at Pamukkale University, Denizli. Materials and Methods: This cross-sectional study was carried out in February, 2011. A total of 203 students at the 1st, 3rd and 6th class were included in the study. Forty nine point eight percent of the students were in their 1st year, 34% in their 3rd and 16.3% in their 6th year in the Faculty. In the survey there are questions on the sociodemographic characteristics of the participants and their career plans after graduation. The socioeconomic levels of the participants were measured with the Family Affluence Scale. Results: After graduation, 70.2% of the students were planning to work as a medical practitioner while studying for the Specialty Entrance Exam (TUS). The most important factors in this choice were “becoming economically independent” (53.1) and “gaining experience” (%49.3). The overall mostly stated reason for choosing specialization was “professional satisfaction” (71.9). The rate of choosing surgical specialty decreased by the class of the student (53.4%, 41.0% and 26.0%, in the 1st, 3rd and 6th class, respectively, p=0.03). Overall, cardiology was the first choice specialty of the students and ophthalmology was the second. Multivariate analysis showed that female students and the 6th class students wanted to mostly specialize in medicine. Conclusions: Despite the important role of primary care physicians in the provision of health services, the vast majority of our students prefer specialization. Due to the risk of over specialization the suitable measures need to be implemented to change the current situation.
Amaç: Bu çalışma Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin mezuniyet sonrası kariyer seçimi ve bu seçimi etkileyen faktörleri araştırmak amacı ile yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipteki bu araştırma gerekli izinler alındıktan sonra Şubat 2011 tarihinde Pamukkale Üniversitesinde tamamlandı. Araştırmaya Tıp Fakültesi 1., 3.,ve 6. sınıfta okumakta olan toplam 203 öğrenci katıldı. Çalışmaya katılan öğrencilerin %49,8’i birinci, %34’ü üçüncü ve %16,3’ü altıncı sınıftadır. Anket formunda katılımcıların sosyodemografik özellikleri ve mezun olduktan sonraki kariyer planına yönelik sorular yer almaktadır. Katılımcıların sosyoekonomik düzeyleri Aile Refahı Ölçeği ile ölçülmüştür. Bulgular: Öğrencilerin %70.2’si mezun olduktan sonra TUS’u kazanıncaya kadar bir süre pratisyen hekim olarak çalışmayı planlamaktadır. Bu seçimde en önemli faktörlerin ‘ekonomik olarak bağımsız olmak’ (%53.1) ve ‘tecrübe kazanmak’ (%49.3) olduğu görülmektedir. Tüm sınıflarda uzman hekim olma isteme nedenleri arasında ‘mesleki tatmin’ ilk sıradadır (%71.9). Öğrencilerin uzmanlık dalı tercihlerine bakıldığında cerrahi bilimlerin tercih edilme oranı sınıf arttıkça azalmaktadır (1., 3. ve 6. sınıflarda sırasıyla %53.4, %41.0 ve %26.7, p=0,03). Tüm dönemler toplamında, öğrencilerin uzmanlık seçimlerinde birinci sırada kardiyoloji yer alırken ikinci sırada göz hastalıkları yer almaktadır. Çoklu değişkenli analiz kız öğrencilerin ve 6. sınıfların dahili bilimlerde daha fazla uzmanlaşmak istediklerini ortaya koymuştur. Sonuç: Sağlık hizmetlerinin sunulmasında özellikle birinci basamak hekimlerinin rolünün büyüklüğüne rağmen öğrencilerimizin büyük çoğunluğu diğer basamaklarda uzmanlaşmayı yeğlemektedirler. Aşırı uzmanlaşmaya yol açma riski sebebiyle mevcut durumu değiştirecek önlemlerin hayata geçirilmesi kanımızca uygundur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 32 Issue: 32 |