BibTex RIS Cite

Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Biyokimya AD Uzmanlık Eğitim Müfredatı

Year 2018, Volume: 17 Issue: 52, 70 - 75, 23.07.2018
https://doi.org/10.25282/ted.356319

Abstract

Amaç: Pamukkale Üniversitesi Tıp fakültesi Tıbbi Biyokimya AD uzmanlık
eğitiminde yıllara göre dağıtılmış ders programına uyumlu olarak eğitim
verilmektedir. Tıpta uzmanlık kurulu diğer anabilim dalları yanı sıra Tıbbi
Biyokimya Uzmanlık Eğitimi çekirdek müfredatını yayınlamıştır. Bu çalışmada uzmanlık
eğitim müfredatımızın Tıbbi Biyokimya uzmanlık eğitimi çekirdek müfredatı ile
karşılaştırılması amaçlanmıştır.

Yöntem: Bu amaçla uzmanlık eğitim müfredatımızın içeriğini Tıbbi Biyokimya Uzmanlık
Eğitimi çekirdek müfredatı başlıklarına göre karşılaştırma yapıldı.
Karşılaştırma yaparken  yapılandırılmış
eğitim yöntemi ile verilmesi belirtilen çekirdek müfredatın konularının eğitim
müfredatımızdaki ders içeriklerini kapsayıp kapsamadığı kontrol edildi.

Bulgular: Müfredatın konularından klinik yetkinlikler başlığındaki
konuların karşılaştırması sonucu i̇laç, toksi̇k
madde, alkol ve madde bağımlılığı ile infertilite başlıklarının müfredatımızda
tam olarak karşılanmamaktaydı. Girişimsel yetkinlikler başlığındaki konulardan
yapılandırılmış
eğitim yöntemi ile ve 4. düzeyde verilmesi gereken konulardan Tarama prensi̇pleri̇ ve prenatal tarama testleri̇, i̇laç,
toksi̇k madde, alkol ve bağımlılık yapıcı madde anali̇zi̇ ve aci̇l laboratuvar
testleri̇ konuları müfredatımızdaki konu başlıklarında bulunmamaktaydı.

Tıbbi Biyokimya Uzmanlık Eğitimi çekirdek müfredatı ile karşılaştırma
sonucu, müfredatımızda bulunmayan konu içerikleri
önümüzdeki ders yılında müfredatımız ders içeriklerine eklenebileceği gibi
uzmanlık öğrencilerinin seminer konularının bu başlıklardan seçilerek müfredat
eksiklikleri tamamlanabilir. Uzmanlık öğrencilerimizin bu konuları içeren kurs,
sempozyum yada farklı akademik aktivitelere katılımları da yönlendirilebilir.











Sonuç: Klinik biyokimya uzmanlık eğitimi veren eğitim
kurumlarının uzmanlık eğitimi süresinde izleyeceği yolu belirlemesinde çekirdek
müfredat önemlidir. Eğitim kurumlarının
Tıbbi Biyokimya Uzmanlık Eğitimi çekirdek müfredata
uyumlu olarak müfredatını güncellemesi uzmanlık eğitiminin standardizasyonu
açısından gereklidir.

References

  • 1. http://www.pau.edu.tr/mse/default.aspx/sayfa/calisma-karneleri 2.http://www.tuk.saglik.gov.tr/muf2.1/tibbi_biyokimya/tibbi_biyokimya_mufredat_v.2.1.pdf

Specialization Education Curriculum of Medical Biochemistry Department, Pamukkale University Faculty of Medicine

Year 2018, Volume: 17 Issue: 52, 70 - 75, 23.07.2018
https://doi.org/10.25282/ted.356319

Abstract

ABSTRACT:

Objective: Specialty education is given in accordance with the course schedule distributed according to years in specialist education in medical biochemistry department of Pamukkale University. The Medical Specialization committee publishes the core curriculum of the Department of Medical Biochemistry Specialization Education as well as other major branches. In this study we aimed to compare our specialty curriculum with the core curriculum of Medical Biochemistry specialty education.

Method: For this purpose, the contents of our specialist training curriculum were compared according to the core curriculum titles of Medical Biochemistry Specialization Education. When comparing, it was checked whether the topics of the core curriculum specified by the structured training method covered the course content in our curriculum.

Results: Comparisons of subjects from the curriculum to clinical subjects were not fully met in our curricula of outcomes such as drug, toxic substance, alcohol and substance dependence and infertility. The topics of our curriculum were not covered in the topics of the curriculum in the topic of interventional competences, structured training methodology, and the screening principles and prenatal screening tests, drug, toxic substance, alcohol and addictive substance analysis and acute laboratory tests.

Compared to the core curriculum of Medical Biochemistry Specialization Education, subject contents that are not included in our curriculum can be added to the curriculum contents of our curriculum in next year, and curriculum deficiencies can be completed by choosing seminar topics of specialist students from these titles. Our specialist students can also be involved in courses, symposia, and other academic activities that involve these topics.

Conclusion: The core curriculum is important in determining the way in which training institutions offering clinical biochemistry specialization training will pursue their specialization training. Educational institutions' Medical Biochemistry Specialization Training is essential in terms of standardization of specialized training in updating the curriculum in accordance with the core curriculum.

References

  • 1. http://www.pau.edu.tr/mse/default.aspx/sayfa/calisma-karneleri 2.http://www.tuk.saglik.gov.tr/muf2.1/tibbi_biyokimya/tibbi_biyokimya_mufredat_v.2.1.pdf
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Program Introduction
Authors

Hülya Aybek

Publication Date July 23, 2018
Submission Date November 20, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 17 Issue: 52

Cite

Vancouver Aybek H. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Biyokimya AD Uzmanlık Eğitim Müfredatı. TED. 2018;17(52):70-5.