Amaç: Tıp eğitiminde, öğrencilerin meslek yaşamlarında karşılaşacakları problemleri çözebilmeleri, bilgiye ulaşabilmeleri için gerekli bilimsel tutum ve becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır. Bilimsel araştırma yürütmek, bu amacın gerçekleşmesine önemli katkı sağlamaktadır. Tıp öğrencilerinin bilimsel araştırma yürütme konusunda hevesli oldukları pek çok çalışmada vurgulanmakta, bilimsel çalışma yürütmek için yeterli bilgi birikimleri olmadığı için bu konuda desteklenmeye gereksinimleri olduğu bildirilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesinde yürütülen Araştırma Eğitim Programı’nın (AEP) 5 senelik serüvenini paylaşmaktır.
Yöntem: AEP, gönüllü tıp öğrencilerinin, bilimsel düşünce, tutum, davranış ve bilgilerini pekiştirmek ve kendilerine araştırma becerileri kazandırmak üzere, lisans eğitimlerine ek ve paralel olarak uygulanan bir eğitim programıdır. 2009 yılında kurulan AEP komisyonunun oluşturduğu dinamik programa ilk kez 2011-2012 öğretim yılında öğrenci almıştır. Öğrencilerden alınan geri bildirimlerle AEP programı her yıl geliştirilmiş, AEP çalışma esasları, danışman kılavuzu, tanıtım kitapçığı hazırlanmıştır.
Her eğitim yılının sonunda 1. sınıf öğrencilerine duyuru yapılarak başvuruları alınmaktadır. Çok sayıda başvuru arasından değerlendirme kriterleri göz önüne alınarak 16 öğrenci programa kabul edilmektedir. İkinci ve üçüncü sınıf öğrencileri özel çalışma modülleri için ayrılmış olan dönemlerde programın didaktik bölümüne devam etmektedirler. Daha sonra proje yürütme aşamasına geçerek okuldan mezun olana kadar bir öğretim üyesi danışmanlığında projesini tamamlamaktadır.
Bulgular: Beş yıl içinde AEP komisyonu fakülte ve öğrencilere programı tanıtmak, programın gelişmesini sağlamak üzere farklı aktiviteler yürütmüştür. Programın ilk mezunları olan 12 öğrenci, projelerini tamamlayarak 2014-2015 eğitim dönemindeki mezuniyet töreninde sertifikalarını almıştır. Halen tüm sınıflarda toplam 61 AEP öğrencisi program içinde çalışmalarını sürdürmektedir. Her yıl düzenlenen AEP proje şenliği organizasyonu, proje sunumları, kongrelere katılım, sosyal faaliyetlerle öğrencilerin ve öğretim üyelerinin motivasyonu sağlanmaktadır.
Sonuç: Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi özgün eğitim modeli olan AEP deneyimi dinamik bir süreç olarak sürdürülmekte ve öğrencileri bilimsel araştırma yürütme konusunda başarıyla bilgilendirmektedir.
Journal Section | Program Introduction |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 5, 2016 |
Submission Date | May 3, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 15 Issue: 46 |