Aim: The topics learning environment and how learning has been formed are as important as education process. Differences between students’ features affect their learning process. The needs of taking into consideration of learning styles of students while planning educational and instructional activities have been discussing last 30-40 years. The number of studies related with learning styles of healthcare students is increasing. In this study it is aimed to determine the studies and used scales with students of health departments of universities in 1998–2008. Methods: PUBMED, Cochrane, EBSCO and Clinical Evidence data basis were searched between the dates 25 April – 15 June 2009. “Learning style” was used as key world for all data basis. The inclusion criteria were the date (1998-2008) and population (health department of universities) of study. Results: We reached 25 full text articles. These studies were done in different departments’ student groups with different scales. The study populations were comprising mostly medical and nursery students. Kolb Learning Style Inventory was used 9 of them, while Felder and Solomon’s Learning Style Inventory and VARK were used, 3 of them. Although numbers of subscales were different in each inventory or scale, the constructions of them were similar. The most preferred inventory / scale Kolb has four subscales. Conclusion: There are many studies that have been used different scales/ inventory in health area. The investigator should select any of them according to their subscales which are needed.
Amaç: Eğitim sürecinde öğrenme kadar, bu öğrenmenin hangi koşullar altında ve nasıl oluştuğu da önem taşımaktadır. Öğrencilerin özellikleri arasındaki farklılıklar, onların öğrenme süreçlerini de etkilemektedir. Eğitimöğretim faaliyetlerini planlarken öğrenme stillerinin dikkate alınması gerekliliği son 30- 40 yıldır tartışılmaktadır. Tüm bilim dallarında olduğu gibi sağlık alanında da öğrenme stillerini belirlemeye yönelik çalışmaların sayısı artmaktadır. Bu çalışmada amaç, 1998–2008 yılları arasında sağlık alanında yapılan öğrenme stilleri araştırmalarında kullanılan ölçeklerin saptanmasıdır. Gereç ve Yöntem: PUBMED, Cochrane, EBSCO ve Clinical Evidence veri tabanlarında, 25 Nisan – 15 Haziran 2009 tarihleri arasında tarama yapılmıştır. Anahtar kelime olarak “learning style” girilmiştir. Araştırmanın 1998–2008 yıllarında yapılmış olması ve evrenini sağlık alanında eğitim gören öğrencilerin oluşturması araştırmaların seçim kriterleri olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Tam metnine ulaşılabilen 25 makalede sağlık alanında öğrenim gören farklı öğrenci gruplarında ve farklı ölçekler/envanterler kullanılarak yapılmıştır. Ağırlıklı olarak tıp ve hemşirelik öğrencilerinde çalışılmıştır. Araştırmaların 9’unda Kolb Öğrenme Stil Envanteri, 3’ünde Felder ve Solomon’un Öğrenme Stilleri İndeksi ve 3’ünde de VARK kullanılmıştır. Ölçeklerin / envanterlerin alt boyut sayıları farklılaşsa da genelde birbirine benzemektedir. En çok tercih edilen Kolb ise dört alt boyuta sahiptir. Sonuç: Sağlık alanında son yıllarda sayısı artan birçok ögrenme stili ölçegi kullanılarak yapılmıs çalısmalar bulunmaktadır. Arastırmacıların dikkat etmesi gereken nokta, ihtiyacı olan alt boyutlara uygun ölçek seçimidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 30 Issue: 30 |