Akılcı
ilaç kullanımı ile ilgili ülkemizde ve dünyada çok sayıda eğitim faaliyeti
yürütülmektedir. Ancak yapılan çalışmalarda günümüzde halen akılcı olmayan ilaç
kullanımı olduğu, hekimlerin ve özellikle yeni mezun hekimlerin bu konuda
yeterliğe sahip olmadığı ve öğrencilerin kendilerini reçete yazma konusunda
yeterli hissetmediklerini bildirilmektedir. Bu nedenle mezuniyet öncesi eğitim
döneminde başlayan ve ileri eğitim ve meslek yaşamları boyunca devam eden eğitimlerle
akılcı ilaç kullanımının devamlılığının sürdürülmesi önemlidir.
Öğrenen
merkezli eğitim modellerinde öğrenenlerin kendi öğrenme süreçlerini yönettiği probleme
dayalı öğrenme ve işbaşında öğrenme gibi aktif öğrenme yöntemleriyle rasyonel
farmakoterapi eğitiminin yürütülmesi, öğrenmede kalıcılığın artırılması ve doktorların
ilerideki klinik pratiklerinde kendi başlarına kaldıklarında rasyonel ilaç
kullanımını değişen koşullara göre uygulayabilme yeterliğini kazanmaları için
gereklidir.
Klinik
tedavi kılavuzları ve temel ilaç listeleri ile uyumlu rasyonel farmakoterapi
eğitimi iyi reçeteleme alışkanlığı kazandırmak için yararlı olmaktadır.
Öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumları dikkate alarak, sıklıkla karşılaşılan
klinik durumlar üzerinden yapılan probleme dayalı öğrenme ile işbaşında öğrenme
etkinlikleri rasyonel ilaç kullanımı kazandırılması noktasında tercih
edilebilecek etkili yöntemlerin başında gelmektedir. Yine, toplumda sık görülen
hastalıklara yönelik rasyonel farmakoterapi eğitim modülleri ile, akılcı ilaç
kullanımının tıp fakültelerinde klinik eğitim dönemlerinde tüm staj
programlarına boylamsal bir koridor olarak entegre bir şekilde dahil edilmesi
ile, öğrencilerin karşılaşacakları hastalıklarda reçete yazmada kendilerine
güven duymalarına, kişisel ilaç formülerlerini hazırlayabilmelerine ve güvenli
ve etkili tedavi planları oluşturabilmelerine olanak sağlayacaktır.
Several educational activities are carried out in our country and in the world regarding rational pharmacotherapy. However, it is reported that there is still irrational drug use, physicians and especially new graduates do not have the prescribing competency and medical students do not feel sufficient to prescribe themselves. For this reason, the training started in the undergraduate period and continued in the period of professional life training is important in maintaining the continuity of rational drug use.
It is necessary to conduct the rational pharmacotherapy training with active learning methods such as problem based learning and workplace learning models in which the learner manage their own learning process, long term retention of knowledge increase the competence of the physicians to apply the rational drug usage according to the changing conditions in their future clinical practices consalidate.
Rational pharmacotherapy training, which is compatible with clinical treatment guidelines and basic drug lists, is useful for gaining good prescribing habits. Considering the knowledge, skills and attitudes of the students, problem-based learning together with workplace learning activities on frequently encountered clinical conditions are the leading methods that can be preferred to bring rational drug use. Also, the rational pharmacotherapy training modules for the common diseases in the community will be included in every clerkship program as longitudinal threads in the medical faculties and will allow students to feel confident in the prescription writing, to prepare their personal drug formulas and to provide safe and effective treatment plan.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | May 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 56 |