Background: Our aim was to deeply assess the occupational anxiety of Adnan Menderes University School of Medicine senior students and the causes of the anxiety. The medical faculties will be able to shed light on the anxiety of senior students, and will guide them on the steps to be taken in this regard.
Methods: The study was a qualitative study, designed in the form of phenomenological research. It started in August 2016 and was completed in December 2017. Focus group interview technique was used as the data collection method in the study. Participants in the groups were selected by an easily accessible and analogous sampling method. A total of 30 participants and three focus group interviews were conducted. The analysis of the work was done manually by content analysis method. Data analysis resulted in 15 sub-themes and6 main themes.
Results: 15 of the participants were female, 24 were median age (minimum: 23, maximum: 30). The main themes after the focus group interview were “medical students' anxieties about the medical occupation of the final year students”, “anxieties about specialization in medicine exams”, “compulsory service anxiety” and “working anxieties as a general practitioner” in four groups. These themes were also associated with “gender” and “health politics”. Thus, a total of six themes were identified as the main theme.
Conclusions: The senior students of the medical faculty were seriously concerned about their occupational training and their occupational life after graduation. Students who will soon become physicians should be able to make their profession in a good environment and in good shape. For this, the medical education system and health policies should be revised.
Amaç: Kaygı,
kişinin esas kabul ettiği değerlerinin tehlikeye uğrayacağı düşüncesiyle içinde
bulunduğu duyusal sıkıntı durumudur. Kaygı sıklığı ve yoğunluğunun artması
kişileri birçok yönden olumsuz etkilemektedir. Tıp fakültesi son sınıf
öğrencileri yakın zamanda hekimlik mesleğini tüm sorumluluklarıyla yerine
getirecek ve insan sağlığı ile doğrudan ilişkide olacak bir gruptur. Bu grubun
kaygı düzeyinin yüksek olması bu kişileri birçok yönden olumsuz yönde
etkileyecektir. Çalışmamızda, Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf
öğrencilerinin mesleki kaygılarını ve bu kaygılarının sebeplerini derinlemesine
değerlendirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Çalışma, kalitatif bir çalışma olup, fenomenolojik araştırma biçiminde
desenlendirilmiş; Ağustos 2016’da başlayıp Aralık 2017’de tamamlanmıştır.
Çalışmada veri toplama yöntemi olarak odak grup görüşmesi tekniği
kullanılmıştır. Gruplardaki katılımcılar kolay ulaşılabilir ve benzeşik
örnekleme yöntemiyle seçilmişlerdir. Çalışmanın analizi içerik analizi yöntemi
ile elle yapılmıştır. Veri analizi sonucu 6 ana tema, 15 alt tema
oluşturulmuştur.
Bulgular: aşlıca
ortaya çıkan temalar tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin hekimlik mesleğini
yapmakla ilgili kaygıları, tıpta uzmanlık sınavı kaygıları, mecburi hizmet
kaygısı, pratisyen hekim olarak çalışma kaygısıdır. Toplumsal cinsiyet ve
sağlık politikaları temaları, bu kaygıların başlıca sebepleri olarak ortaya
çıkmıştır.
Sonuç: Tıp fakültesi
son sınıf öğrencileri mesleki eğitimleri ve mezuniyet sonrasındaki meslek
yaşamları ile ilgili ciddi kaygı taşımaktadırlar. Mesleklerini iyi bir ortamda
ve iyi bir şekilde yapmalarını sağlanmasında öncelikle tıp eğitimi sistemi ve
sağlık politikaları olmak üzere ciddi sorunlar bulunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2018 |
Submission Date | January 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 52 |