ÖZET
Amaç: Bu çalışmanın amacı, tıp eğitimi alanında etkin olduğu kabul edilen üç uluslararası dergi özelinde Tıp eğitimi alanında yapılmış Türkiye kökenli yayınları belirlemek ve tıp eğitimi anabilim dallarının açılmaya başlaması ile değişen yayınlar açısından varsa değişen durumu tespit edebilmektir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada Medical Teacher, Academic Medicine ve Medical Education dergileri PubMed, Google Scholar ve ISI Web of Knowledge arama motorlarında taranarak Türkiye ve Türk isimlerini içeren tüm yayınlar seçilmiştir. Saptanan yayınlar isimleri ve gereğinde özetleri taranarak tıp eğitimi ile bağlantısı araştırılmıştır. Sonuçlar yıllara ve konu başlıklarına göre gruplandırılmıştır. Elde edilen veriler sıklık ve yüzde olarak sunulmuştur.
Bulgular: İlk tarama sonucunda en eski 1966 yılından başlangıçlı içinde “tıp eğitimi” anahtar kelimeleri geçen toplam 193.710 makale bulunmuştur. İkinci taramada “Türkiye” filtresi ile bu sayı 1274’e düşmüştür. Kalan bu makaleler tek tek konu başlığı ve özetteki bilgilere göre incelenmiş, bunlardan veterinerlik, hemşirelik vb. gibi diğer sağlık alanları eğitimi konulu yayınlar çalışma dışına çıkarılmıştır. Kalan 53 makalenin yedi kadarı 2000 yılı öncesine aittir. Onbir makale müfredat çalışmaları, üçü PDÖ, 19’u eğitim yöntemi ve 12’si öğrenci duygu durum ile ilgili çalışmalardır. Belirlenen makalelerin 30 kadarı nitel çalışmalardır.
Sonuç: Tüm sosyal alanlarda olduğu gibi Tıp Eğitimi alanında da sınırlı sayıda dergide yayın kabul ettirilebilmenin zor olduğu bilinmektedir. Yukarıda sözü edilen dergilerin gönderilen yayınları kabul oranları neredeyse %10’un altındadır. Tıp eğitimi alanı için akademik yükselme şartı durumunda olması, bu alanda çalışanları sıkıntıya sokan bir durum gibi görünmektedir. Bu nedenle tıp eğitimi çalışanları bu alanda da kendi eğitimlerini yüklenmek ve bu alana yeni katılanları eğitmek durumundadır.
Anahtar Kelimeler:Bilimsel yayın, araştırma, tıp eğitimi
Journal Section | Original Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2016 |
Submission Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 15 Issue: 47 |